Projekt: VW Caddy GT - Varmare tider är här men projektet ligger fortfarande nere...

Volkswagen Caddy GT -91:a inköpt som en reservdelsbil men som genom samtal med säljaren plötsligt blev ett projekt då det visade sig att han hade en VW Golf GTI 16V -88 som skulle monteras ner och plötsligt stod jag där med en 137hk 16V motor och med ett nytt projekt på halsen! Infogar även bygg/renoveringsbilder i denna projekttråden på min bruksbil, en VW Caddy GT -90 som även den förädlas/förbättras och blir till nåt alldeles "eget" (orkar inte ha 2 olika projekttrådar igång om samma sorts bil)
  • 66 Följare
  • 88 766 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 juni 2013
-MATS- VWetgirig hobbymekare
25 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Big_JN skrev:

-MATS- skrev:
Trevlig last på släpet smile !

Tror du att 10 extra häst kan ge dig problem, jag menar vid besiktningen hmm ?

Tyvärr blir det stora problem pga av att motorn måste ha katalysator som original och det har inte KR motorn tyvärr. sad

Aha - ööhh, det var ju inte direkt 'trevligt' hmm .

Jag kände inte till det där med katalysator eftersom jag mest mekar med riktigt gammalt skrot wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Big_JN
25 februari 2012 · 2 126 Inlägg

-MATS- skrev:

Big_JN skrev:

-MATS- skrev:
Trevlig last på släpet smile !

Tror du att 10 extra häst kan ge dig problem, jag menar vid besiktningen hmm ?

Tyvärr blir det stora problem pga av att motorn måste ha katalysator som original och det har inte KR motorn tyvärr. sad

Aha - ööhh, det var ju inte direkt 'trevligt' hmm .

Jag kände inte till det där med katalysator eftersom jag mest mekar med riktigt gammalt skrot wink

Mycket lättare med bilar som är äldre, fram till 1975 vill säga. Ifrån 1976 så gäller hårdare regler bl a byter du till en annan motor än original så måste motorn ha katalysator vilket betyder mycket strul om man vill vara laglydig och regga om bilen. Inte konstigt att många kör olagligt!

Saxat ifrån SFROs hemsida

"Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment."

Senast redigerat av Big_JN (25 februari 2012)

-MATS- VWetgirig hobbymekare
26 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Aha - då har man lärt sig något nytt wink !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Big_JN
26 februari 2012 · 2 126 Inlägg

-MATS- skrev:
Aha - då har man lärt sig något nytt wink !

Inte helt fel o lära sig nåt nytt wink
Mer info om regler och så:

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Tänkte jag skulle kosta på mig och köpa deras bygghandbok, kan komma till användning till projektet som kommer efter Caddyn. Blir en Ratrod baserad på en Ford Taunus Transit pickup -63a med mittmotor (motorn är placerad bakom hytten ej under som original).

En sådan här men med flak istället!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Ford_T … 1964_1.JPG

Senast redigerat av Big_JN (26 februari 2012)

Big_JN
26 februari 2012 · 2 126 Inlägg

Då lastade jag motorn på flaket till Caddyn!


Blev så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-6940cc9bd98dd625f49bc5cd02dc3659.jpg


Fjädringen sjönk ihop rätt duktigt (Gamle grålle kom visst med på ett hörn)
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-65544f6ba02f7da9f7f4639a7f58f705.jpg


Min andra Caddy tittade avundsjukt på...
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-ec163d660042d0a59f73795ca0b2ac90.jpg

Det var allt för idag kommer mer efter hand...ska snart börja montera ur motorpaketet ifrån den andra caddyn och slipa ned och lacka motorutrymmet på den!

To Be Continued...Stay Tuned

graul
27 februari 2012 · 90 Inlägg

Den motorn du har köpt har pl-insuget så den ser ut som en pl. Du kan byta sprut till pl och bara montera kat med lambda. Detta är inte "godkänt" men du kan slinka igenom med det. Troligtvis måste du justera bränslet lite också så du får bra avgasärden iom att kr har vassare kammar.

Imson
27 februari 2012 · 407 Inlägg

Skönt att det börjat hända lite då smile hoppas det går bra för dig med motorutrymmet smile

Big_JN
27 februari 2012 · 2 126 Inlägg

graul skrev:
Den motorn du har köpt har pl-insuget så den ser ut som en pl. Du kan byta sprut till pl och bara montera kat med lambda. Detta är inte "godkänt" men du kan slinka igenom med det. Troligtvis måste du justera bränslet lite också så du får bra avgasärden iom att kr har vassare kammar.

Tackar för tipset! Funderade faktiskt att göra nåt åt det hållet!
Går väl i värsta fall få ned avgasvärdet med Etanol wink
Vet du om det skiljer på grenröret mellan KR/PL och var sitter Lambdan på PL Motorn, sitter den i grenröret eller?
Och JH motorn som sitter original på Caddy GT hur funkar Lambda/kat då de har vad jag fattar helt mekaniskt insprut meddans PL motorn har Databox eller har jag fattat fel?
Nån som vet får gärna svara då jag inte sysslat med VW motorer innan! hmm



Imson skrev:
Skönt att det börjat hända lite då smile hoppas det går bra för dig med motorutrymmet smile

Jo det e skönt att det börjar hända lite men kommer dock ta lite tid till för jag behöver som sagt låna garage för slipning och lack. Dock ska jag börja montera ner och märka/fota motorn på "fin" Caddyn nu i veckan om allt går som planerat! smile


EDIT:

Någon som vet var motorkoden sitter på 16V KR motorn? Jag har kollat runt på motorn men hittar den inte! E väl jag som e blind som vanligt...Dock ska en verkstadshandbok inhandlas märker jag smile

Senast redigerat av Big_JN (27 februari 2012)

Imson
27 februari 2012 · 407 Inlägg

fan så härligt då! smile
min caddy är ju " ny lackad" -.-.. spacklat på originallack och lackat på det så färgen släpper hmm.. klåpare..

Har själv börjat riva ner min caddy för ljudbygge smile

Mvh Joakim

Big_JN
27 februari 2012 · 2 126 Inlägg

Imson skrev:
fan så härligt då! smile
min caddy är ju " ny lackad" -.-.. spacklat på originallack och lackat på det så färgen släpper hmm.. klåpare..

Har själv börjat riva ner min caddy för ljudbygge smile

Mvh Joakim

Jo känner igen det där, min andra Caddy var likadan när jag köpte den, dom hade inte ens orkat skrapa bort limmet som listerna satt i utan lackat ovanpå och sen satt dit Biltemas fartränder ovanpå allt skit yikes

Inte fel med ljudbygge men e ju så jävla lite plats i hytten så man får ju bygga baslådan på flaket smile

Imson
27 februari 2012 · 407 Inlägg

Big_JN skrev:

Imson skrev:
fan så härligt då! smile
min caddy är ju " ny lackad" -.-.. spacklat på originallack och lackat på det så färgen släpper hmm.. klåpare..

Har själv börjat riva ner min caddy för ljudbygge smile

Mvh Joakim

Jo känner igen det där, min andra Caddy var likadan när jag köpte den, dom hade inte ens orkat skrapa bort limmet som listerna satt i utan lackat ovanpå och sen satt dit Biltemas fartränder ovanpå allt skit yikes

Inte fel med ljudbygge men e ju så jävla lite plats i hytten så man får ju bygga baslådan på flaket smile

Haha, jaa tråkigt när folk inte gör saker rätt! tongue
jaa, gått om plats kan jag ju inte påstå att det är men liten bas får man nog plats med wink

Mvh Joakim

Big_JN
27 februari 2012 · 2 126 Inlägg

Imson skrev:

Big_JN skrev:

Imson skrev:
fan så härligt då! smile
min caddy är ju " ny lackad" -.-.. spacklat på originallack och lackat på det så färgen släpper hmm.. klåpare..

Har själv börjat riva ner min caddy för ljudbygge smile

Mvh Joakim

Jo känner igen det där, min andra Caddy var likadan när jag köpte den, dom hade inte ens orkat skrapa bort limmet som listerna satt i utan lackat ovanpå och sen satt dit Biltemas fartränder ovanpå allt skit yikes

Inte fel med ljudbygge men e ju så jävla lite plats i hytten så man får ju bygga baslådan på flaket smile

Haha, jaa tråkigt när folk inte gör saker rätt! tongue
jaa, gått om plats kan jag ju inte påstå att det är men liten bas får man nog plats med wink

Mvh Joakim

Jag får önska dig lycka till med ditt bygge kommer följa din Caddy lite... smile

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
2 mars 2012 · 206 Inlägg

Ska följas! Alltid kul med pick up!

"Den kan vara bra att ha"
Big_JN
2 mars 2012 · 2 126 Inlägg

Sotar_n81 skrev:
Ska följas! Alltid kul med pick up!

Trevligt! Du är välkommen att hänga på! big_smile

Big_JN
2 mars 2012 · 2 126 Inlägg

Har funderat lite och tänkte jag skulle köra på Jetta Mk1 front på Caddyn så blir att hitta frontplåt och nya skärmar!
Måste ju ha en viss skillnad mot min andra Caddy så man får lite variation på tillvaron tongue

Ska på Sci-Fi mässa i Malmö imorgon men på söndag ska arbetet komma igång så smått! Har beslutat mig för att montera ner hela framvagn med motor och allt så rostlagning och allt annat kan komma igång så nåt äntligen börjar hända hmm

Until next time...

Big_JN
2 mars 2012 · 2 126 Inlägg

Putteliten skrev:
Ska du förlänga hytten såpass att du kan få dit dom långa dörrarna? Skaffa dörrar från sena Golf 2 så du slipper lilla rutan med.

Tyvärr så blir det för mycket jobb men hade varit jävligt coolt men strukturellt blir det detsamma förutom att bakstammen kapas ut och flyttas lite bakåt samt att B-stolpen kommer att få en rak avslutning istället för an sned/framåtlutad avslutning som det är just nu!

EDIT:

Angående dörrar så skulle man fått tag i ett par ifrån Citi golfen ifrån Sydafrika då dom har hel ruta!

Senast redigerat av Big_JN (2 mars 2012)

Big_JN
5 mars 2012 · 2 126 Inlägg

Har börjat lite smått att plocka ner framvagnen för att förbereda så att jag ska kunna
plocka bort motorn!
Börjar med att plocka ur motorn på denna Caddyn så att jag vet till 100% hur jag ska göra då det är första gången jag plockar ur en motor på en VW. Som sagt hållt på mest med Ford...och då e det mest rostlagning man får hålla på med så länge man undviker Pinto motorn får man väl tillägga tongue

Här kommer lite bilder!


Plockat bort skärmarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-1226dbd70c0ab34762b3d78e63f4ee6b.jpg

Skall tydligen vara Cupfjäderben? Dock så behöver dom fräschas till. Skall dock på Coilovers istället!
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-83c801cad0dc8ce9596699b193cb4ffb.jpg


Spindlen borla
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-9e2e46320239862fc7180b4eba636ccd.jpg


Litar inte på att rost inte döljer sig bakom mängden av body så blir till att slipa...
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-6c0166a4669b648bda1836a2ba57fd01.jpg

Finns lite mer bilder i mitt galleri om ni vill titta på fler bilder ifrån idag:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=29676

Det var väl allt för idag kommer fortsätta imorgon om vädret tillåter!

PS!

Vet någon om detta är olika toppar eller tittar jag på helt fel ställe? hmm


Står 42 på den nyare toppen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-38b8987e109ee00ec4f2af25df90e744.jpg


Och 60 på min andra topp, kan det vara en GTi topp eller fattar jag det fel?
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-9afb06c36b6961acaa985d6617efbed7.jpg

RymdSeglet N/A
5 mars 2012 · 165 Inlägg

Caddyn är en Golf Mk1 fram till flaket, trots att den är "nyare".


Citigolf dörrar vore något, själv suttit och tänkt på det med.

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang