1660
Sök

Den stora extraljus tråden

253 Inlägg
9 september 2012
#3181
Jo dom låg ganska skyddade bak krockbalken. men har blåst ur alla kontakter. När jag provade med direktström tog jag bara 2 kablar från batteriet till varsin pol på ballasten

.
MammDiin skrev:
m-lowet skrev:
Monterade bort ljusen och så satt reläsatsen kvar.

MammDiin skrev:

Vad har du monterat bort över sommaren? Har du lämnat reläsatsen kvar?


Hade du kontakterna till ballasterna skyddade? Om inte så kanske de är fulla med skit.

Hur testade du ballasterna från batteriet då? Med en kabel med en 9006/9005 kontakt direkt till batteriet från ballasten. Eller tog du ström från batteriet direkt till 86 eller 87 på reläet?

Dalsland......Varför trängas?

7 490 Inlägg
9 september 2012
#3182
m-lowet skrev:
relähärvan är ju jordad. Eller hur menar du?Allt sitter precis som när jag tog av det i Mars annars.


granadadr skrev:
m-lowet skrev:
Japp jag har 11.76V framme vid ballasterna men ingenting på andra sidan ballasten men kanske inte V man ska mäta i där. Men konstigt nog fungerar det ju med ström direkt från batteriet till ballast!




har du jord vid ballasterna då??


jag menar att ballasterna har ju en + å en - kabel,, har du testat jorden vid - kabeln till ballasterna?


Båtmek
720 Inlägg
9 september 2012
#3183
Nu har jag beställt 55w speedstarter-kit från humanhabit smile


253 Inlägg
9 september 2012
#3184
granadadr skrev:
m-lowet skrev:
relähärvan är ju jordad. Eller hur menar du?Allt sitter precis som när jag tog av det i Mars annars.


granadadr skrev:

har du jord vid ballasterna då??


jag menar att ballasterna har ju en + å en - kabel,, har du testat jorden vid - kabeln till ballasterna?

Ok fattar men vad ska multimetern visa då om jag har jord eller hur tycker du jag ska koilla upp det. Men sitter jorden till kabelhärvan på samma ställe som sist så borde det ju fungera nu med. har ju suttit kvar hela sommaren.

Dalsland......Varför trängas?

3 151 Inlägg
9 september 2012
#3185
m-lowet skrev:
Japp jag har 11.76V framme vid ballasterna men ingenting på andra sidan ballasten men kanske inte V man ska mäta i där. Men konstigt nog fungerar det ju med ström direkt från batteriet till ballast!

11.76 V lät lite lite...är det när bilen är avstängd?

Kontrollmäta mellan batteriets poler, vad får du för värde då?

783 Inlägg
9 september 2012
#3186
J_Jespersen skrev:
Nu har jag beställt 55w speedstarter-kit från humanhabit smile

Finns billigare speedstarter kit på merljus.se :-D


2 075 Inlägg
9 september 2012
#3187
m-lowet skrev:
Jo dom låg ganska skyddade bak krockbalken. men har blåst ur alla kontakter. När jag provade med direktström tog jag bara 2 kablar från batteriet till varsin pol på ballasten

.
MammDiin skrev:
m-lowet skrev:
Monterade bort ljusen och så satt reläsatsen kvar.



Hade du kontakterna till ballasterna skyddade? Om inte så kanske de är fulla med skit.

Hur testade du ballasterna från batteriet då? Med en kabel med en 9006/9005 kontakt direkt till batteriet från ballasten. Eller tog du ström från batteriet direkt till 86 eller 87 på reläet?


Kanske skulle börjat fråga om du kollat så säkringen till reläet är hel...? smile
Alltså du sa att reläet klickar? Då borde det inte vara något fel på styrströmmen i alla fall...
Skulle kanske vara idé att lägga ström från plus på batteriet direkt till kabeln som går till 87 på reläet. Då vet du i alla fall om det är något fel med jorden eller plus från reläet till ballasterna.

253 Inlägg
9 september 2012
#3188
Mervolic skrev:
m-lowet skrev:
Japp jag har 11.76V framme vid ballasterna men ingenting på andra sidan ballasten men kanske inte V man ska mäta i där. Men konstigt nog fungerar det ju med ström direkt från batteriet till ballast!

11.76 V lät lite lite...är det när bilen är avstängd?

Kontrollmäta mellan batteriets poler, vad får du för värde då?

Japp det var avstängd bil. Gjorde det med men kommer inte ihåg riktigt men det var mer iaf men vad ska det ligga på då?

Dalsland......Varför trängas?

Båtmek
720 Inlägg
9 september 2012
#3189
Rocknob skrev:
J_Jespersen skrev:
Nu har jag beställt 55w speedstarter-kit från humanhabit smile

Finns billigare speedstarter kit på merljus.se :-D

Jo, kan erkänna att jag först nu såg hur man köpte halvsats, men att de även inte hade i lager så det skulle ta ca. två veckor...


3 151 Inlägg
9 september 2012
#3190
m-lowet skrev:
Mervolic skrev:
m-lowet skrev:
Japp jag har 11.76V framme vid ballasterna men ingenting på andra sidan ballasten men kanske inte V man ska mäta i där. Men konstigt nog fungerar det ju med ström direkt från batteriet till ballast!

11.76 V lät lite lite...är det när bilen är avstängd?

Kontrollmäta mellan batteriets poler, vad får du för värde då?

Japp det var avstängd bil. Gjorde det med men kommer inte ihåg riktigt men det var mer iaf men vad ska det ligga på då?

Ska vara ungefär samma... Inte större skillnad än 0.1V i alla fall. Skulle gissa på att du har en dålig jordpunkt. Det är nog därför dem inte tänder upp, spänningen blir för låg.

253 Inlägg
9 september 2012
#3191
MammDiin skrev:
m-lowet skrev:
Jo dom låg ganska skyddade bak krockbalken. men har blåst ur alla kontakter. När jag provade med direktström tog jag bara 2 kablar från batteriet till varsin pol på ballasten

.
MammDiin skrev:

Hade du kontakterna till ballasterna skyddade? Om inte så kanske de är fulla med skit.

Hur testade du ballasterna från batteriet då? Med en kabel med en 9006/9005 kontakt direkt till batteriet från ballasten. Eller tog du ström från batteriet direkt till 86 eller 87 på reläet?


Kanske skulle börjat fråga om du kollat så säkringen till reläet är hel...? smile
Alltså du sa att reläet klickar? Då borde det inte vara något fel på styrströmmen i alla fall...
Skulle kanske vara idé att lägga ström från plus på batteriet direkt till kabeln som går till 87 på reläet. Då vet du i alla fall om det är något fel med jorden eller plus från reläet till ballasterna.

Haha jodå säkringen bytta jag för säkerhets skull big_smile Ja jag får felsöka mer nästa helg.

Dalsland......Varför trängas?

253 Inlägg
9 september 2012
#3192
Mervolic skrev:
m-lowet skrev:
Mervolic skrev:

11.76 V lät lite lite...är det när bilen är avstängd?

Kontrollmäta mellan batteriets poler, vad får du för värde då?

Japp det var avstängd bil. Gjorde det med men kommer inte ihåg riktigt men det var mer iaf men vad ska det ligga på då?

Ska vara ungefär samma... Inte större skillnad än 0.1V i alla fall. Skulle gissa på att du har en dålig jordpunkt. Det är nog därför dem inte tänder upp, spänningen blir för låg.

Ok men har för mej jag prova annan jord med men kanske minns fel. Får pröva igen nästa helg.

Dalsland......Varför trängas?

29 Inlägg
9 september 2012
#3193
Hej, är det någon vänlig själ som vet eller kan tipsa om väldigt bra xenon kit ? Ska sitta i super ipf 930 är med h4

2 075 Inlägg
10 september 2012
#3194
Volvo_245__ skrev:
Hej, är det någon vänlig själ som vet eller kan tipsa om väldigt bra xenon kit ? Ska sitta i super ipf 930 är med h4

Inte det lättaste att hitta bra H4 med xenon på helljuset...
Ballaster finns det en hel del att välja på däremot.

2 266 Inlägg
10 september 2012
#3195
MammDiin skrev:
Volvo_245__ skrev:
Hej, är det någon vänlig själ som vet eller kan tipsa om väldigt bra xenon kit ? Ska sitta i super ipf 930 är med h4

Inte det lättaste att hitta bra H4 med xenon på helljuset...
Ballaster finns det en hel del att välja på däremot.

I såna fall är de ett vanligt kit med singel h4 i och ta skydd avskärmningen på så blir de som vilken annan extraljus lampa som helst. Ej bi xenon kit.

svetsdiff !!!

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 september 2012
#3196
Volvo_245__ skrev:
Hej, är det någon vänlig själ som vet eller kan tipsa om väldigt bra xenon kit ? Ska sitta i super ipf 930 är med h4

Finns ju en del tips i trådens första sida big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
10 september 2012
#3197
m-lowet skrev:
Nån som har nån bra ide på varför jag inte får mina konverterade extraljus att lysa igen efter sommaren. Dom
fungerade när jag tog av dom i Mars. Får ström fram till ballasterna men lyser inte ändå, men det konstiga är att om jag kopplar plus och minus direkt från batteri i ballast så lyser alla! Och reläet slår till och allt.
Nån som har tips?

                     //Martin

Möjligtvis reläena som är slut. Fungerar det när du kopplar direkt från batteriet till ballasterna så skulle jag satsa på nya relän.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
10 september 2012
#3198
Tyfors skrev:
jag behöver lite hjälp me mina ljus.

Mina 3 översta går på samma relä å alla lampor är jordade i lamporna men de högra är dött el ok de glöder bara,
Dom 2 undre har eget relä oxå jordade i lamporna men de vänstra glöder å de högra är dött varför?

Dom 3 översta funka ifjol när ja plocka av dom.

Tacksam för svar.

Jag hade ett liknande problem som du beskriver och lösningen för mig vara att jag var tvungen att ha ett relä per lampa. Annars, ta och mät upp spänningen till lamporna och se om det kommer tillräckligt med spänning.
Sen tänd inte alla samtidigt, då kan det gå som du beskriver. Jag brukar göra som så att jag tänder helljuset först och sedan låter det brinna upp sig, sedan de 3 översta och sedan de 2 nedre. Fungerar fint för mig.
Drar du igång alla samtidigt så kommer det aldrig att lysa klart med en gång.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
10 september 2012
#3199
m-lowet skrev:
Japp jag har 11.76V framme vid ballasterna men ingenting på andra sidan ballasten men kanske inte V man ska mäta i där. Men konstigt nog fungerar det ju med ström direkt från batteriet till ballast!

Om det inte är samma V på båda sidor, kolla då hur mkt ström dom får, får den på ena sidan bra med ström men inte på andra sidan så bör du nog kolla över reläerna. Strömmen måste ju stanna ngnstans och jag tror den platsen är i reläerna.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

113 Inlägg
10 september 2012
#3200
PMPerformance skrev:
Hans_J skrev:
Mack skrev:
Hans_J Då kanske jag till och med slipper ringa på måndag bara för att vara säker på att jag har gjort rätt? Haha.

Ser fram emot det nya kittet i vilket fall som helst. Blir intressant att se om det kommer lira bra med mina SIM.

Du behöver inte ringa sålänge du inte är pratsugen smile Sen hade det gått bra att ringa helger också smile



PMPerformance skrev:

Varför använder man just 55w xenon i dimljus och halvljusen säger inget om de i övriga lampor? Snyggt vart de iallafall.

Vad menar du? Varför det blev 55w xenon i dimljus och halvljus var för att kunden ville ha 55w smile

Jaha men visste kunden om att 55w xenon bländar nå djävulskt på halvljuset.

Han ville först ha 75w men stoppade honom, då sa han att han skulle iallafall minst ha 55w! Men sen bländar det faktiskt väldigt lite iallafall på rak väg, då det är bra projektorlampor som är rätt inställda (det är trots allt en 2012a) smile


J_Jespersen skrev:
Rocknob skrev:
J_Jespersen skrev:
Nu har jag beställt 55w speedstarter-kit från humanhabit smile

Finns billigare speedstarter kit på merljus.se :-D

Jo, kan erkänna att jag först nu såg hur man köpte halvsats, men att de även inte hade i lager så det skulle ta ca. två veckor...

Då hade det blivit något fel för vi har massvis hemma smile Är fixat nu iallafall.



Möjligt att jag visat denna bilden förut.
6 stycken 75w 4300k.
http://img593.imageshack.us/img593/1741/caddyyse.jpg



Sök