2858
Sök

Den stora extraljus tråden

380 Inlägg
16 september 2012
lillnicke skrev:
eller så gör man som mig, döljer inte allt extraljusen lol

http://www1.garaget.org/archive/121/120 … 896779.jpg

Hahaha big_smile

380 Inlägg
16 september 2012
martinn skrev:
Vet att många tycker det är gay men har nån provat nån bra extraljusramp?

isåfall länka gärna smile

Vet inte om du såg mitt inlägg på sid 171.
Har kört med extraljus ramp förut, å denna lösning blev väldigt mycket bättre, enligt mig både i ljus å utseendemässigt.

Forummoderator
26 487 Inlägg
17 september 2012
Okej..jag ställer en fråga i den här tråden om det är okej.

Mina ballaster fick ju som bekant inte plats i mina SIM, så jag kom på ett sätt att helt enkelt ge dem en egen plats i stället.
Det blev alltså så här;

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1a05a83ce0c4ed73c41d937df9e393cc.jpg
(betänk att jag efter att bilden blev tagen, även hade bort en bit av det mjuka vaddetnuheter, så att hålen för kablarna och "kylningen" blev större. Dessutom är det en luftspalt mellan ballasterna så de inte ligger ihop, eller ligger emot någonting annat än det mjuka upptill och nedtill)

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1c09f24d9ce1586e2fbd525637c585b0.jpg
(Och så här ser det ut med skyddslocket monterat)

Min fråga; blir detta för instängt för ballasterna tro?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 749 Inlägg
17 september 2012
Mack skrev:

Mina ballaster fick ju som bekant inte plats i mina SIM, så jag kom på ett sätt att helt enkelt ge dem en egen plats i stället.
Det blev alltså så här;

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1a05a83ce0c4ed73c41d937df9e393cc.jpg
(betänk att jag efter att bilden blev tagen, även hade bort en bit av det mjuka vaddetnuheter, så att hålen för kablarna och "kylningen" blev större. Dessutom är det en luftspalt mellan ballasterna så de inte ligger ihop, eller ligger emot någonting annat än det mjuka upptill och nedtill)

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1c09f24d9ce1586e2fbd525637c585b0.jpg

En del ballaster stör ut varandra om man lägger dem så som du gjort, resultatet blir då att de bara blinkar, funkar det för dig?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Forummoderator
26 487 Inlägg
17 september 2012
patrikke skrev:
Mack skrev:

Det blev alltså så här;

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1a05a83ce0c4ed73c41d937df9e393cc.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1c09f24d9ce1586e2fbd525637c585b0.jpg

En del ballaster stör ut varandra om man lägger dem så som du gjort, resultatet blir då att de bara blinkar, funkar det för dig?

Funkade alldeles utmärkt i morse i alla fall. Inga störningar alls vad jag kunde märka, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 624 Inlägg
17 september 2012
M__B skrev:
martinn skrev:

Har kört med extraljus ramp förut, å denna lösning blev väldigt mycket bättre, enligt mig både i ljus å utseendemässigt.

Hade funkat om inte jag haft en IC där.. sad

380 Inlägg
17 september 2012
martinn skrev:
M__B skrev:
martinn skrev:

Ic?
Kondensorn sitter ytters, sen ic å där efter kylet. Eller har du bytt till en frontmonterad ic?

Men du behöver ju inte montera så långt in. Mina sitter precis innaanför gallret i fronten. Kanske syns dåligt på bilderna. Bara leta upp lampor som inte är så djupa.
Senast redigerat av M__B (17 september 2012)

2 624 Inlägg
17 september 2012
M__B skrev:
martinn skrev:
M__B skrev:

Ic?
Kondensorn sitter ytters, sen ic å där efter kylet. Eller har du bytt till en frontmonterad ic?

Men du behöver ju inte montera så långt in. Mina sitter precis innaanför gallret i fronten. Kanske syns dåligt på bilderna. Bara leta upp lampor som inte är så djupa.

Men försämrar ju fortfarande luftströmningen till IC'n. Iofs kanske inte det blir sån jätteskillnad? vet inte då jag inte haft nån turbobil innan tongue

3 151 Inlägg
17 september 2012
martinn skrev:
M__B skrev:
martinn skrev:

Ic?

Men försämrar ju fortfarande luftströmningen till IC'n. Iofs kanske inte det blir sån jätteskillnad? vet inte då jag inte haft nån turbobil innan tongue

Så länge du inte ska piska skiten ur bilen, lär det ju inte göra så stor skillnad. wink

380 Inlägg
17 september 2012
Mervolic skrev:
martinn skrev:
M__B skrev:

Ic?

Så länge du inte ska piska skiten ur bilen, lär det ju inte göra så stor skillnad. wink

Nä d är allt lugnt.

7 490 Inlägg
17 september 2012
martinn skrev:
M__B skrev:
martinn skrev:

Ic?

beror aldeles hur mkt du mosar ur maskinen,, med en istortsett std motor så är det INGA problem,, med kylning,, men kan bli om man trimmar den mkt wink

2 624 Inlägg
17 september 2012
Ja kanske borde göra något liknande då! smile får väll skaffa en värre IC om det blir för varmt lol

380 Inlägg
17 september 2012
martinn skrev:
Ja kanske borde göra något liknande då! smile får väll skaffa en värre IC om det blir för varmt lol

Hahaha lol

7 490 Inlägg
17 september 2012
martinn skrev:

det märker du inte,, bilen blir bara lite svagare,, den kommer inte att gå varm eller så,, men nu tillbaka till EXTRALJUS wink

130 Inlägg
17 september 2012
Vart är bäst att placera Xenonballasterna? Spelar det någon roll, tänker ifall det inte klarar en viss värme eller liknande.
Senast redigerat av Lordh (17 september 2012)

GL77
18 september 2012
Trådstartare
Lordh skrev:
Vart är bäst att placera Xenonballasterna? Spelar det någon roll, tänker ifall det inte klarar en viss värme eller liknande.

Innanför krockbalken är ett bra alternativ, du kan ju oxå montera bort framlyktorna och se om det finns plats under dem...

130 Inlägg
18 september 2012
G-TECH skrev:
Lordh skrev:

Innanför krockbalken är ett bra alternativ, du kan ju oxå montera bort framlyktorna och se om det finns plats under dem...

Hur långa brukar kablarna vara ifrån ballasterna? Dom ska till extraljus.

2 075 Inlägg
18 september 2012
Lordh skrev:
G-TECH skrev:
Lordh skrev:

Standard är väl kanske 20-30cm... Och har man AMP eller KET kontakter så har även lampan en kabellängd på 10-20cm.
Vissa försäljare erbjuder även en lite längre kabellängd från ballasterna till lampan.

Själv har jag D2 kontakter från ballasten och för att kabellängden skulle räcka blev jag tvungen att borra ett 10mm hål bak i strålkastarhuset. Kunde inte använda original genomföring som är lite på sidan av NBB Alpha 225, fastän  jag har ballasterna direkt bakom grillen.

130 Inlägg
18 september 2012
MammDiin skrev:
Lordh skrev:
G-TECH skrev:

Standard är väl kanske 20-30cm... Och har man AMP eller KET kontakter så har även lampan en kabellängd på 10-20cm.
Vissa försäljare erbjuder även en lite längre kabellängd från ballasterna till lampan.

Själv har jag D2 kontakter från ballasten och för att kabellängden skulle räcka blev jag tvungen att borra ett 10mm hål bak i strålkastarhuset. Kunde inte använda original genomföring som är lite på sidan av NBB Alpha 225, fastän  jag har ballasterna direkt bakom grillen.

Aaokej, ska montera in i 3st SIM extraljus iallafall smile.

3 151 Inlägg
18 september 2012
Lade tidigare upp bilder på en Renault Master med extraljusbåge. Här är en kort fortsättning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-b1275f5eeb4ddbfb69360f17b485c05d.jpg
Egentillverkade stag till extraljusbågen. Stumt som bara den. smile Gjorda av aluminium.

Sök