2068
Sök

Den stora extraljus tråden

Meldem
4 137 Inlägg
3 augusti 2012
G-TECH skrev:
Mack skrev:
Hans_J skrev:

Mycket möjligt att OL bågen finns för 5 ljus, våra avtagbara regplåtsfästen finns tyvärr bara för 2 eller 3 ljus smile

Dock går ju ett vanligt regplåtsfäste för 3 ljus enkellt att bygga om till ett för 5 ljus med enbart ett plattjärn.

Mjo, det är klart. Handlar ju lite om vad för båge man väljer också.

Lighton bågen finns för 2, 3, 4 & 5 ljus. Jag har haft den för 3 ljus, och den som jag har nu som är för 5 ljus... Inte farligt dyrt heller & snyggt blir det...

Vet inte vad dom kostar, 1500:-?
Själv tycker jag att det är mycket roligare att göra något själv, i alla lägen då man kan göra det själv.
Vissa har inte resurser till vissa saker, och då är det kanske bättre att köpa en färdig båge.
Men mycket roligare att bygga själv som sagt smile

2 074 Inlägg
3 augusti 2012
TouchOfRed skrev:
G-TECH skrev:
Mack skrev:

Lighton bågen finns för 2, 3, 4 & 5 ljus. Jag har haft den för 3 ljus, och den som jag har nu som är för 5 ljus... Inte farligt dyrt heller & snyggt blir det...

Själv tycker jag att det är mycket roligare att göra något själv, i alla lägen då man kan göra det själv.
Vissa har inte resurser till vissa saker, och då är det kanske bättre att köpa en färdig båge.

Ja det där är riktigt sant. Alltid roligare att fixa något själv så länge man har kunskap och resurser.
Men ibland kan man spara rätt så bra med tid på att köpa färdigt också...

GL77
3 augusti 2012
Trådstartare
Jag har varken tid eller en verkstad att vara i, samt att jag vill ha en snygg fungerande avtagbar båge.

Lighton bågen har allt det som jag kräver utav den, samt att det e garanti på den ifall något skulle gå sönder...

Min kostade 1600:- + special monterings fötterna.

3 151 Inlägg
3 augusti 2012
Waahlvik skrev:
Mervolic skrev:
Omöjligt att säga vilken som lyser bäst, alla tycker olika... Prova och se!

okej, men jag har 0 koll på sånt här så därför ja undrade

Oavsett hur mycket koll man har så har man ju tycke och smak... Om du tycker att Big Knick lyser bättre än Navigator, så är det ju så, oavsett vad andra tycker.

Generellt skulle jag väl säga att Navigator är bäst, eftersom den är dyrast och marknadsförs som "bättre alternativet"... Men det betyder ju inte att det är rätt för dina ändamål. Du kanske tycker att dem lyser för brett eller något, därav min tidigare kommentar. smile

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
3 augusti 2012
Hans_J skrev:
Mack skrev:
Hans_J skrev:
Ni som är rädd om extraljusen kan ju alltid köpa avtagbart regplåtsfäste smile? Gäller ju dock att man tar utav dom, annars hjälper de inte mycket. Finns dock oftast bara till 2 eller 3 extraljus.

Finns för fem också har jag för mig.

Mycket möjligt att OL bågen finns för 5 ljus, våra avtagbara regplåtsfästen finns tyvärr bara för 2 eller 3 ljus smile

Dock går ju ett vanligt regplåtsfäste för 3 ljus enkellt att bygga om till ett för 5 ljus med enbart ett plattjärn.

Precis så har jag gjort och det är inga problem, mina 2 yttersta hänger iofs.
Senast redigerat av C_A_T (3 augusti 2012)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

3 151 Inlägg
4 augusti 2012
Jag tror du blir nöjd med Navigator i så fall. Dem har rätt bra rykte.

Meldem
4 137 Inlägg
4 augusti 2012
G-TECH skrev:
Jag har varken tid eller en verkstad att vara i, samt att jag vill ha en snygg fungerande avtagbar båge.

Lighton bågen har allt det som jag kräver utav den, samt att det e garanti på den ifall något skulle gå sönder...

Min kostade 1600:- + special monterings fötterna.

Går och göra allt det där om det finns resurser ! smile
Garanti på om det skulle gå sönder..Ptja.. om vi säger min båge, skulle den pajja så vet jag inte vad man har gjort med den.. Kanske om man krockar bilen.. tongue

Meldem
4 137 Inlägg
4 augusti 2012
Mervolic skrev:
Jag tror du blir nöjd med Navigator i så fall. Dem har rätt bra rykte.

Har hört att Navigator är skitbra.
Men som sagt, vissa tycker ju att SIM lyser svinbra med NBB lyser skit, och tvärtom.

Mazda Über Alles
121 Inlägg
4 augusti 2012
ska sätta extraljus på min bil snart, funderar på vilka som jag ska välja funderar på hella 3003 eller nbb alpha 225 och sedan xenon i det, vilka rekommenderas av dom 2?

snart på en väg nära dig

113 Inlägg
4 augusti 2012
TouchOfRed skrev:
G-TECH skrev:
Mack skrev:

Våra Quicklight fästen kostar 550kronor.

G-TECH skrev:
Mack skrev:
Hans_J skrev:

Okej, jag har också en Lightonbåge liggandes, dock ombyggt till en för 5 ljus då den ursprungligen var byggd för 3. Tycker de är synd att de syns så mycket bara, regplåtsfäste är en mer ''osynlig'' design. Blir dock den på bilen till hösten eftersom den ja, somsagt är för 5 ljus.

fred89 skrev:
ska sätta extraljus på min bil snart, funderar på vilka som jag ska välja funderar på hella 3003 eller nbb alpha 225 och sedan xenon i det, vilka rekommenderas av dom 2?

Smaksak, men jag föredrar helt klart NBB och då har jag haft båda.

1 265 Inlägg
4 augusti 2012
Är de nån som har provat Quick-Light Snabbfäste som Hans_J pratar om?
Är ni nöjda med den?
Priset var ju bra om inget annat.

http://merljus.se/extraljusfasten-och-t … -extraljus

512 Inlägg
4 augusti 2012
joakim89 skrev:
Är ni nöjda med den?

Nopp.

Men kommer nog att köpas då pengar finns. Såg riktigt bra ut

1 265 Inlägg
4 augusti 2012
Specialraggarn skrev:
joakim89 skrev:
Är ni nöjda med den?

Nopp.

Riktigt billigt också men jobbigt att montera loss och tbx reggplåten alltid

113 Inlägg
4 augusti 2012
joakim89 skrev:
Specialraggarn skrev:
joakim89 skrev:
Är ni nöjda med den?

Nopp.

Jobbigt att montera av och på regplåten? Nu förstår jag inte riktigt. Jag kan nog göra en kort film imorgon när jag monterar dit och av fästet med extraljus och regplåt så får du se hur det fungerar om du vill:)
Senast redigerat av Hans_J (4 augusti 2012)

Meldem
4 137 Inlägg
4 augusti 2012
fred89 skrev:

Jag skulle tamefasen rekommendera 3003orna, dom är riktigt bra.
Men som sagt så tycker alla olika. smile

3 151 Inlägg
5 augusti 2012
Hans_J skrev:
joakim89 skrev:
Specialraggarn skrev:
Nopp.

Jobbigt att montera av och på regplåten? Nu förstår jag inte riktigt. Jag kan nog göra en kort film imorgon när jag monterar dit och av fästet med extraljus och regplåt så får du se hur det fungerar om du vill:)

Gör det, vore intressant att se. Säkert många som skulle vilja veta hur det går till.

TouchOfRed skrev:
fred89 skrev:

Jag med, 3003 lyser riktigt bra vad jag har sett.
Senast redigerat av Mervolic (5 augusti 2012)

113 Inlägg
5 augusti 2012
joakim89 skrev:
Specialraggarn skrev:
joakim89 skrev:
Är ni nöjda med den?

Nopp.

Mervolic skrev:
Hans_J skrev:
joakim89 skrev:

Gör det, vore intressant att se. Säkert många som skulle vilja veta hur det går till.

TouchOfRed skrev:
fred89 skrev:

Jag med, 3003 lyser riktigt bra vad jag har sett.

Här har ni en film hur Quicklight regplåtsfästen fungerar smile

http://www.youtube.com/watch?v=3G8h8DrN … e=youtu.be

2 624 Inlägg
5 augusti 2012
Fan va smart det där verkar va då! smile

2 074 Inlägg
5 augusti 2012
Ja det gick snabbt att ta bort extraljusen med Quicklight fästet.
Men hur gör man med elkablar och stabiliseringsstag?
Man vill ju helst inte lämna kablar från xenonballasterna utan skydd.
Senast redigerat av MammDiin (5 augusti 2012)

GL77
5 augusti 2012
Trådstartare
Visst e det smart det där, men jag anser att LIGHTON bågen fortfarande är stabilare. Och att det går snabbare
att montera på/av den. LIGHTON bågen sitter fast med 2 st vred och då behöver man inte skruva bort regplåten varje gång...

Angående ballasterna så monterar man dem lämpligast bakom krockbalken eller på annat lämpligt ställe.

Sök