4456
Sök

Få dän bromstrummor fiesta -95 Ny fråga

87 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
Hejsan hallå, nu är det så att jag ska gå över bakbromsarna på en Ford Fiesta -95.

Jag har aldrig skruvat trumbromsar, så jag undrar hur i H-lvete man får dän bromstrummorna? Började med att banka och slå lite, sedan letade jag efter nånting att skruva in backarna med, men jag hittade ingenting på baksidan av trumman. Sedan försökte jag lossa centrumbulten, men misslyckades trots att jag hade ett rör på typ 1,5 meter att häva med. Men jag är osäker på om centrumbulten måste bort, någon som vet ?
Funderar på att köpa en såndär avdragare på biltema, hade det funkat ?

Hur göra? (:
Senast redigerat av prokid (1 juli 2012)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 juli 2012
Får ihop backarna gör du via ett hål till hjulbultarna. Placera ett hål ca kl ett, så bör du kunna se något att justera in dom med.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

87 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
te_wik skrev:
Får ihop backarna gör du via ett hål till hjulbultarna. Placera ett hål ca kl ett, så bör du kunna se något att justera in dom med.

Mvh Tommy

Det är pinnbultar, alltså kan jag inte göra detta.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
1 juli 2012
Muttern måste bort, endel har även felgängade muttrar så kolla det först.
Sen brukar det gå att lirka bort trumman med 2 mejslar mitt emot varandra och jobba sig runt med lite tålamod, kan behövas lite extra övertalning med en hammare ibland med.

- Time Attack -

87 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
NIzmO skrev:
Muttern måste bort, endel har även felgängade muttrar så kolla det först.
Sen brukar det gå att lirka bort trumman med 2 mejslar mitt emot varandra och jobba sig runt med lite tålamod, kan behövas lite extra övertalning med en hammare ibland med.

Tack så mycket. Fick loss muttern, och därefter trumman. Det va alldeles kladdigt och slabbigt i trumman, så min första tanke är att hjulcylindern läcker, så jag antar att jag får byta den.

Är den jobbig att byta, förutom bromsrör som inte vill samarbeta ?

Och en annan fråga, kan detta göra att bromsverkan blir ojämn, för detta är på hjulet som har sämst bromsverkan enligt bilprovningen, så jag antar att allt kladd i trumman gör att backarna inte greppar tillräckligt bra.
Senast redigerat av prokid (1 juli 2012)

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
1 juli 2012
Ja är det kladdigt så måste bromscylindern bytas och kan helt klart påverka bromskraftfördelningen.

Tekniskt sett är den inte svår att byta men ofta är det väldigt rostigt och då blir det mindre kul, lättaste att göra brukar vara att byta bromsröret från bromscylinder och till slang samtidigt om nippeln där är för dålig och skruvarna till huvudcylindern brukar vara lättast att slå bort med huggmejsel och slägga.

Har du jätte tur räcker det med 5-56 och tålamod wink .

- Time Attack -

604 Inlägg
1 juli 2012
Byt backarna också, svårt att få bromsverkan i ett par nerkladdade backar.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Sök