Volvo V50 T5 -08. Rullat 8000+ mil! Bilen är inget ombyggnadsprojekt utan är tänkt att bara vara en lyxvagn med det lilla extra draget och sportkänslan! Utmärkt skick både invändigt och utvändigt. Kommer vara i min ägo ett bra... Visa mer
Behöver lite hjälp av er fantaster ;D Har nämligen vibrationer i ratten vid inbromsning speciellt i högre hastigheter. Tycker att vibrationerna avtar lite om jag bromsar hårdare.. Min gissning är att det kommer ifrån bromsskivorna fram (skeva)?
Sen är det lättare vibration i ratten under högre hastighet med.
Sist men inte minst ett tickande ljud höger fram när jag rattar vid stillastående
Någon som har en liiiiten aning ?
Volvos skivor är inte kända för att tåla lite hårdare körning, så förmodligen är skivorna skeva.
Har du kollat balanseringen på hjulen?
Jag ska köpa nya bromsar till veckan så då ska dom även få balansera hjulen så får jag ta det därifrån.
Behöver lite hjälp av er fantaster ;D Har nämligen vibrationer i ratten vid inbromsning speciellt i högre hastigheter. Tycker att vibrationerna avtar lite om jag bromsar hårdare.. Min gissning är att det kommer ifrån bromsskivorna fram (skeva)?
Sen är det lättare vibration i ratten under högre hastighet med.
Sist men inte minst ett tickande ljud höger fram när jag rattar vid stillastående
Någon som har en liiiiten aning ?
Volvos skivor är inte kända för att tåla lite hårdare körning, så förmodligen är skivorna skeva.
Har du kollat balanseringen på hjulen?
Jag ska köpa nya bromsar till veckan så då ska dom även få balansera hjulen så får jag ta det därifrån.
vibrationer tror jag är obalans i hjulena, och när du bromsar är jag 120% säker på att det är skivorna fram
Köpte ett paket ifrån getech.se till min Golf då, men inte hunnit testa/montera sakerna ännu, men av att titta på sakerna så ser dom faktiskt helt ok ut! Nu får man ju även välja mellan nuddborrade skivor också, förut fanns inte det alternativet!
Är rädd för att dom nyper som satan att det är svårt att bromsa "lätt".
Det blir en vane sak Körde ju ferrari i sommras som hade keramik skivor och ja mega stora skivor i början nitade man som idioten fast man inte tryckte hårt, Men sen lärde man sig efter ett tag och man vant sig
Dom belägg som herr nylin tänker köra på, dvs yellowstuff skulle jag aldrig köra på en vanlig bruksbil! Visst, en nissan skyline med 900 hjulhästar skulle kunna köra med dom på gatan då en sån bil kommer ha behov av dom vid race och bankörning. På min e30 turbo så kör till och med jag på greenstuff. Så jag skulle nog ha valt green eller redstuff beläggen för lite bekvämare inbromsningar i låga hastigheter. Som jag sa åt han igår, det är inte när beläggen nyper som är skillnaden, utan de är hur dom nyper
Sen har jag hört av väldigt många som jag känner att EBC är rena skiten, men då jag inte har provat dom själv än så kan inte jag säga så mycket. Men hittade däremot det här:
EBC Redstuff: Var gratis så jag var tvungen att testa, men dom var rena skämtet. En dag på Kinnekulle och dom 3-4mm som vara kvar av beläggen ramlade isär när dom plockades bort för inspektion. Kallbettet är lite högre än orginal och varmbettet är ochså lite högre än orginal. Inga missljud vid vardaglig körning. Skivslitage medelstort men förmodligen pga överhättning.
Jag har provat på alla EBC belägg med katastofalt resultat.
Jag har faktiskt också hört både ris och ros ang EBC-prylarna. Hade jag inte varit snål när jag skulle köpa nya belägg i somras så hade jag definitivt köpt ett gäng. Men tycker att jag ser fler och fler som anser att EBC är överhypat.
Det gick igenom idag dock stog ljuset fruktansvärt lågt och 6 felkoder på ljuset haha dock inte ombesiktning
Skönt att höra
Oja skall dock in och kolla upp det med riktig dator på torsdag så får vi se om det är sensor eller kalibrering ;D
Vad för felkoder var det på ljuset då?
Satt ett par felkoder i min bil sist jag kollade angående ljus. Hade felkod på position både höger och vänster bak samt en blinkers. Blinkerslampan dog i somras, och i samma veva bytte jag även mot kromade blinkers bak, och då rycker man ju ur all belysning. Därav de tre felkoderna. Dock så raderas ju inte felkoderna automagiskt.
Oja skall dock in och kolla upp det med riktig dator på torsdag så får vi se om det är sensor eller kalibrering ;D
Vad för felkoder var det på ljuset då?
Satt ett par felkoder i min bil sist jag kollade angående ljus. Hade felkod på position både höger och vänster bak samt en blinkers. Blinkerslampan dog i somras, och i samma veva bytte jag även mot kromade blinkers bak, och då rycker man ju ur all belysning. Därav de tre felkoderna. Dock så raderas ju inte felkoderna automagiskt.
Enligt pappert fick jag dessa på ljuset sen var det 2 andra som jag inte vet vad det är till: