1601
Sök

Ford Fiesta -94 dör under färd för att sedan gå normalt igen.

493 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
Hej!

Jag och polaren åkte ut med min Ford fiesta förut idag och allt gick smärtfritt, ända tills vi hade varit förbi netonnet och köpt en ny stereo och kopplat in den.

Började åka hemåt och efter drygt 5-6km så märkte jag att varvräknaren dog och 2-3 sekunder efter det dog hela bilen. Vi stannade till och försökte starta bilen igen men startmotorn ville inte rubba sig, och all belysning inne i bilen lös väldigt svagt.

Jag plockade av + kabeln från batteriet och lät den stå ett tag ifall batteriet var dåligt. Sedan efter det startade den och den gick normalt i flera mil.

Senare på kvällen så skulle vi iväg igen och drog förbi statoil och när vi skulle åka därifrån hände samma sak, varvräknaren slutade fungera och ALL belysning inuti bilen dog och strålkastarna "glödde" enbart. Försökte vi varva bilen så "orkade" den inte.

Bilen dog igen till slut och vägrade att starta nu, startmotorn gav inget tecken på liv. Vi provade att putta igång bilen och den startade men verkade som att generatorn inte orkade driva bilen?

Bilen dog ytterliggare en gång och en annan kompis kom med startkablar och bilen startade då direkt.

Vi började åka hemåt då för att inte bli ståendes efter vägen, efter ca 1 mil så dog bilen IGEN. All el dör helt plötsligt och bilen går fortfarande men går inte att gasa.

Denna gång chansade vi på att springa igång den igen och den startade perfekt. När vi väl kom hem så stängde vi av den och den startade precis som vanligt igen.

Bilen har inte visat några tecken på att gå "dåligt" innan eller efter detta har inträffat, vi har väl någorlunda lokaliserat problemet till ett elfel. Möjligen att generatorn inte orkar generera tillräckligt med ström, men borde bilen isåfall dö under gång?

Min misstanke kom till någon säkerhetsströmbrytare som är kopplad till soppapumpen, då det står i handboken att bilen inte går att starta och dör vid gång om denna slår ut. Försökte flertalet gånger att "nollställa" denna enligt anvisningar utan resultat.

Vad tror ni kan vara felet? Jag har ingen som helst kunskap om bilar och vet inte i vilken ände jag ska börja riktigt.

Fått tips om att det kan vara jorden till generatorn som är dålig, men då borde den väl rimligtvis vara dålig hela tiden?

Är evigt tacksam för tips då detta är min övningskörningsbil.

P.S Bilen ifråga har gått 8.500 mil ifall det hjälper någon. Jag ska även ut och mäta spänningen på batteriet såfort jag får tag på en multimeter.

Mvh Hassman

Sponsor: www.12vled.se

Lowlife
809 Inlägg
8 september 2012
Skulle tippa på att bilbatteriet är dåligt byt de. Eller låna någon konpis batteri

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

21 761 Inlägg
8 september 2012
För att kunna utesluta batteriet så får du mäta spänningen, men med tanke på att det där hände efter inkopplingen av den nya stereon så kan man nog misstänka någonting omkring kablaget till den.

Plockade ni bort någon batterikabel när stereon kopplades in?

493 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
MarcusGronberg skrev:
Skulle tippa på att bilbatteriet är dåligt byt de. Eller låna någon konpis batteri

Men om batteriet vore dåligt så borde väl inte bilen dö under färd? Borde inte generatorn då ladda upp batteriet tillräckligt för att hålla bilen igång?

493 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att kunna utesluta batteriet så får du mäta spänningen, men med tanke på att det där hände efter inkopplingen av den nya stereon så kan man nog misstänka någonting omkring kablaget till den.

Plockade ni bort någon batterikabel när stereon kopplades in?

Ingen batterikabel kopplades bort första gången vi kopplade in stereon, men efter att bilen dog första gången så kopplade vi ur stereon, och kopplade in slutsteg + baslåda efter det. Dock så kopplades ALLT ur efter 2:a gången bilen dog och problemet kvarstod.

Batteriet ska absolut mätas för att kunna utesluta det.

Lowlife
809 Inlägg
8 september 2012
Hassman skrev:
MarcusGronberg skrev:

Men om batteriet vore dåligt så borde väl inte bilen dö under färd? Borde inte generatorn då ladda upp batteriet tillräckligt för att hålla bilen igång?

Jo iförsig ! Kom och tänka på rätta mig om jag har fel men att vissa bilar ej fungerar utan batteri,
Men kan ju ha och göra med hur ni kopplade in stereon.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

493 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
MarcusGronberg skrev:
Hassman skrev:
MarcusGronberg skrev:

Jo iförsig ! Kom och tänka på rätta mig om jag har fel men att vissa bilar ej fungerar utan batteri,
Men kan ju ha och göra med hur ni kopplade in stereon.

Det finns inte så många sätt att koppla in en stereo på, universal iso kablar fanns redan draget så plug & play i all ära. Dock så skulle det väl vara ifall det var ett fabrikationsfel på stereon, men isåfall borde problemet varit ur världen när stereon kopplades ur igen och steget kopplades ur för att utesluta dessa 2 som problemstartare.

21 761 Inlägg
8 september 2012
När du kollar batteriet så kan du mäta dels när bilen har stått några timmar och dels när du startar, eller åtminstone försöker starta. Sätt först mätpinnarna direkt på polerna, inte på polskorna. Med motorn igång kan gärna generatorns laddspänning mätas, skadar inte. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2012)

Lowlife
809 Inlägg
9 september 2012
Själv hade jag problemet en gå gång att pluskabeln satt löst på min bil, och då startade givetvis inte bilen överhuvud taget, tänk på att ett batteri kan ha 12volt även om amperen inte finns..

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

21 761 Inlägg
9 september 2012
Det är just därför man ska mäta spänningen direkt på batteripolerna vid ett startförsök, då syns detta direkt. smile

493 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Va precis ut och mätte batteriet nu med en kompis, 12.7V mätte vi när vi hade startat den med startkablar och generatorn laddar inget alls för den gick ner till 5V innan den dog.

Testade att jorda direkt på generatorn men ingen skillnad så polaren föreslog kolen i generatorn, så ska kolla upp kolen till helgen när mekkunniga brodern är ledig, annars blir det en bättre begagnad generator.

Tur man har 200m till skroten iaf smile

493 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Är det någon här som vet VART laddningsregulatorn sitter på generatorn? Jag är helt nybörjare på det här och jag kan inte hitta den någonstans, eller måste jag bort med bakre "kåpan" på generatorn o så sitter den där? Alltså motsatta håll från vart själva remmen sitter.

6 691 Inlägg
13 september 2012
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/146/bil/lgnr/15893(3).jpg

Personligen tycker jag det är onödigt att byta dem och föreslår ett komplett generator byte istället.

De/Dem

Pim_Pim
13 september 2012
Du kan ha sån otur att du har in inbyggda kol i generatorn och då måste du byta hela generatorn.
(På en del kan man öppna upp generatorn och krångla)

493 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
http://www.bildelsbasen.se/global/image … 893(3).jpg

Personligen tycker jag det är onödigt att byta dem och föreslår ett komplett generator byte istället.

Tackar tackar! Fast det är ju lite onödigt o lägga pengar på en ny generator om det bara är kolen som är dåliga, kostar ju trots allt lite mer med en ny generator än och bara byta kolen.

493 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Jag antar att min generator har kolen inbyggda?

http://i48.tinypic.com/2a9vga0.jpg

6 691 Inlägg
13 september 2012
Ser lite ut som det, går alltid att plocka isär men gäller att man vet att grejerna finns att köpa också..annars ligger en begagnad generator under tusenlappen på skroten.

www.bildelsbasen.se

De/Dem

493 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Ser lite ut som det, går alltid att plocka isär men gäller att man vet att grejerna finns att köpa också..annars ligger en begagnad generator under tusenlappen på skroten.

www.bildelsbasen.se

Plockade bort "locket" precis under den röda kabeln och där satt dom, båda kablarna hade gått av till kolen så inte konstigt att den inte laddade tongue

Jo jag har nära till skroten, men som sagt. Känns dumt o lägga dom pengarna när nya stift kostar en 100:- tongue

493 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Fanns ingen laddningsregulator att få tag på till min generator så det fick bli en bättre begagnad generator för en 5 hunka till slut, nu fungerar bilen iallafall smile

493 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
Bumpar upp en gammal tråd här, men har fått problem med min generator igen. Och valde den här gången att kolla in på mekonomen och bildelsnetto och det finns laddningsregulator att köpa till dessa generatorer.

Tänkte ifall någon annan råkar ut för samma problem.

Sök