8 september 2012
Trådstartare
Hej!
Jag och polaren åkte ut med min Ford fiesta förut idag och allt gick smärtfritt, ända tills vi hade varit förbi netonnet och köpt en ny stereo och kopplat in den.
Började åka hemåt och efter drygt 5-6km så märkte jag att varvräknaren dog och 2-3 sekunder efter det dog hela bilen. Vi stannade till och försökte starta bilen igen men startmotorn ville inte rubba sig, och all belysning inne i bilen lös väldigt svagt.
Jag plockade av + kabeln från batteriet och lät den stå ett tag ifall batteriet var dåligt. Sedan efter det startade den och den gick normalt i flera mil.
Senare på kvällen så skulle vi iväg igen och drog förbi statoil och när vi skulle åka därifrån hände samma sak, varvräknaren slutade fungera och ALL belysning inuti bilen dog och strålkastarna "glödde" enbart. Försökte vi varva bilen så "orkade" den inte.
Bilen dog igen till slut och vägrade att starta nu, startmotorn gav inget tecken på liv. Vi provade att putta igång bilen och den startade men verkade som att generatorn inte orkade driva bilen?
Bilen dog ytterliggare en gång och en annan kompis kom med startkablar och bilen startade då direkt.
Vi började åka hemåt då för att inte bli ståendes efter vägen, efter ca 1 mil så dog bilen IGEN. All el dör helt plötsligt och bilen går fortfarande men går inte att gasa.
Denna gång chansade vi på att springa igång den igen och den startade perfekt. När vi väl kom hem så stängde vi av den och den startade precis som vanligt igen.
Bilen har inte visat några tecken på att gå "dåligt" innan eller efter detta har inträffat, vi har väl någorlunda lokaliserat problemet till ett elfel. Möjligen att generatorn inte orkar generera tillräckligt med ström, men borde bilen isåfall dö under gång?
Min misstanke kom till någon säkerhetsströmbrytare som är kopplad till soppapumpen, då det står i handboken att bilen inte går att starta och dör vid gång om denna slår ut. Försökte flertalet gånger att "nollställa" denna enligt anvisningar utan resultat.
Vad tror ni kan vara felet? Jag har ingen som helst kunskap om bilar och vet inte i vilken ände jag ska börja riktigt.
Fått tips om att det kan vara jorden till generatorn som är dålig, men då borde den väl rimligtvis vara dålig hela tiden?
Är evigt tacksam för tips då detta är min övningskörningsbil.
P.S Bilen ifråga har gått 8.500 mil ifall det hjälper någon. Jag ska även ut och mäta spänningen på batteriet såfort jag får tag på en multimeter.
Mvh Hassman