Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 518 317 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 december 2012 · 1 917 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Haha, näe hon är inte jätteintresserad direkt, varken av att skruva eller köpa delar, men hon åker gärna med smile

Sticker snart iväg till garaget en stund, sen en sväng till pprMicke i Kungälv.

smile

Snackade med Micke igår, så förhoppningsvis har du delar att hämta ... vi kan ta det via PM wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 december 2012 · 3 068 Inlägg

Aha, va gött.. ett block till mig! big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
30 december 2012 · 3 068 Inlägg

Mkt jobb nu i dagarna.. så det har inte hunnits spenderas så mkt tid i garaget.. synd när det har varit milt, men men. storhelgs-ob genererar ju lite extra inkomst.

Hur som.. jag kom fram till att mina 043 toppar är skit.. yaay.. pinnbultarna till avgas var sönder, de två som fanns kvar.. de övriga såg ut att vara urgröpta med en sked.. Hålen var för stora för helicoil dessutom. Om man fyller upp med svets och borrar om så funkar det (kanske), men det blir mjukt och spricker lätt.

Så nya 043:or är på ingång, inte nya men begagnade i BRA skick. Sprickfria, hela pinnbultar, etc etc. Dessa ska våldas lite med diverse fräsar, slipstift och sliptrissor. Ev ska ventilsäten tas upp för 2mm större ventiler också, eftersom de ändå ska fräsas. Då får jag 37,5 på insug och 32 på avgas. Inga dasslock men duger gott för denna motorn.

Så.. då fick man hitta annat att göra. Kylplåtarna såg allt annat än roliga ut och så kan vi inte ha det. De var en sväng med Robban på tjörn och tvättades i hans monster-högtrycks-hetvattentvätt.

Då såg de ut så här
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0692_zps588d46d8.jpg

Sen var det bara att slipa eftersom jag saknar blästerskåp och inte orkar sätta upp ett jättestort elektrolysbad.

Nästan alla målade två ggr med rostomvandlare, funkar skitbra tycker jag själv.. Återstår att se hur länge det håller iofs.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0694_zpsd0055af8.jpg

Det är bara en cylinderkåpa och själva fläktkåpan kvar.. Fläktkåpan vet jag inte säkert hur jag ska göra med. För att få plats med dubbla weberförgasare behövs den antingen kapas på sidorna, eller så får man skaffa en 30hk-fläktkåpa.

KirKen Servicetekniker
31 december 2012 · 145 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Mkt jobb nu i dagarna.. så det har inte hunnits spenderas så mkt tid i garaget.. synd när det har varit milt, men men. storhelgs-ob genererar ju lite extra inkomst.

Hur som.. jag kom fram till att mina 043 toppar är skit.. yaay.. pinnbultarna till avgas var sönder, de två som fanns kvar.. de övriga såg ut att vara urgröpta med en sked.. Hålen var för stora för helicoil dessutom. Om man fyller upp med svets och borrar om så funkar det (kanske), men det blir mjukt och spricker lätt.

Så nya 043:or är på ingång, inte nya men begagnade i BRA skick. Sprickfria, hela pinnbultar, etc etc. Dessa ska våldas lite med diverse fräsar, slipstift och sliptrissor. Ev ska ventilsäten tas upp för 2mm större ventiler också, eftersom de ändå ska fräsas. Då får jag 37,5 på insug och 32 på avgas. Inga dasslock men duger gott för denna motorn.

Så.. då fick man hitta annat att göra. Kylplåtarna såg allt annat än roliga ut och så kan vi inte ha det. De var en sväng med Robban på tjörn och tvättades i hans monster-högtrycks-hetvattentvätt.

Då såg de ut så här
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 8d46d8.jpg

Sen var det bara att slipa eftersom jag saknar blästerskåp och inte orkar sätta upp ett jättestort elektrolysbad.

Nästan alla målade två ggr med rostomvandlare, funkar skitbra tycker jag själv.. Återstår att se hur länge det håller iofs.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 055af8.jpg

Det är bara en cylinderkåpa och själva fläktkåpan kvar.. Fläktkåpan vet jag inte säkert hur jag ska göra med. För att få plats med dubbla weberförgasare behövs den antingen kapas på sidorna, eller så får man skaffa en 30hk-fläktkåpa.

Ett hett tips om du vill avlyssna rost på kåpor och liknande. Skall visa resultat på min tråd sen.Fixa ett kar
Eller tillräckligt stor behållare lös citronsyra med vatten och det sköter jobbet. Jag använder avkalkningsmedel vi har på jobbet väldigt stark men det är samma typ. Givetvis tvättar man delarna och borsta av dom med en stålborste innan så påskyndar man processen en el del. Fast du kanske viste detta? smile

Mvh KirK
Ford Lotus Cortina MkII "Colin Chapman Edition 1960" (1969)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
31 december 2012 · 3 068 Inlägg

Tack, ja det visste jag. Funkar ungefär som ett elektrolysbad, vilket jag tänkte göra. Men det är inte så gravrostat så jag tror det räcker med avslipning och rostomvandlare.

Dels är det lite opraktsiskt med stora bad, dels luktar det som fan, sen måste man ha nånstans att hälla ut skiten sen också.. hade inte känts jättebra att hälla det rakt ut i dagvattenbrunnen..

Nu är man mätt och belåten iaf... avnjutit trerätters nyårsmiddag som jag lagat till alla på jobbet smile

Förrätt: rotfruktsoppa gjord på lag, med en klick turkisk yoghurt
Huvudrätt: Tjälknöl på rostbiff, hasselbackspotatis med kantarellsås
Efterrätt: Blåbärspaj med vaniljsås

Tjälknöl är otroligt gott, lätt värt de 12-14h den ska ligga i ugnen samt de 4-5h den ska ligga i lagen.

Gott nytt år!! /// Peter

KirKen Servicetekniker
1 januari 2013 · 145 Inlägg

Okok har dock inte märkt att det luktar.
Den syra ja använder är ofarligt om man tömmer den i avlopp fungerar nog mest som propplösare
Skulle ja tro:)

Mvh KirK
Ford Lotus Cortina MkII "Colin Chapman Edition 1960" (1969)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Ja, kaustiksoda eller citronsyra är väl inga fara så.. Men dels bildas det vätgas vid elektrolysbad, dels så är det mkt rost och skit i vattnet som inte är så miljövänliga.

Hur som, jag var förbi garaget på vägen hem från jobbet och slog på  värmen, grejerna så släta och fina ut.. Ska dit snart o titta närmare.

Bimiss
1 januari 2013 · 154 Inlägg

Jag var påväg till garaget idag, men glömde nyckeln i S70n (lånar tjejens bil då oljerör för turbon läcker på S70n) , så åkte hem igen!

Elektrolysbad har du gjort några gånger nu va?

Citronsyra tycker jag inte funkar så väldigt bra, väldigt 'milt' mot rosten och gör det bara mörkt (iof så glömde jag skrubba med stålborste, kanske bara blev en hinna? tongue )

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 januari 2013 · 3 068 Inlägg

asså.. jag var bara där ca 3h och grejade. Nä, jag har inte sett några mirakelresultat av citronsyra heller.. däremot funkar elektrolysbad jävligt bra.. sist hade jag för klena kablar bara, de smälte.. oops.. tur man var där under tiden.

Jag bestämde mig även för att kapa i befintlig fläktkåpa idag. Det är så att om man ska ha dubbla weberförgasare så måste man antingen ha en 30hk fläktkåpa (smalare) eller kapa en 34hk. Det är ett ganska enkelt ingrepp, speciellt eftersom jag inte ska ha värmen.

Nu har jag jobbat hela nyårshelgen i övrigt och jobbar 8-19 två dagar igen.. sen blir det garaget, efter jag köpt ett par tunna kapskivor och lite plåt.

-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Jag har också försökt mig på att köra elektrolysbad ute i garaget. Jag tyckte inte det funkade alls hmm ... förut om att det luktade "Aron" förstås ... hur går man egentligen tillväga?

Kan du inte lägga upp en steg-för-steg guide här tongue ?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
KirKen Servicetekniker
1 januari 2013 · 145 Inlägg

Ni ska få se mitt resultat fast jag har lite starkare prylar. Kolla mitt projekt den närmaste veckan så får vi helt enkelt se lol

Mvh KirK
Ford Lotus Cortina MkII "Colin Chapman Edition 1960" (1969)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Elektrolysbad funkar prima, det kan jag intyga, citronsyra har jag inte fått nåt grymt resultat av däremot.

Lägger upp en kort guide här hur jag gått tillväga.

Vad som behövs:
stort kar
kaustiksoda
bilbatteri
laddare
rejäla kablar
järnskrot

Fyll karet med vatten 1-2matskedar kaustiksoda/liter vatten, mer är bättre ^^
koppla kablar från skrotdelar till pluspol på batteri
koppla kablar från det som ska avrostas till minuspol på batteri

Se till att delarna inte ligger mot varandra, placera gärna skrot/plåt runtom de delar som ska avrostas.

Koppla på strömmen och laddaren på batteriet, låt stå från ett par timmar på lätt rostade delar till 10-15h för värre angripna delar. Se till att de är någorlunda rena innan.

Sörj för god ventilation, andas inte in gasen som är lättantändlig vätgas, rengör delarna efteråt. Sen är det fritt fram att behandla med grundlack eller vad man vill göra för att behålla ytan.

Elektrolysbadet tar inte bara bort rost, det gör också så att materialet inte rostar lika lätt i fortsättningen.

Det finns även andra ytbehandlingar man kan göra, tex gulkromatering, kromatering, elförzinkning, galvanisering etc, men de kräver fler ingredienser och är lite mer komplicerat.

Så här brukar skrotet se ut (offeranoder), så använd inget du är rädd om tongue

http://opelsportclub.net/FAQ/Kaross/elektrolys/elektrolys15.JPG

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Jahopp, då har man betalat trängselskatt för första gången idag då.. 18:- extra för att ta mig till jobbet.. sad
Slutade sen lite tidigare idag, men åkte förbi garaget en stund för att slippa avgift igen.. det är nämligen "bara" till kl.18:29.

Kylkåporna är nu klara för att grundas och lackas.. funderar lite på vilken kulör man ska ha..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0702_zpsff661867.jpg

Fläktkåpan måste dock modifieras för att ge rum åt dubbla weberförgasare.. hellre modifiera en original än att köpa kinakopia med dålig passform.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0703_zps4871e806.jpg
Jag måste dock förbi biltema och köpa tunnare kapskivor.. blev alldeles för drygt med den tjocke..

Sen har jag ploppat dit ett par kolvar och cylindrar, för att mäta vändhöjden och se om cylindrarna måste svarvas av lite (efter att jag gjort klart toppar och mätt förbränningsrum).
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0704_zps9ed26680.jpg

Men idag var även lilla julafton, mitt avgaspaket fanns att hämta ut på hemköp big_smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0700_zpsec243ed9.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0701_zpscecee2a7.jpg

Hakiki
2 januari 2013 · 510 Inlägg

Fan va rart de blir! Men jävligt drygt att dom infört trängselskatt i Gbg också .. du får köpa såndär mekanism så man kan flippa på reg plåten wink

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar! Haha, ja jag har klurat på olika lösningar. Det enklaste vore falska plåtar, men jobbigt om man blir stoppad.. flipp-plåtar vore klart grymt big_smile Jävligt drygt att det kan bli upp till 60:- på en jävla dag.. tänk om man har ett par ärenden på olika ställen.. näru.. nu får man planera varenda resa man gör.. yaay...

-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Jahopp, då har man betalat trängselskatt för första gången idag då.. 18:- extra för att ta mig till jobbet.. sad
Slutade sen lite tidigare idag, men åkte förbi garaget en stund för att slippa avgift igen.. det är nämligen "bara" till kl.18:29.

Då har du ju å andra sidan fått ett perfekt "svepskäl" att presentera för din sambo att du lika gärna kan åka om garaget efter arbetet varje dag tongue !

Tack för infon om badet, ska testa detta när det är plusgrader ute i ladan ... vill ju inte bli gasförgiftad inomhus wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
2 januari 2013 · 510 Inlägg

Finns ju nån grej man kan köpa för ca 2000:- tror ja .. kommer inte ihåg vart men lär väl va lätt att googla fram smile

Peter_Eriksson skrev:
Tackar! Haha, ja jag har klurat på olika lösningar. Det enklaste vore falska plåtar, men jobbigt om man blir stoppad.. flipp-plåtar vore klart grymt big_smile Jävligt drygt att det kan bli upp till 60:- på en jävla dag.. tänk om man har ett par ärenden på olika ställen.. näru.. nu får man planera varenda resa man gör.. yaay...

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Haha, jo det är sant. men det drabbar mig mest på morgonen och förmiddan.. Jobbar oftast långa pass och slutar på kväll eller förmiddag.

Lugnt, ja det är inga gaser man vill andas in... råkade komma för nära en gång och det var ingen trevlig upplevelse, trots att det var utomhus! Se till att ha både batteri och laddare, annars blir det för dålig kräm, och rejäla kablar.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Ja, det finns färdiga kit, men roligare att tillverka själv i så fall big_smile Eldriven solenoid skulle räcka, men man måste ha både fram och bak.

Hakiki
2 januari 2013 · 510 Inlägg

Ja ja hade fram på min Corvette så man körde in regplåten under bilen med en fjärrkontroll wink As smidigt!

Peter_Eriksson skrev:
Ja, det finns färdiga kit, men roligare att tillverka själv i så fall big_smile Eldriven solenoid skulle räcka, men man måste ha både fram och bak.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang