Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 516 776 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2012 · 3 068 Inlägg

okok, ja det blir nog lite för stort om man inte ska varva mkt.. o då kan ju en motviktsvev och lätta delar i ventilmekanismen vara bra att ha. Jag tror att 1½" blir bra.. det låter litet men man får tänka på att bubblans avgassystem i stort sett bara är ett grenrör.. och på vanliga motorer brukar ju inte primärrören vara speciellt stora smile

BULLIS87
26 december 2012 · 170 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
okok, ja det blir nog lite för stort om man inte ska varva mkt.. o då kan ju en motviktsvev och lätta delar i ventilmekanismen vara bra att ha. Jag tror att 1½" blir bra.. det låter litet men man får tänka på att bubblans avgassystem i stort sett bara är ett grenrör.. och på vanliga motorer brukar ju inte primärrören vara speciellt stora smile

jo precis! blir ju att man behöver ha de! nä 1.1/2" blir lagom de smile

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2012 · 3 068 Inlägg

Skulle det inte funka att sätta dit nån strypning bara då, istället för att byta ut hela.. Känns ju mer ekonomiskt om inte annat smile

BULLIS87
26 december 2012 · 170 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Skulle det inte funka att sätta dit nån strypning bara då, istället för att byta ut hela.. Känns ju mer ekonomiskt om inte annat smile

menar du på de systemet jag har? kör så pass stora halsringar i fuggarna så de stämmer ganska bra! men annars går de väl att sätta på en ljudämpare på iställe för tratten! smile

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2012 · 3 068 Inlägg

Ja precis, så att det blir lite högre gashastighet och maxeffekten kommer längre ner i registret, o kanske mindre halsringar också... Det sitter 32:or i mina och jag måste nog ha mindre än så.. Finns det nån bra guide för bestyckning?

BULLIS87
26 december 2012 · 170 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Ja precis, så att det blir lite högre gashastighet och maxeffekten kommer längre ner i registret, o kanske mindre halsringar också... Det sitter 32:or i mina och jag måste nog ha mindre än så.. Finns det nån bra guide för bestyckning?

men de e kul när de varvar lite oxå wink kör på 32or jag oxå! brukar börja med, huvudmunstycke = halsring x 4,2. Luft 180 till 200. Lågvarv 55 till 60! alltså landar du på 135 i huvudmunstycke med 32or i halsringar!

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2012 · 3 068 Inlägg

Aha, jo det är klart det är kul med varv.. men jag kommer att köra originalkam med 1,25:1 vippor till att börja med... och originalvev på det.. så det blir nog inte så höga varv för mig.. Måste även fixa ett nytt chip för varvstopp till min msd 6al.

Tror mer på 28-30 på halsringar.. Sen kör den väl på lågfartsmunstycket ända upp till 3000rpm eller nåt sånt har jag för mig.. jag måste plugga på lite om bestyckning tror jag smile

BULLIS87
26 december 2012 · 170 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Aha, jo det är klart det är kul med varv.. men jag kommer att köra originalkam med 1,25:1 vippor till att börja med... och originalvev på det.. så det blir nog inte så höga varv för mig.. Måste även fixa ett nytt chip för varvstopp till min msd 6al.

Tror mer på 28-30 på halsringar.. Sen kör den väl på lågfartsmunstycket ända upp till 3000rpm eller nåt sånt har jag för mig.. jag måste plugga på lite om bestyckning tror jag smile

jo men lågfart som jag skrev kan du börja med 50-60, luften e inte lika viktig för du kommer inte varva så mycke att dem direkt används! 180-200 kan du prova med där på luften, sen om du sku använda 32or i halsring så kommer du få en max effekt vid ungefär 6000varv och de e lite väl med dem grejerna du tänkt köra med till sommaren :p finns mycke att plugga på smile

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2012 · 3 068 Inlägg

Okok, ja precis. Tror jag ska skaffa mindre halsringar.. Vad ger tex 28 eller 30?

Finns ju ett par bra böcker om weberförgasare.. Man har ju det fina nöjet att försöka synka dem sen också smile

robertfab
27 december 2012 · 490 Inlägg

Det va ju kul att du fick ett avknassystem!
Ni skulle bara hört HELA historien om det.....

smile

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 december 2012 · 3 068 Inlägg

Haha, jepp kul värre smile

Kan väl dra den halvkorta versionen då.

Det är så att Robertfag här ovan också har gått och köpt sig en bubbla, fast en alldeles för ny för min smak tongue O han härmapar sig lite och ska också bygga luftwaffe till den istället för att bygga ihop den typ2 motor han fick med bilen (plus några pallar med delar).

Så vi skulle beställa lite grejer, såsom lager, lyftare osv osv till hans motorbygge.. så skulle han ju ha ett fräckt avgassystem tyckte han.. ok då lägger vi till det.

Inget mer om det, men leverans kommer, utom avgas då eftersom det inte fanns på lager. Några dagar går så blir det julafton, då får jag ett kuvert av min sambo.

I kuvertet fanns detta:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0690_zps9fa119db.jpg

Aha! Så hade jag fått ett avgassystem i julklapp, men min sambo behövde hjälp att beställa det, tur att JAG gjorde det då, fast jag inte visste att det var till MIG, hahaha

Hakiki
27 december 2012 · 510 Inlägg

hehe klockrent smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
BULLIS87
27 december 2012 · 170 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Okok, ja precis. Tror jag ska skaffa mindre halsringar.. Vad ger tex 28 eller 30?

Finns ju ett par bra böcker om weberförgasare.. Man har ju det fina nöjet att försöka synka dem sen också smile

med 28 i halsring borde du topp effekten hamna vid 5000rpm i din 1600, så sku kört på de så slipper du varva ihjäl den smile

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
BULLIS87
27 december 2012 · 170 Inlägg

och E-rören du ska använda heter F11 smile

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 december 2012 · 3 068 Inlägg

Hakiki skrev:
hehe klockrent smile

Hehe, ja den var lite rolig, om än väl lätt att lista ut smile

Bullis87, aha okej det låter ju inte helt vilse i pannkakan faktiskt. Får kamma ebay efter lite halsringar och munstycken då, hehe

BULLIS87
27 december 2012 · 170 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:

Hakiki skrev:
hehe klockrent smile

Hehe, ja den var lite rolig, om än väl lätt att lista ut smile

Bullis87, aha okej det låter ju inte helt vilse i pannkakan faktiskt. Får kamma ebay efter lite halsringar och munstycken då, hehe

haha ja de e bara att leta på de smile

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 december 2012 · 3 068 Inlägg

4st halsringar, helt nya för 500:- var ju inte så farligt.. eller?

-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 december 2012 · 1 917 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Aha! Så hade jag fått ett avgassystem i julklapp, men min sambo behövde hjälp att beställa det, tur att JAG gjorde det då, fast jag inte visste att det var till MIG, hahaha

Jaha - det var så det låg till smile Jag tänkte väl att det var underligt att du hade en sambo som var lika "skruvad" som du tongue

lol

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 december 2012 · 3 068 Inlägg

Haha, näe hon är inte jätteintresserad direkt, varken av att skruva eller köpa delar, men hon åker gärna med smile

Sticker snart iväg till garaget en stund, sen en sväng till pprMicke i Kungälv.

BULLIS87
28 december 2012 · 170 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
4st halsringar, helt nya för 500:- var ju inte så farligt.. eller?

nä de va ett bra pris smile

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang