2139
Sök

Hög HC/CO -halt på tomgång Nissan Almera SLX 1.6 -97

5 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#1
Hög HC/CO -halt på tomgång Nissan Almera SLX 1.6  -97

Problem med för höga avgasvärden på tomgång CO 6,0 (0,5),  HC 346 (100), CO 2500 0,1 (0,3) LAMBDA 1,00 (0,97-1,03).

Så byter vi bensinfilter, oljefilter olja(helsyntet), tändstift, tändkablar, luftfilter + filtret till vevhusvent. och vid efterkontroll har värdena "halverats"  CO 3,7 (0,5), HC 237(100), CO2500 0,0(0,3) LAMBDA 1,0(0,97-1,03).

Byter olja till mineralolja + en flaska stp insprutningsrengöring. Bilen är rejält varmkörd vid alla tillfällen.

Ingen skillnad på värdena efter oljebytet.

Hög tomgång 1000- 1500 varv när bilen är kall.  (står i varmgarage +18 grader)

Grymt tacksam för svar.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
3 november 2012
#2
Tycker det verkar som att katalysatorn är dålig då lambda värdet är bra, men sen att tomgången är hög har nog med nått helt annat att göra, blir tomgången stabil under 1000 rpm efter ett tag?

- Time Attack -

5 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#3
Tack ar för svaret
javisst , tomgången går ner runt 1000 rpm och är stabil där.

Jag är total novis när det gäller motorer så jag måste höra med dig varför CO 2500 är bra om katalysatorn är dålig?

Hur kan jag kolla katalysatorn? eller är enda sättet att byta den?

241 Inlägg
4 november 2012
#4
gå in på nissan forumet så får du svar  ett vanligt nissan fel   jag säger lamda fel

134 Inlägg
4 november 2012
#5
Lambdavärdet säger inget om sondens funktion alls, det är ett beräknat värde av flera olika parametrar. Dom flesta japanska bilarna har väldigt hög tomgång när dom är kalla så det är nog helt normalt. Om allt fungerar som det ska och katalysator är dåligt brukar co:n vara ca 0,7. Felet borde vara något som styr bränsleblandningen (temgivare, lambdasond, MAP-sensor/LMM). Kontrollera även kaminställnig.
Min gissning, rätta mig om jag har fel!


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
5 november 2012
#6
En katalysator kan få dålig verkningsgrad med tiden och inte pajja helt och då kan den klara värdena med mer värme = mer varv.

Dock bara gissningar från min sida och ska det göras ordentligt felsökning gör man med avgasmätare tillgängligt där du har 6st värden att utgå ifrån och inte bara de 3 man får av bilprovningen.

- Time Attack -

134 Inlägg
5 november 2012
#7
jo det är sant men co på flera procent beror inte endast pga dålig kat.


5 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#8
Bilen har inte blivit servad ordentligt så nu rengör vi slangar ventiler filter mm.
Det är säkert bara en del av problemet.
Efter 1,5 timmes körning igår så "suckade" motorn. Jag får lätta på gasen och vänta litet så svarar motorn igen men går inte helt bra.
Jag är enormt tacksam över att kunna bolla problematiken med er här då vi lär oss massor av det och sedan ner och skruva. Bilen är som sagt 15 år och dåligt servad (skäms)

5 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#9
Vi har kollat bilens självdiagnossystem vilket anger att bilen går för fett. Lambdavärdet visade 1.0.
Kan vi anta att det är lambdasonden som är trasig??

134 Inlägg
19 november 2012
#10
har du någon kunning bilelektriker i närheten så kan denne rätt så lätt se (med rätt verkyg) om sonden är kass. Man kopplar ur befintlig sond och simulerar en fungerande sond dvs man skickar på en svarierande spänning mellan ca 0,1 & 0,9 till styrdonet samtidigt som man mäter avgasvärdena. Blir det bra/bättre då är det läge att byta sond. Tar ungefär lika lång tid som att skriva det här inlägget..


5 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#11
Vi har hittat felet. Luftmassemätaren såg ut som om den var klädd med sammet( sotig) + att pcv-ventilen och (solenoid control valve) +slangar har rengjorts. Och bilen svarar nu direkt på gaspådrag. Och vi fick bilen godkänd av SBP i fredags.  Woohoo.

Vill passa på att tacka alla som har hjälpt till med goda råd och beskrivningar.  Det har varit ovärderlig information.
Tusen tack

134 Inlägg
21 november 2012
#12
Trevligt:)



Sök