Hög HC/CO -halt på tomgång Nissan Almera SLX 1.6 -97

PAW
1 november 2012 · 5 Inlägg

Hög HC/CO -halt på tomgång Nissan Almera SLX 1.6  -97

Problem med för höga avgasvärden på tomgång CO 6,0 (0,5),  HC 346 (100), CO 2500 0,1 (0,3) LAMBDA 1,00 (0,97-1,03).

Så byter vi bensinfilter, oljefilter olja(helsyntet), tändstift, tändkablar, luftfilter + filtret till vevhusvent. och vid efterkontroll har värdena "halverats"  CO 3,7 (0,5), HC 237(100), CO2500 0,0(0,3) LAMBDA 1,0(0,97-1,03).

Byter olja till mineralolja + en flaska stp insprutningsrengöring. Bilen är rejält varmkörd vid alla tillfällen.

Ingen skillnad på värdena efter oljebytet.

Hög tomgång 1000- 1500 varv när bilen är kall.  (står i varmgarage +18 grader)

Grymt tacksam för svar.

NIzmO Ollikkala Racing
3 november 2012 · 1 724 Inlägg

Tycker det verkar som att katalysatorn är dålig då lambda värdet är bra, men sen att tomgången är hög har nog med nått helt annat att göra, blir tomgången stabil under 1000 rpm efter ett tag?

- Time Attack -
PAW
4 november 2012 · 5 Inlägg

Tack ar för svaret
javisst , tomgången går ner runt 1000 rpm och är stabil där.

Jag är total novis när det gäller motorer så jag måste höra med dig varför CO 2500 är bra om katalysatorn är dålig?

Hur kan jag kolla katalysatorn? eller är enda sättet att byta den?

volyota
4 november 2012 · 241 Inlägg

gå in på nissan forumet så får du svar  ett vanligt nissan fel   jag säger lamda fel

RGH
4 november 2012 · 134 Inlägg

Lambdavärdet säger inget om sondens funktion alls, det är ett beräknat värde av flera olika parametrar. Dom flesta japanska bilarna har väldigt hög tomgång när dom är kalla så det är nog helt normalt. Om allt fungerar som det ska och katalysator är dåligt brukar co:n vara ca 0,7. Felet borde vara något som styr bränsleblandningen (temgivare, lambdasond, MAP-sensor/LMM). Kontrollera även kaminställnig.
Min gissning, rätta mig om jag har fel!

BMW 318iS "T" (1990)
NIzmO Ollikkala Racing
5 november 2012 · 1 724 Inlägg

En katalysator kan få dålig verkningsgrad med tiden och inte pajja helt och då kan den klara värdena med mer värme = mer varv.

Dock bara gissningar från min sida och ska det göras ordentligt felsökning gör man med avgasmätare tillgängligt där du har 6st värden att utgå ifrån och inte bara de 3 man får av bilprovningen.

- Time Attack -
RGH
5 november 2012 · 134 Inlägg

jo det är sant men co på flera procent beror inte endast pga dålig kat.

BMW 318iS "T" (1990)
PAW
6 november 2012 · 5 Inlägg

Bilen har inte blivit servad ordentligt så nu rengör vi slangar ventiler filter mm.
Det är säkert bara en del av problemet.
Efter 1,5 timmes körning igår så "suckade" motorn. Jag får lätta på gasen och vänta litet så svarar motorn igen men går inte helt bra.
Jag är enormt tacksam över att kunna bolla problematiken med er här då vi lär oss massor av det och sedan ner och skruva. Bilen är som sagt 15 år och dåligt servad (skäms)

PAW
14 november 2012 · 5 Inlägg

Vi har kollat bilens självdiagnossystem vilket anger att bilen går för fett. Lambdavärdet visade 1.0.
Kan vi anta att det är lambdasonden som är trasig??

RGH
19 november 2012 · 134 Inlägg

har du någon kunning bilelektriker i närheten så kan denne rätt så lätt se (med rätt verkyg) om sonden är kass. Man kopplar ur befintlig sond och simulerar en fungerande sond dvs man skickar på en svarierande spänning mellan ca 0,1 & 0,9 till styrdonet samtidigt som man mäter avgasvärdena. Blir det bra/bättre då är det läge att byta sond. Tar ungefär lika lång tid som att skriva det här inlägget..

BMW 318iS "T" (1990)
PAW
19 november 2012 · 5 Inlägg

Vi har hittat felet. Luftmassemätaren såg ut som om den var klädd med sammet( sotig) + att pcv-ventilen och (solenoid control valve) +slangar har rengjorts. Och bilen svarar nu direkt på gaspådrag. Och vi fick bilen godkänd av SBP i fredags.  Woohoo.

Vill passa på att tacka alla som har hjälpt till med goda råd och beskrivningar.  Det har varit ovärderlig information.
Tusen tack

RGH
21 november 2012 · 134 Inlägg

Trevligt:)

BMW 318iS "T" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang