Volvo 245 , fläkten fungerar bara på läge 3 , Hjälp !

Eric_Leif
9 november 2012 · 31 Inlägg

Hej ! Har  en 245 som bara läge 3 på fläkten fungerar , va är det som är fel då ? snällt om någon kunde säga va det är för fel smile

Volvo 740 GLT "9500mil" (1990)
busk74016v
9 november 2012 · 85 Inlägg

Fläktmotståndet. Med andra ord kärvar fläkten lite så att motståndet brinner o bara går på fullt läge smile

Eric_Leif
10 november 2012 · 31 Inlägg

busk74016v skrev:
Fläktmotståndet. Med andra ord kärvar fläkten lite så att motståndet brinner o bara går på fullt läge smile

Okej , fläkten viner lite konstigt så byter den på samma gång , sitter motståndet på fläkten ? smile

Volvo 740 GLT "9500mil" (1990)
busk74016v
10 november 2012 · 85 Inlägg

Har för mig att de är typ ihop monterat på 240. enklast att byta hela värmepaketet de är ett jävla jobb o klyva värmepaketet för att bara byta fläkten smile

Pim_Pim
10 november 2012 ·

busk74016v skrev:
Har för mig att de är typ ihop monterat på 240. enklast att byta hela värmepaketet de är ett jävla jobb o klyva värmepaketet för att bara byta fläkten smile

Känns ju som en väldigt dålig lösning om dom har byggt ihop skiten så ?
Men de skulle inte förvåna mig på en 240..

Senast redigerat av Pim_Pim (10 november 2012)

busk74016v
10 november 2012 · 85 Inlägg

byggt ihop skiten med vad ? förklara dig mera.

Pim_Pim
10 november 2012 ·

busk74016v skrev:
byggt ihop skiten med vad ? förklara dig mera.

Ja du skrev ju att det är ett jävla jobb att klyva värmepaketet för att byta fläkten ?
Har dom byggt ihop värmepaketet med fläkten på en 240 eller vadå ?

För på en 740 tar de ju bara 5 minuter att byta fläkt.

busk74016v
10 november 2012 · 85 Inlägg

Japp fläkten sitter i mitten av hela värmepaketet kan man säga. 740/940 är som sagt väldigt enkelt där sitter även motståndet enkelt till.

Pim_Pim
10 november 2012 ·

busk74016v skrev:
Japp fläkten sitter i mitten av hela värmepaketet kan man säga. 740/940 är som sagt väldigt enkelt där sitter även motståndet enkelt till.

Okej, trodde inte att dom hade krånglat till det så pass på en gammal Volvo. tongue

busk74016v
10 november 2012 · 85 Inlägg

Nja krångligt o krångligt på 240 byter du ju hela värmepaketer lätter på än på en 740/940 smile

Evildan
10 november 2012 ·

Är inte krångligt alls att byta fläktmotorn när paketet är ur bilen, men det är en del pill med alla vajrar och små clips som håller ihop paketet.
När du ändå har isär det tvätta ur vämeelementet och töm fläktpaketet på löv.
Var försiktig med bimetallfjädern när du plockar ur/i paketet, den sitter lite till vänster strax över gaspedalen, den kan lätt gå av.

Lycka till.

Eric_Leif
10 november 2012 · 31 Inlägg

Tack för alla svar ! har nu beställt en nyfläkt ! smile

Volvo 740 GLT "9500mil" (1990)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
10 november 2012 · 1 004 Inlägg

Som Evildan skriver, absolut inga problem att klyva paketet. Det största jobbet är att få ut paketet. Men lossa mittkonsollen och dess fästen,airmix-utblåsen,handskfacket och vik undan golvmattan på båda sidor och var beredd på lite spill när du lossar slangarna. själv brukar jag sticka in en glödlampa (typ blinkers) i slangarna så det inte rinner för mycket.
Kom också ihåg avrinnings-slangen i botten av paketet när du sätter tillbaka det.
En vacker dag så fixar du en sån här operation på under 45 min om du fortsätter åka 240! (vanligt fel tyvärr)

"My drinkingteam has a racingproblem"
Drönirettab
10 november 2012 · 21 761 Inlägg

Pim_Pim skrev:

busk74016v skrev:
Japp fläkten sitter i mitten av hela värmepaketet kan man säga. 740/940 är som sagt väldigt enkelt där sitter även motståndet enkelt till.

Okej, trodde inte att dom hade krånglat till det så pass på en gammal Volvo. tongue

Man brukar ibland säga lite elakt att när Volvo byggde 240 så började de med kupefläkten och sedan byggdes resten av bilen runtom. wink

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
10 november 2012 · 1 004 Inlägg

Drönirettab skrev:

Pim_Pim skrev:

busk74016v skrev:
Japp fläkten sitter i mitten av hela värmepaketet kan man säga. 740/940 är som sagt väldigt enkelt där sitter även motståndet enkelt till.

Okej, trodde inte att dom hade krånglat till det så pass på en gammal Volvo. tongue

Man brukar ibland säga lite elakt att när Volvo byggde 240 så började de med kupefläkten och sedan byggdes resten av bilen runtom. wink

Har man hört om Merca compakt också! smile Dock aldrig bytt på en sådan..

"My drinkingteam has a racingproblem"
Evildan
11 november 2012 ·

REG-SKYLTEN skrev:

Drönirettab skrev:

Pim_Pim skrev:

Okej, trodde inte att dom hade krånglat till det så pass på en gammal Volvo. tongue

Man brukar ibland säga lite elakt att när Volvo byggde 240 så började de med kupefläkten och sedan byggdes resten av bilen runtom. wink

Har man hört om Merca compakt också! smile Dock aldrig bytt på en sådan..

Det har jag, underbara pressadpappkonsoler och clips, den tyskbilsägare som gnäller på franska/italienska konstruktioner bör byta paketet på en Compakt och sen återkomma med sina tankar ang vettiga konstruktioner, betydligt enklare att byta exempelvis värmekranen på en SAAB 99/900 som även det är känt som fi**igt.

Eric_Leif
11 november 2012 · 31 Inlägg

Tack för alla svar ! och hitta en guide så ja vet hur ja ska göra , men är det många slangar ja måste lossa på ? och kommer det komma massor av vatten ? smile

Volvo 740 GLT "9500mil" (1990)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
11 november 2012 · 1 004 Inlägg

Inga väldiga mängder, men ha en bytta redo ändå.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Eric_Leif
11 november 2012 · 31 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Inga väldiga mängder, men ha en bytta redo ändå.

okej okej aa bra o veta så man inte tömmer hela systemet big_smile

Volvo 740 GLT "9500mil" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang