4386
Sök

Olja dropp, men vad är det på bilden?

11 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Jag har problem med oljedropp på en Saab  9-3 diesel automat. Jag har troligtvis lokaliserat var det droppar men jag vet inte vad det är. Det droppar så pass mycket att det alltid är en liten fläck när jag parkerat.
Kan det vara växellådsolja?
Bilden är tagen efter att jag tagit bort höger fram hjul och tagit kortet in under motorn någonstans.
Det ni ser längst ner på bilden med oljefläcken är avgasröret. Men vad är det inringade där oljan droppar ifrån?

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186765/186765-9e2fe418e789fce8bd0c629f26bc48e0.jpg[/img]

Tack på förhand om någon kan hjälpa mig att reda ut vad det är för rör/pip.

11 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Har nu fått hjälp med att lista ut vad det är på bilden. Tydligen är det dräneringen till oljefilterhuset.
Om man bytt oljefilter så kan det droppa lite där har jag fått veta. Men jag var på service för ca 1 månad sen och det droppar fortfarande (speciellt när bilen är igång). Är det vanligt att det droppar så länge?
Någonstans måste ju även oljan minska. Kan det vara så att filtret inte sitter ordentligt eller att något är för tätt och att det istället droppar ut via dräneringen. Någon som vet?

141 Inlägg
19 november 2012
TTVV skrev:
Har nu fått hjälp med att lista ut vad det är på bilden. Tydligen är det dräneringen till oljefilterhuset.
Om man bytt oljefilter så kan det droppa lite där har jag fått veta. Men jag var på service för ca 1 månad sen och det droppar fortfarande (speciellt när bilen är igång). Är det vanligt att det droppar så länge?
Någonstans måste ju även oljan minska. Kan det vara så att filtret inte sitter ordentligt eller att något är för tätt och att det istället droppar ut via dräneringen. Någon som vet?

Det ska absolut inte droppa olja därifrån!

Jag fixar din A/C, skicka PM

11 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Tack för svaret. Det är nu åtgärdat. Troligtvis något fel på o-ringarna till filtret. Bytt både filter och o-ringar och det löste sig.

Sök