940 tänder inte och får ingen soppa!

errkan93
29 november 2012 · 3 Inlägg

Tjena, har en 940 som stått nu i ca 6 veckor och felsökts lite titt som tätt.
Bilen får ingen soppa och tänder även inte, och nu när första snön lagt sig så blir man ju aningen sugen på att få igång han.

En dag när jag skulle ut och köra så startade inte bilen, jag testade om mala med startmotorn, inget resultat.. som tur var så stod jag i nerförsbacke så jag testade att rulla igång bilen. Jag fick igång den lite smått 2 gånger under nerförbacken, men båda gångerna var jag tvungen att stanna och koppla då jag fick möte osv, första gågngen tände han till lite sen dog den vid koppling. Andra gången kunde jag köra ca 10 meter sen dog den vid koppling inge. Sen efter att jag malt ur den sista krämen ur batteriet så bogserade jag hem han.
Har inte rullat igång bilen mer sen dess.

Jag och några polare har testat och bytt till delar som vi vet fungerar, men har inte lett till någon vidare framgång.
Vi har kollat följande saker:

-Tändspole
-Svänghjulsgivare/impusgivare
- Tändmodul
-Rengjort fördelarlock
-Tändbox
-Bränslebox
-kollat säkringar
-Nya tändstift

Soppapumpen hör man snurra igång då tändingen vrids, så den bör det inte vara fel på.
Vi testade ta loss spridarna och brida lite på tändingen, då kommer det lite soppa endast när man tar bort jorden.
Vi har även mätt med voltmätare och vet med säkerhet att tändspolen leder ström.
Känns även lite märkligt att soppan och tändingen la av samtidigt, och det var ju inte tändmodulen.

Börjar kännas lite svårt att klura ut vad det kan vara, så är mycket tacksam för svar. smile
(kan säga att jag inte kan överdrivet mycket om bilar)

//Errkan

Senast redigerat av errkan93 (29 november 2012)

Racing is the process of turning money into noise
Volvo 940 "2.3 SE" (1992)
Volvo V40 "T4" (1998)
TobiasEkstranD
29 november 2012 · 796 Inlägg

erik det är inte så att pumpen i tanken har lagt av ? så öppna bak locket o slä på täningen och lyssna noga om den surrar

annan sak du kan tästa är att bytta lmm (luftmassemätare) eller hur de stavas

och de sista du kan göra är skrota skiten wink men de är dessa tipps jag kan ge dej !

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Boveln
29 november 2012 · 37 Inlägg

Låter ungefär som symptomen på min 940 jag hade, gick att dra igång den med lite tur. Visade sig vara hallgivaren/svänghjulsgivaren. Bytt den eller bara kollat den? Annars kan jag tänka mig lmm eller lambda sond. Igensatt luftfilter, igensatta spridare, kass katalysator?

// Boveln

Boveln
29 november 2012 · 37 Inlägg

Testat att ta bort bränsleslangen och dra på tändningen för att se om det kommer nån soppa förresten?

errkan93
30 november 2012 · 3 Inlägg

Testade lite idag och plocka fram hallsensorn, för jag hade kollat runt lite på en annan tråd om hallgivare osv.. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3184447

Vad jag trodde min skulle se ut som
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/DistributorHallSensor.gif

Hur den såg ut på min...
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/43/bil/lgnr/33637(3).jpg

Betyder detta att det inte kan ha att göra med födelarlock och hallgivare?
svänghjuls/impulsgivarn, är det samma som hallgivarn? Isf är den bytt.

Racing is the process of turning money into noise
Volvo 940 "2.3 SE" (1992)
Volvo V40 "T4" (1998)
errkan93
10 december 2012 · 3 Inlägg

Det var spridarreläet som hade lagt av, stoppade både soppatillförsel och tänding.

Racing is the process of turning money into noise
Volvo V40 "T4" (1998)
Volvo 940 "2.3 SE" (1992)
jockev8
10 december 2012 · 127 Inlägg

hatr fått problem med min 945 ltt, börkjade hacka under körning som en guttaperkanboll för att sedan dö. gick igång men är den skulle ner på tomgång så dog den. hördes även ett knastrande ljud från nåt relä. startar inte alls nu. relä eller pump?

worlax
10 december 2012 · 280 Inlägg

surrar pumpen på tändning? om inte så kan det vara relät till pumpen, hände på bensin mercan min..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang