Volvo 965 -96, går bra men drar plötsligt 2L milen

EnterSandman
1 december 2012 · 137 Inlägg

hej!

i början på vintern så gick bilen bra, men nu när det började närma sig nollan så gick bränsleförbrukningen upp till 2liter milen?!

jag har tänkt på om det är LMM? jag har även bytt till ett öppet sportluftsfilter, men ska byta tillbaka till original filtret, pga att har hört att man kan bränna upp LMM med öppet sportluftsfilter på vintern? är det det som har hänt?
eller kan det vara något annat fel?
och (nu kommer jag inte på vad den heter bara för de) Lampan längst till vänster har börjat lysa också, indikation av motor fel? ngt sådant?

men sedan en annan grej, min kompis drog ur kabeln till LMM o sa inte de, sedan så körde jag en bit och de var då lampan började lysa, kan det ha tagit död på LMM?

Alla snabba svar är mycket tacksamma!

Mvh

Volvo 965 "Larissa" (1996)
TLO
1 december 2012 · 1 062 Inlägg

Du kan ha bränt en av lambdasonderna. Finns tre, sitter före och efter katalysatorn på avgasröret. Lampan har en symbol med ett upponervänt y i grönt?

"You Go, we go!"
EnterSandman
1 december 2012 · 137 Inlägg

3 lambasonder? ne.. 2 har jag sett med ett faktum! men ja den gröna symbolen med ett Y i.
Men kan jag bränt en sådan på 1min?? när jag inte körde med kabeln till LMM?

Men kan LMM vara felet till att den går så fett?

Volvo 965 "Larissa" (1996)
TLO
1 december 2012 · 1 062 Inlägg

Hade samma fel på min, och på den sitter det 3st fast min är en 3,0 iof. 1 sond före kat samt en sorts reglergivare, sedan en sond efter kat.

Hade hög soppaförbrukning, lampvarning, och den gick otroligt fett, rann soppa ur avgasröret. Sista sonden skruvades ur och hade brunnit upp. Efter byte till ny så försvann alla felen bilen uppvisat innan.

Kan ju vart en slump att din ena sond gav upp just när du trixade med din LMM eftersom den kan fått fel värde på luft/soppa tillförsel och då kommit i otakt så att säga, och då bränt sonden.....

Senast redigerat av TLO (1 december 2012)

"You Go, we go!"
Fredde_Vette JaG
1 december 2012 · 785 Inlägg

Prova att nolla felkoder eller låta den stå strömlös över natten.

Inte säker men den kan ha hamnat i "Link home" mode, för att skydda motorn när du körde utan LMM'en

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Racebo Racebo
1 december 2012 · 420 Inlägg

TLO skrev:
Hade samma fel på min, och på den sitter det 3st fast min är en 3,0 iof. 1 sond före kat samt en sorts reglergivare, sedan en sond efter kat.

Hade hög soppaförbrukning, lampvarning, och den gick otroligt fett, rann soppa ur avgasröret. Sista sonden skruvades ur och hade brunnit upp. Efter byte till ny så försvann alla felen bilen uppvisat innan.

Kan ju vart en slump att din ena sond gav upp just när du trixade med din LMM eftersom den kan fått fel värde på luft/soppa tillförsel och då kommit i otakt så att säga, och då bränt sonden.....

Många lamda sonder ni hade då???

Jag har en 960 3.0l -91 och där sitter det bara 1!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
EnterSandman
2 december 2012 · 137 Inlägg

Racebo skrev:

TLO skrev:
Hade samma fel på min, och på den sitter det 3st fast min är en 3,0 iof. 1 sond före kat samt en sorts reglergivare, sedan en sond efter kat.

Hade hög soppaförbrukning, lampvarning, och den gick otroligt fett, rann soppa ur avgasröret. Sista sonden skruvades ur och hade brunnit upp. Efter byte till ny så försvann alla felen bilen uppvisat innan.

Kan ju vart en slump att din ena sond gav upp just när du trixade med din LMM eftersom den kan fått fel värde på luft/soppa tillförsel och då kommit i otakt så att säga, och då bränt sonden.....

Många lamda sonder ni hade då???

Jag har en 960 3.0l -91 och där sitter det bara 1!

Jo men din är en -91 gamla karossen osv, vi har ju uppgraderingen wink
Men satt det Volvos raka sexa i gamla modellen?? eller var det FT?

Volvo 965 "Larissa" (1996)
EnterSandman
2 december 2012 · 137 Inlägg

har nollställt felkoderna och bytt tillbaka till originalfiltret, och vipps!
nu går den som den ska igen*?! haha, måste väll ha varit att det blev för kall luft nu med öppet sportluftsfilter på vintertid?
men nu vet jag vad jag ska kolla efter om samma fel uppstår! smile Tack för alla svar!

Volvo 965 "Larissa" (1996)
Racebo Racebo
2 december 2012 · 420 Inlägg

EnterSandman skrev:

Racebo skrev:

TLO skrev:
Hade samma fel på min, och på den sitter det 3st fast min är en 3,0 iof. 1 sond före kat samt en sorts reglergivare, sedan en sond efter kat.

Hade hög soppaförbrukning, lampvarning, och den gick otroligt fett, rann soppa ur avgasröret. Sista sonden skruvades ur och hade brunnit upp. Efter byte till ny så försvann alla felen bilen uppvisat innan.

Kan ju vart en slump att din ena sond gav upp just när du trixade med din LMM eftersom den kan fått fel värde på luft/soppa tillförsel och då kommit i otakt så att säga, och då bränt sonden.....

Många lamda sonder ni hade då???

Jag har en 960 3.0l -91 och där sitter det bara 1!

Jo men din är en -91 gamla karossen osv, vi har ju uppgraderingen wink
Men satt det Volvos raka sexa i gamla modellen?? eller var det FT?

Nej jag har raka sexan som ligger på 3.0L ingen turbo eller nått

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
no_fake
2 december 2012 · 865 Inlägg

Racebo skrev:

TLO skrev:
Hade samma fel på min, och på den sitter det 3st fast min är en 3,0 iof. 1 sond före kat samt en sorts reglergivare, sedan en sond efter kat.

Hade hög soppaförbrukning, lampvarning, och den gick otroligt fett, rann soppa ur avgasröret. Sista sonden skruvades ur och hade brunnit upp. Efter byte till ny så försvann alla felen bilen uppvisat innan.

Kan ju vart en slump att din ena sond gav upp just när du trixade med din LMM eftersom den kan fått fel värde på luft/soppa tillförsel och då kommit i otakt så att säga, och då bränt sonden.....

Många lamda sonder ni hade då???

Jag har en 960 3.0l -91 och där sitter det bara 1!

jag hade en 965 2,5l -95a och den hade också bara 1

dawwe ...has left the building...
2 december 2012 · 4 474 Inlägg

Hm..TRE sonder? Mja...Iaf runt 97 nån gång kom det lite strängare krav på avgasreningen vilket "krävde" en extra "kontrollsond" efter "katten". Reglersonden sitter alltid innan katten. På bilar innan det krav blev lag så kan det ändå sitta fler än 1 sond, främst på bilar med fler cylindrar än 4, eller om det är importerade från USA...
Det jag kan tänka mig om man nu har TRE sonder är att det sitter 2 reglersonder (1 sond per 3 cylindrar), sedan när avgaserna kommer till katten så finns det bara ett gemensamt inloppsrör, o strax efter katten så sitter "kontrollsonden"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
EnterSandman
3 december 2012 · 137 Inlägg

dawwe skrev:
Hm..TRE sonder? Mja...Iaf runt 97 nån gång kom det lite strängare krav på avgasreningen vilket "krävde" en extra "kontrollsond" efter "katten". Reglersonden sitter alltid innan katten. På bilar innan det krav blev lag så kan det ändå sitta fler än 1 sond, främst på bilar med fler cylindrar än 4, eller om det är importerade från USA...
Det jag kan tänka mig om man nu har TRE sonder är att det sitter 2 reglersonder (1 sond per 3 cylindrar), sedan när avgaserna kommer till katten så finns det bara ett gemensamt inloppsrör, o strax efter katten så sitter "kontrollsonden"

tack! Där kom svaret!

Volvo 965 "Larissa" (1996)
NickeGubben
4 december 2012 · 5 Inlägg

EnterSandman skrev:
hej!

i början på vintern så gick bilen bra, men nu när det började närma sig nollan så gick bränsleförbrukningen upp till 2liter milen?!

jag har tänkt på om det är LMM? jag har även bytt till ett öppet sportluftsfilter, men ska byta tillbaka till original filtret, pga att har hört att man kan bränna upp LMM med öppet sportluftsfilter på vintern? är det det som har hänt?
eller kan det vara något annat fel?
och (nu kommer jag inte på vad den heter bara för de) Lampan längst till vänster har börjat lysa också, indikation av motor fel? ngt sådant?

men sedan en annan grej, min kompis drog ur kabeln till LMM o sa inte de, sedan så körde jag en bit och de var då lampan började lysa, kan det ha tagit död på LMM?

Alla snabba svar är mycket tacksamma!

Mvh

Då fd. kompisen drog ur sladden så vart det fel avgasvärden för lång tid o motorlampan markera fel o den gick väl in i safety.
Gammalt tillbaks var det typ 15 sek.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang