Värme!

caspersson1
3 december 2012 · 11 Inlägg

VOLVO 740 -88
har nu försökt få värme i bilen länge men inte lyckats.
har bytt termostat kollat vajern och det verkar som det ska, det är lite motstånd när man ändrar från kallt till varm.
ner mot fötterna fesvärme dom vid sidorutorna fesvärme dom i mitten relativt varm.
när man gasar så blir det varmare, någon som har en ide? vet att jag blåste ur värmepaketet med vatten förra vintern då verkade det bra.. vad kan vara fel? vore nice och få det fixat..

Kan en "dålig" vattenpump påverka värmen?

Tack för svar.

Senast redigerat av caspersson1 (3 december 2012)

Dr_snuggels
3 december 2012 · 3 526 Inlägg

dålig vattenpump brukar låta väldigt illa hmmm

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
caspersson1
3 december 2012 · 11 Inlägg

den läcker lite och har en känsla av att den är påväg att ge sig tongue men den borde ju inte kunna påverka värmen? eller har jag fel? för jag har tröttnat på att ha dålig värme i denna kyla sad

Dr_snuggels
3 december 2012 · 3 526 Inlägg

har du prata me nicho han kan ju volvo mycket bra

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
Dr_snuggels
3 december 2012 · 3 526 Inlägg

läker den lite gör ju inget på värmen hmm

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
caspersson1
3 december 2012 · 11 Inlägg

njae han är alltid så upptagen med annat, så har avvaktat lite med det. därför jag vände mig hit till garaget någon måste ju ändå veta.

Frågan är om man kanske ska köra i kylarrensning byta vattenpump och spola ut värmepaketet igen?

Dr_snuggels
3 december 2012 · 3 526 Inlägg

koka teron å se att den öppnar när det kokar

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
DusanMandick Random Hero
3 december 2012 · 4 047 Inlägg

haha lite kul att ja hade samma problem idag!

Jag tömde ur all glykol, blåste ur värmepaket och allt, tog loss termostaten och försäkrade mig att den öppnade, tog loss övre kylslangen, satte bilen på full värme, starta bilen och fyllde på vatten tills jag såg att det kom vatten ur den övre slangen för att försäkra mig att vattenpumpen gick, sen satte ja dit den och fortsatte fylla tills ja hade en bra nivå.

Sen lät jag bilen stå på full värme på tomgång utan locket till expansionskärlet så var systemet luftat och klart. nu har ja de lika varmt som somailierna.


Öppnar kranen som den ska hela vägen? den sitter snett ovanför gaspedalen. Har du nån glykol runt värmepaketet/kranen ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
caspersson1
3 december 2012 · 11 Inlägg

aha det kan man ju också prova då.
jag hade dåligt med glykol i när jag kolla (klara bara -10) så jag fyllde på och kranen verkar gå som den ska lite motstånd och den rör sig när man drar i reglaget..
men ska prova göra en rejäl urspolning av  värmepaketet och ut med vattnet och ny glycol osv

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang