Då mercan blev ett lik och blev såld till äldre herre för att ha som kaross så har jag införskaffat en volvo 240. Problemet med denna är då att den drar soppa som bara den! 10 liter går åt på runt 3.5mil. För då fick jag soppatorsk (Var påväg till bensinstation).
Är det "bara" att byta olja, filter, stift för att han ska må bra?
Sedan så har jag hittat att någon modifierat förgasaren, som i detta fall är en Stromberg 175 CD. Vad ska sitta där egentligen? Mvh Johan
Vet inte riktigt hur slangarna ska vara, men kolla upp så att choken stänger helt när reglaget är intryckt. Om den inte stänger ordentligt så kan motorn dra mycket bränsle. Förresten borde det vara B23 eftersom det är en GL, men motorn kan ju vara bytt.
Vet inte riktigt hur slangarna ska vara, men kolla upp så att choken stänger helt när reglaget är intryckt. Om den inte stänger ordentligt så kan motorn dra mycket bränsle. Förresten borde det vara B23 eftersom det är en GL, men motorn kan ju vara bytt.
På just denna ska det tydligen vara B21 Jo choken stänger helt. Men måste ha den lite ute eftersom någon tidigare ägare monterat annat luftfilter (ja ett "sportluftfilter"). Är i behov utav original.
Jämförde med en polares 240. Jag hade massa slangar borta. Vissa var t.o.m borta..
Försök få tag på ett vanligt luftfilter. Eftersom du behöver ha choken litegrann utdragen så kan en sån sak göra att det drar extra soppa, då gör ju filtret mer skada än nytta. Jag tvivlar dessutom på att motorn går bättre med ett sånt filter, är nog mest för att det ska låta fränt.
Det är mycket möjligt att dina modifierade slangar egentligen ska sitta på eller omkring det ordinarie luftfiltret.
Försök få tag på ett vanligt luftfilter. Eftersom du behöver ha choken litegrann utdragen så kan en sån sak göra att det drar extra soppa, då gör ju filtret mer skada än nytta. Jag tvivlar dessutom på att motorn går bättre med ett sånt filter, är nog mest för att det ska låta fränt.
Det är mycket möjligt att dina modifierade slangar egentligen ska sitta på eller omkring det ordinarie luftfiltret.
ska till skroten på några dagar och leta upp allt som behövs för det:)(original) för det följde inte med..
Sliten förgasare kan göra att dessa dricker bensin som fasen. En kik och ev. en seriös renovering av förgasaren kanske?
Jo ska försöka få tag på en bättre på skroten eventuellt
Om de är mycket bättre? Men värt att jämföra kanske. Hade min bil inlämnad för några år sedan (drack bensin som fasen, rann oförbränd bensin genom avgassystemet och luktade bensin!) De bytte nål, membran, rengjorde den, smörjde den och bytte även en EGR-ventil. Nu flera år senare år bilen fortfarande snål. De pengarna hade jag igen snabbt.
Sliten förgasare kan göra att dessa dricker bensin som fasen. En kik och ev. en seriös renovering av förgasaren kanske?
Jo ska försöka få tag på en bättre på skroten eventuellt
Om de är mycket bättre? Men värt att jämföra kanske. Hade min bil inlämnad för några år sedan (drack bensin som fasen, rann oförbränd bensin genom avgassystemet och luktade bensin!) De bytte nål, membran, rengjorde den, smörjde den och bytte även en EGR-ventil. Nu flera år senare år bilen fortfarande snål. De pengarna hade jag igen snabbt.
Låter som en bra investering! Hur mycket gick det på ungefär?
Jo ska försöka få tag på en bättre på skroten eventuellt
Om de är mycket bättre? Men värt att jämföra kanske. Hade min bil inlämnad för några år sedan (drack bensin som fasen, rann oförbränd bensin genom avgassystemet och luktade bensin!) De bytte nål, membran, rengjorde den, smörjde den och bytte även en EGR-ventil. Nu flera år senare år bilen fortfarande snål. De pengarna hade jag igen snabbt.
Låter som en bra investering! Hur mycket gick det på ungefär?
det finns reparationssatsar på meca och mekonomen för runt 300-400 :- och du byter det lätt själv enda du kan behöva hjälp med är att ställa in nålen
Jo ska försöka få tag på en bättre på skroten eventuellt
Om de är mycket bättre? Men värt att jämföra kanske. Hade min bil inlämnad för några år sedan (drack bensin som fasen, rann oförbränd bensin genom avgassystemet och luktade bensin!) De bytte nål, membran, rengjorde den, smörjde den och bytte även en EGR-ventil. Nu flera år senare år bilen fortfarande snål. De pengarna hade jag igen snabbt.
Låter som en bra investering! Hur mycket gick det på ungefär?
Hade den inlämnad på volvoverkstad och en gubbe som skruvat en massa 240 på den tiden det var vardag gjorde jobbet. Minns inte men inte alls så farligt dyrt som man kan tro.
Har varit till skroten och fixat original insug. Dock så fanns det en slang som gick åt vänster från någon slags ventil. Den går vidare sen till ett rör utav någon metall som går runt och runt i motorrummet. Fanns denna på B21 och vad är den till för? Är den viktig?
Sedan. Letar som en tok efter en sprängskiss till Stromberg 175 CD för att kunna hitta skruven för bränsleblandning osv (undersidan). Skulle vara jättebra om någon har en sån för att bara skicka som länk!
Jaha, du menar den grova slangen. Den går till Puls Air ventilerna på grenröret, så vitt jag vet var det en "snikrening" av avgaserna som Volvo hade. Man tar litegrann luft från luftfiltret och spär ut avgaserna. Just den där ventilen närmast luftfiltret är jag dock osäker på exakt vilken funktion den har.
Alla 240 med B21A/B23A/B230A/B230E och B230FD har Puls Air vad jag vet, eventuellt ytterligare någon motormodell också.
Istället för att göra ny tråd så skriver jag på samma..
Satte igen en utav vakuumslangarna, gick bättre på lägre varv för att kunna köra upp i varv. Det jag nu även märkt är att det kan komma lite svart rök då man gasar på.. Soppapumpen vid fästet är fuktigt, kan det vara läckage?
Även så tänder den inte riktigt på alla cylindrar då den är kall..
Vad skulle behövas för att fixa detta? Ska införskaffa en annan förgasare till bilen och hoppas att bensinförbrukningen sjunker. Inte kul att ligga på 3l/mil!