Audi A4 1.8tsq blödrar/misständer

jjpl
5 december 2012 · 254 Inlägg

Hej.

Märkte igår när jag driftade med bilen att den börjar blöddra/misstända/hålla på att strypa/dö när man driftar och komma typ i bredställ.

Jag har endast märkt det när man driftar och oftast när man ska köra en ring så orkar den inte och börjar misstända/blöddra

vet någon vad det är för fel ? hmm

Volvo S70R (1998)
Moonfury UNDERGROUND
5 december 2012 · 649 Inlägg

tät luftfilter kanske ?

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Jim_Coupe
5 december 2012 · 16 Inlägg

Ligger du på varvstoppet mycket? I vanliga fall fettar man på väldigt mycket just vid varvstoppet.. så gör jag när jag mappar för att spara på motorn upp på toppen.. Jag misstänker att audi har gjort likadant när du ligger på.

Igår var jag på Åby parkeringen och körde mot varvstoppet en hel del.  När jag släppte gasen så var motorn ganska sur och den själv dog.. var svårt att starta han igen men han kom igång. är den svårtartade så håll gasen i botten när du krankat några varv så rensar du ut överbliven soppan. (clean out). När du sedan släpper upp gasen så kommer han oftast direkt.

Detta sliter även hårt på stifen med så var inte förvånad om han går skumt efter några rundor smile

Audi A4 "Frankenstein" (2000)
Audi Coupe "Vendettan" (1989)
Jim_Coupe
5 december 2012 · 16 Inlägg

ÖVrigt.. passa dig för hålen i åby parkering.. det small rejält igår när jag fick upp farten.. Behövs mer snö om det ska vara safe yikes)  Som tur var verkade inget mer ha hänt mer än att jag slet nog upp mina kassa audi länkarmar lite till smile

Audi Coupe "Vendettan" (1989)
Audi A4 "Frankenstein" (2000)
jjpl
5 december 2012 · 254 Inlägg

Jim_Coupe skrev:
Ligger du på varvstoppet mycket? I vanliga fall fettar man på väldigt mycket just vid varvstoppet.. så gör jag när jag mappar för att spara på motorn upp på toppen.. Jag misstänker att audi har gjort likadant när du ligger på.

Igår var jag på Åby parkeringen och körde mot varvstoppet en hel del.  När jag släppte gasen så var motorn ganska sur och den själv dog.. var svårt att starta han igen men han kom igång. är den svårtartade så håll gasen i botten när du krankat några varv så rensar du ut överbliven soppan. (clean out). När du sedan släpper upp gasen så kommer han oftast direkt.

Detta sliter även hårt på stifen med så var inte förvånad om han går skumt efter några rundor smile

Den går oftast bättre när den är kall alltså då blöddrar den inte och håller på så lika mycket i alla  fall. Rätt jobbigt när man skall köra en ring och bilen bara bölar och orkar inte komma upp i varv det är typ de som är jobbigt och problemet att den inte kommer upp i varv utan bara bölar och tappar kraften totalt... Kanske testa byta stift tro ?

ÖVrigt.. passa dig för hålen i åby parkering.. det small rejält igår när jag fick upp farten.. Behövs mer snö om det ska vara safe yikes)  Som tur var verkade inget mer ha hänt mer än att jag slet nog upp mina kassa audi länkarmar lite till smile

Hehe jag vet Jim jäkla hål där tongue men testa kör på Ikea Bäckebol, riktigt bra där! men tråkigt som sagt att min audi inte orkar sad luktar så in i helvete bränt i kupen oxå efter den börjar gör så sad

Senast redigerat av alpis (5 december 2012)

Volvo S70R (1998)
Jim_Coupe
17 december 2012 · 16 Inlägg

hmm detta låter bekant..  hmm går bra när den är kall... Det låter som din MAF börjar ge sig eller lambda sond..
Onär han är kall går han på fasta mappar utan relgering... när han är varm går han över till lambda reglering..
Luktar det "sött" bränt..  låter som han går riktigt fet och inte orkar tänd..

om han går fett är det skitsamma om du byter stiften han kommer släcka de nya endå med bensinen. Du borde kolla felkoderna på bilen om du har nån kod som heter "system to rich" eller liknanade !

Låter mer troligt att din MAF kan ge detta fel.. Lambda brukar spöka ännu mer när den går.. fast klart alla fel kan visa sig olika.. Lambdan reglerar inte över 3000 rpm har jag för mig.

Senast redigerat av Jim_Coupe (17 december 2012)

Audi Coupe "Vendettan" (1989)
Audi A4 "Frankenstein" (2000)
jjpl
17 december 2012 · 254 Inlägg

Jim_Coupe skrev:
hmm detta låter bekant..  hmm går bra när den är kall... Det låter som din MAF börjar ge sig eller lambda sond..
Onär han är kall går han på fasta mappar utan relgering... när han är varm går han över till lambda reglering..
Luktar det "sött" bränt..  låter som han går riktigt fet och inte orkar tänd..

om han går fett är det skitsamma om du byter stiften han kommer släcka de nya endå med bensinen. Du borde kolla felkoderna på bilen om du har nån kod som heter "system to rich" eller liknanade !

Låter mer troligt att din MAF kan ge detta fel.. Lambda brukar spöka ännu mer när den går.. fast klart alla fel kan visa sig olika.. Lambdan reglerar inte över 3000 rpm har jag för mig.

Thanks man!

Jag kopplade loss pysventilen och kör med magnetventilen nu och nu laddar den bara 0.6... Undra om det kan vara MV som är kass? Han går lite bättre med 0.6bar, blöddrar inte lika mycket men laddar otroligt lite...

Volvo S70R (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang