2612
Sök

V70 2,5T AWD 1998 problem med TRACKS.

469 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Bil: Volvo V70 2,5T AWD 1998

Hejsan!
(viste inte vilken forumsdel denna hör hemma så chansade på denna)

Jag har fått ett litet problem, det är så att när jag kör med min bil ute i halkan och gasar så spinner bilen jättemycket på bakhjulen men knapt inget på framhjulen. Detta betéende ändras inget även fast jag har TRACKS på on eller off!?

Vad kan vara felet? ABS:en funkar jättefint och ingen lampa lyser i kupén.

Mvh Niklas

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 december 2012
är det visco eller haldex?

8 267 Inlägg
7 december 2012
Alex-s skrev:
är det visco eller haldex?

Visco

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 december 2012
låter som om något är trasigt till drivningen på framhjulen. växellådan, diff eller fördelningslåda

469 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Det är det som är så konstigt att soppaförbrukningen ligger på normala 1,1 / 1,2L/milen då det är automat, tycker att den borde öka om den inte driver fram då man aldrig har 100% driv på bakhjulen. Sen när man sladdar med bilen så beter den sig precis som en fyrhjulsdriven bil ska.
det konstiga jag tycker är att den spinner så väldigt lätt på bakhjulen fastän TRACKS systemet är på, för om det fungerar som jag har förstått så ska den ge drivning till dom däcken som har mest fäste? eller? och det blir ingen skillnad om jag stänger av TRACKS:en.  =/

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 december 2012
när man har visco så snurrar bakhjulen i samma hastighet som framhjulen.

är drivningen fram kass så får man 100% drivning på bakhjulen så länge som fördelningslådan håller, och det är inte länge.

4 824 Inlägg
7 december 2012
exoop skrev:
det konstiga jag tycker är att den spinner så väldigt lätt på bakhjulen fastän TRACKS systemet är på, för om det fungerar som jag har förstått så ska den ge drivning till dom däcken som har mest fäste? eller? och det blir ingen skillnad om jag stänger av TRACKS:en.  =/

nä tracks är bara ett hjälpa igång system som jobbar ihop med abs systemet och fungerar bara upp till 30km/h

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

* Voff voff *
10 991 Inlägg
7 december 2012
Dessutom jämför TRACS inte fram/bak utan bara sida/sida (till skillnad från STC som jämför och bromsar alla hjul).

TRACS är mer som en elektronisk diffbroms (fram) medans STC är regelrätt antispinn. STC kom efter att dom elektroniska spjällhusen gjort sitt intåg på årsmodell -99.

Bak har trådskaparen väl vanlig mekanisk diffbroms? Iaf V70XC (första karossen) hade det.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök