Audi S6 V8 4.2 -00 Kokar vid hårdkörning !?

Guarana92
12 december 2012 · 74 Inlägg

Ja det är så att min S6a kokar vid hårdkörning, asså då jag busar i snön. Annars går hon som hon ska. Den börjar koka och så pyser den, sprutar ut glykol. Jag har bytt lock och gjort trycktest. Men ändå så hände samma grej. Vad kan det vara? Lite orolig sad Vattenpumpen e det inte. Jag har värme och tempen är 90 grader när man kör normalt.

Tacksam om jag kunde lösa det så snart som möjligt !

1 3 5
├┼┼
2 4 R
Volvo S60 T5 "Poison Ivy" (2005)
Torger Tok i sina bästa dar
12 december 2012 · 386 Inlägg

så vart min audi a8 när vevhusventen var igensatt...

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
JUSTer
12 december 2012 · 451 Inlägg

Crazy_Duck92 skrev:
Ja det är så att min S6a kokar vid hårdkörning, asså då jag busar i snön. Annars går hon som hon ska. Den börjar koka och så pyser den, sprutar ut glykol. Jag har bytt lock och gjort trycktest. Men ändå så hände samma grej. Vad kan det vara? Lite orolig sad Vattenpumpen e det inte. Jag har värme och tempen är 90 grader när man kör normalt.

Tacksam om jag kunde lösa det så snart som möjligt !

vem har sagt att de inte är vattenpumpen?

en termostat som inte öppnar?

kylfläktar som inte går?

termokontakt?

Guarana92
12 december 2012 · 74 Inlägg

Termostaten öppnar eftersom den är på 90grader, vattenpumpen fungerar, jag har värme och den fungerar vid normal körning. Kan det ha med vacum? Att göra. Såg att den ena "vacumkudden" har gått sönder. Vet inte vad den kallas, men det finns 2 utav dem

1 3 5
├┼┼
2 4 R
Volvo S60 T5 "Poison Ivy" (2005)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
12 december 2012 · 1 778 Inlägg

Går fläkten igång då?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
bumpe Lastbilsmekaniker
12 december 2012 · 3 878 Inlägg

Vad har du för temperatur på utgående temperatur (nedre slangen och nedre delen på kylaren) när den kokar?
Är temperaturen låg har du dålig vattengenomströmning i kylaren, antingen vattenpump, termostat, luftficka/fickor i stystemet eller att kylet är igensatt invändigt.

Har du en hög temperatur på uppåt 80-90 grader C så har du dålig luftgenomströmning pga t.ex kylaren, kondensorn eller något annat i fronten har dålig luftgenomströmning. Räcker med att du har fått in en omgång med snö i fronten så är färdigt.
Är det bra flöde fram till och igenom kylaren vid självdrag (landsvägsfart) så får du börja kika på lösningar med fläkt. Fungerar originalet som det ska och kan det vara ide med extra fläkt?

Det intressant är som sagt temperatur på vattnet som ska vara avkylt och kommer i retur till motorn när problemet uppstår.

EDIT: Är detta verkligen "Avancerad Motorteknik" ?

Senast redigerat av bumpe (12 december 2012)

marcus80 Sir
12 december 2012 · 935 Inlägg

Är väl viskofläkt på den motorn, vad har du för motorkod? Kommer inte ihåg när dom bytte kod på dom.
Är det som i min med motorkod ABZ så har du ju dubbla fläktar. En visko och en elektrisk. Kan vara viskokopplingen som strular, är lätt hänt att dom gör det. Annars kan det mycket väl vara termokontakten till den elektriska.
Men många av ovanstående tips är värt att kolla upp.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Guarana92
14 december 2012 · 74 Inlägg

Ingen anning. Men den ska in igen och kollas. Det är riktigt skumt de där faktiskt

1 3 5
├┼┼
2 4 R
Volvo S60 T5 "Poison Ivy" (2005)
xXSammy
14 december 2012 · 6 580 Inlägg

Kan vara kylaren. Har varit med om Focusar som gått varma under motorvägskörning/omkörningar

De/Dem
bumpe Lastbilsmekaniker
14 december 2012 · 3 878 Inlägg

Du lär ju inte köra in den och kolla utan mät nerderkant på kylaren med IR termometer när problemet uppstår eller sätt i en givare i nedre slangen så vet du ju iaf var du ska börja sen smile

Webrex
17 december 2012 · 379 Inlägg

Vanligt symptom även vid blåst toppackning. Du trycker då kompressionen ut i kylkanalerna, hade de var dålig pump eller kyl borde problemet varit värre på låga varv tycker jag.

Sharky
18 december 2012 · 10 287 Inlägg

Vi flyttar den till felsökning smile

/Göran

bumpe skrev:
EDIT: Är detta verkligen "Avancerad Motorteknik" ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JUSTer
18 december 2012 · 451 Inlägg

Jag har för mig att jag hade samma problem på en A8 dock lilla v8an men den kokade, kmr inte ihåg om de va vid hård körning elr mjuk... men men, bytte iaf termostaten o den gick bra sen, hans vacumklockor var också trasiga... de kmr jag ihåg för han hävda de var jag som haft sönder dom... tur att jag tog foton innan jag börja arbeta me bilen smile

Guarana92
19 december 2012 · 74 Inlägg

massa olika svar, från det ena till det andra. Bet faktiskt inte vart jag ska börja. Men Kan börja med att byta termostat big_smile

1 3 5
├┼┼
2 4 R
Volvo S60 T5 "Poison Ivy" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang