2545
Sök

Lh2.4 Vid Felkodsläggning vad stängs av?

Fri fart för ett fritt folk!
14 759 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Har en 740Turbo 91:a sitter en B230Ft från 98 under huven styrboxar är  962 och en guldbox till bränslet

från början visade sig problemet genom att bilen gick svajigt men på senare tid svajar den ganska hårt och rent av går väldigt illa på tongång

har så klart felsökt bilen utan att få fram några felkoder
testat att byta spridartätningar och insugspackning utan någon som helst skillnad

tändelar och annat är bytta utan någon skillnad

Har även testat att byta spridar och btr allt är helt orginal med orginal luftfilter box har testat en massa olika styrboxar så felet sitter inte där

Hur som helst så gav jag mig på skiten igår för att försöka hitta något problem

Efter dvs mätningar och testningar började vi rycka kontakter friskt

Lambdan så blev det inget resultat (kall motor då förbi ser den lambdan)
Men när vi rycker lmm så startar bilen och går klockrent!

glad ihågen sliter vi fram en ny lmm och byter den men felet kommer direkt när den är inkopplad och felkoderna släckta

så nu undrar jag om någon vet exakt vad Lh2.4 gör när den tappar tex signalen från lmm:en och sätter en felkod och går i felsäkert läge.

Alltså vilka signaler han bortser ifrån någon som sitter med sån information?
eller några vättiga ideer.

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 december 2012
när den går i felsäkert läge så går den på förprogramerade värden ihop med tex vattentempen+varvtal å vet vad motorn "borde" vilja ha i soppa. just exakt lh 2.4 har jag inte riktigt koll på hur de lirar, på dom nyare spruten har du ju även spjällägesgivare å då kan ju motorn mer exakt ge soppa å veta tändläget.

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 december 2012
ta å mät upp lamdan och luftmassemätaren smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 759 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Jo att den använder förprogramerade värden den vet jag.gäller bara att veta vad han bortser ifrån.

Vill att motorn går som den ska innan jag hinkar ur den
den går verkligen som en klocka utan lmm
ska testa med en till lmm har jhu en hög liggandes så det är inga problem

Lambdan är det enda jag är helt säker på att den inte påverkar just eftersom den går lika illa kall som varm
Har värsta grenrörs läckaget men det borde bara påverka gången vid varm motor men den är verkligen lika muppig kall. Vissa dagar är det så illa att man nästan ger upp och går istället

det är inte så att den håller på och stannar och har sig men den gungar fram såå skoj med helt kaputt dubbelmasse som smäller och har sig smile

har varit inne på att sätta mig och mäta upp alla värden värsta är att elen är uppskuren överallt
så det är inget roligt jobb alla piskor är hela men höljet är uppfläkt
så det känns inte ens roligt

ska i en t5 sen så man kan säga att jobbet man lägger ner är rätt bortkastat.
Men bilen används dagligen och bes går ut denna månad

vågar inte ens avgasmätaren som det är nu smile
Senast redigerat av Growe (17 december 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök