Bilen startar inte

Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Hej
Jag har en Golf 3 97a som vägrar att starta. När man vrider på tändningen så vänder den men inte startar. ungefär på 3dje försöket så biler den bara slöare och slöare. Har testat att ladda batteriet i fall det är det som är slut. Men den startar inte endå. Alla lampor lyser i bilen. Jag känner inte för att köpa nytt batteri om det inte är det som är felet.

Kom med tips på vad det kan vara smile Tack.

Drönirettab
15 december 2012 · 21 761 Inlägg

Hur långa är varje startförsök ungefär, tex 20 sekunder eller så?

Startmotorn ska inte börja gå segt efter 3 startförsök ifall batteriet är någorlunda bra, åtminstone inte så länge varje startförsök är typ 15-20 sekunder. Mät på batteriet vilken spänning det är under startförsöken.

Kolla upp vad som saknas, dvs om det är gnista eller soppa. smile

Senast redigerat av Drönirettab (15 december 2012)

Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

varje startförsök är ungefär 10sec. Soppa finns det i bilen så det kan inte vara det. Gnistan har jag inte kollat. Är det lätt att kolla det? smile.

Racebo Racebo
15 december 2012 · 420 Inlägg

Golfenstolfen skrev:
varje startförsök är ungefär 10sec. Soppa finns det i bilen så det kan inte vara det. Gnistan har jag inte kollat. Är det lätt att kolla det? smile.

Enklaste är om du tar ut ett tändstift för sig (inte alla på en och samma gång, en efter en) har tändkabeln på tändstiftet, lägg den på ventilkåpan (om det är en ventilkåpa i plast så ta på själva motorn ist) och sen så får någon vara i bilen och vrida på nyckeln.

Ser du att det kommer gnista: helt okej
Kommer det ingen gnista: nånting är fel

smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
caromania Forummoderator
15 december 2012 · 9 296 Inlägg

Ryck en tändkabel och håll öppningen mot t ex blocket så ser du om det hoppar en gnista när någon vrider på nyckeln.
Oj, du hann före. smile Men man kan köra utan stift, alternativt ha ett extra stift så slipper man dra ur stiften.

Senast redigerat av caromania (15 december 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Drönirettab
15 december 2012 · 21 761 Inlägg

Golfenstolfen skrev:
varje startförsök är ungefär 10sec.

Oavsett vilket fel du har så är i så fall batteriet i dåligt skick om startmotorn började gå segare efter 3 försök med fulladdat batteri och bara 10 sekunder på varje försök. smile

Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Tack för svaren smile. Ska testa det och se om det kommer någon gnista smile

Racebo Racebo
15 december 2012 · 420 Inlägg

Drönirettab skrev:

Golfenstolfen skrev:
varje startförsök är ungefär 10sec.

Oavsett vilket fel du har så är i så fall batteriet i dåligt skick om startmotorn började gå segare efter 3 försök med fulladdat batteri och bara 10 sekunder på varje försök. smile

Det han kan göra om han har dåligt batteri är ju att sätta ditt startladdaren undertiden han försöker starta bilen.
sen när han väll får igång bilen och stänger av laddaren så märker han ju om bilen börjar dö, eller att han stänger av bilen igen och den inte vill gå igång ingen. Då är batteriet slut smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Drönirettab skrev:

Golfenstolfen skrev:
varje startförsök är ungefär 10sec.

Oavsett vilket fel du har så är i så fall batteriet i dåligt skick om startmotorn började gå segare efter 3 försök med fulladdat batteri och bara 10 sekunder på varje försök. smile

Om det är batteriet så vet jag inte om det har med kylan att göra. För innan det blev kallt gick bilen som en klocka. Men har testat startkabla och ha det på laddning smat haft ur det i fall det var så att det hade frusit. Har läst att bilbatterier kan göra det.

Racebo Racebo
15 december 2012 · 420 Inlägg

Golfenstolfen skrev:

Drönirettab skrev:

Golfenstolfen skrev:
varje startförsök är ungefär 10sec.

Oavsett vilket fel du har så är i så fall batteriet i dåligt skick om startmotorn började gå segare efter 3 försök med fulladdat batteri och bara 10 sekunder på varje försök. smile

Om det är batteriet så vet jag inte om det har med kylan att göra. För innan det blev kallt gick bilen som en klocka. Men har testat startkabla och ha det på laddning smat haft ur det i fall det var så att det hade frusit. Har läst att bilbatterier kan göra det.

Har du kollat att du har batteri syra i batteriet?
det gör en hel del oxå

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Racebo skrev:

Drönirettab skrev:

Golfenstolfen skrev:
varje startförsök är ungefär 10sec.

Oavsett vilket fel du har så är i så fall batteriet i dåligt skick om startmotorn började gå segare efter 3 försök med fulladdat batteri och bara 10 sekunder på varje försök. smile

Det han kan göra om han har dåligt batteri är ju att sätta ditt startladdaren undertiden han försöker starta bilen.
sen när han väll får igång bilen och stänger av laddaren så märker han ju om bilen börjar dö, eller att han stänger av bilen igen och den inte vill gå igång ingen. Då är batteriet slut smile

När jag fick hjälp med starthjälp så gjorde bilen bara likadant. 3 försök och sen så blir den slöare och tillslut orkar den inte alls att gå runt.

Drönirettab
15 december 2012 · 21 761 Inlägg

Då tror iaf jag att startkablarna inte hade bra kontakt, det ska bli tydlig skillnad när man får starthjälp. smile

Jag tycker som sagt att du kan mäta på batteripolerna under startförsöken hur spänningen beter sig.

Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Racebo skrev:

Golfenstolfen skrev:

Drönirettab skrev:

Oavsett vilket fel du har så är i så fall batteriet i dåligt skick om startmotorn började gå segare efter 3 försök med fulladdat batteri och bara 10 sekunder på varje försök. smile

Om det är batteriet så vet jag inte om det har med kylan att göra. För innan det blev kallt gick bilen som en klocka. Men har testat startkabla och ha det på laddning smat haft ur det i fall det var så att det hade frusit. Har läst att bilbatterier kan göra det.

Har du kollat att du har batteri syra i batteriet?
det gör en hel del oxå

Hur vet man om man har batteri syra i? för vissa batterier har destillerat vatten i. Det finns 3 st luckor uppe på batteriet men vet inte hur man får upp dom. Ser ut som att det sitter med skruvar eller som ett långt hål in. Hur vet man om man har ett underhålls fritt batteri eller inte? Är jätte dålig på sånt här. men tack för svaren smile

Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då tror iaf jag att startkablarna inte hade bra kontakt, det ska bli tydlig skillnad när man får starthjälp. smile

Jag tycker som sagt att du kan mäta på batteripolerna under startförsöken hur spänningen beter sig.

Vart kan man köpa en sån mätare? eller hur mäter man spänningen?

Drönirettab
15 december 2012 · 21 761 Inlägg

Med en vanlig multimeter, behöver inte vara någon avancerad. Multimeter är väldigt värdefullt när man pysslar med bilel. smile

Racebo Racebo
15 december 2012 · 420 Inlägg

Golfenstolfen skrev:

Racebo skrev:

Golfenstolfen skrev:

Om det är batteriet så vet jag inte om det har med kylan att göra. För innan det blev kallt gick bilen som en klocka. Men har testat startkabla och ha det på laddning smat haft ur det i fall det var så att det hade frusit. Har läst att bilbatterier kan göra det.

Har du kollat att du har batteri syra i batteriet?
det gör en hel del oxå

Hur vet man om man har batteri syra i? för vissa batterier har destillerat vatten i. Det finns 3 st luckor uppe på batteriet men vet inte hur man får upp dom. Ser ut som att det sitter med skruvar eller som ett långt hål in. Hur vet man om man har ett underhålls fritt batteri eller inte? Är jätte dålig på sånt här. men tack för svaren smile

Ta en sjärnas skruvmejsel och öppna upp den som en vanlig skruv smile
MEN ta en som passar inte en mindre eller större då funkare inte, eller jo det funkar men ta det lungt så du förstör "spåren".
öppna upp den och ser du att det är vatten ända upp så är det lungt, annars får du fylla på med nytt (finns på biltema eller på en mack) du kan koka eget oxå men funkar bara ett tag.

om du har ett underhållsfritt batteri så ska du inte ha såna dära öppningar, alltså det ska inte gå att komma in i batteriet smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
Drönirettab
15 december 2012 · 21 761 Inlägg

Golfenstolfen skrev:
Hur vet man om man har batteri syra i? för vissa batterier har destillerat vatten i.

När man behöver fylla på batteriet så häller man i destillerat vatten, det omvandlas sedan till syra när batteriet laddas upp. smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 december 2012 · 14 042 Inlägg

Golfenstolfen skrev:
Hej
Jag har en Golf 3 97a som vägrar att starta. När man vrider på tändningen så vänder den men inte startar. ungefär på 3dje försöket så biler den bara slöare och slöare. Har testat att ladda batteriet i fall det är det som är slut. Men den startar inte endå. Alla lampor lyser i bilen. Jag känner inte för att köpa nytt batteri om det inte är det som är felet.

Kom med tips på vad det kan vara smile Tack.

Vad menar du med att den "vänder"???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
sonaxvax
15 december 2012 · 490 Inlägg

det första du ska göra innan du gör något annat är att antingen stoppa i motorvärmare alt ställa bilen inne i värmen över en dag och prova starta när den inte står i kallgrader!!!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Vettemannen skrev:

Golfenstolfen skrev:
Hej
Jag har en Golf 3 97a som vägrar att starta. När man vrider på tändningen så vänder den men inte startar. ungefär på 3dje försöket så biler den bara slöare och slöare. Har testat att ladda batteriet i fall det är det som är slut. Men den startar inte endå. Alla lampor lyser i bilen. Jag känner inte för att köpa nytt batteri om det inte är det som är felet.

Kom med tips på vad det kan vara smile Tack.

Vad menar du med att den "vänder"???

/Benny

Vet inte hur man ska förklara men när man vrider på tändningen så brummar det men bilen startar inte. Alltså ljudet innan motorn går igång smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang