2541
Sök

Saab 9-3 2,0t 2000 årsmodell, tickar i motorn i körning

KkEeMmOo
16 december 2012
Trådstartare
hej alla. som rubriken lyder motorn har börjat ticka. på tommgång låter den inget men så fort man kör den så tickar den. för nån dag sen så dog han mitt i körningen. är tacksam om nån vet vad det är så man kan fixa felet,

761 Inlägg
16 december 2012
Är det T5 motorn eller T7? kolla hur det är med olja i motorn och om tändkasseten är hel!

3 466 Inlägg
16 december 2012
Det är inte avgassystemet som läcker? Även om de inte läcker på tomgång kan det mycket väl läcka när man gasar så det blir lite tryck på systemet. Kolla grenrörspackningen om där är synlig sot från någon cylinder eller om muttratna till turbon och downpipen är tillräckligt spända.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

KkEeMmOo
16 december 2012
Trådstartare
ska ta mig en titt på det i morgon den står inne på jobbet

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
hejsan nu har ja kollat runt lite det är den svarta tändkasseten

ljudet låter som på denna videon http://www.youtube.com/watch?v=3Ra2YL_O … e=youtu.be

761 Inlägg
17 december 2012
Om det låter som på videon så är det nog för lite olja i motorn men om det är e konstant tickande så är det med sannolikt att vevlagrerna är slut!

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
dyrt och byta ?

3 466 Inlägg
17 december 2012
Det där låter onekligen som för lite olja! Du hör ganska lätt om det kommer från ventilkåpan eller nere i motorn. Är det under ventilkåpan så skulle jag rekommendera att kolla och fylla på oljan omedelbart.

T7-motorerna är ju kända för att kunna dra lite olja då dom har "lågfriktionskolvringar" dessa ä, som jag fått det förklarat för mig, inte lika täta som de på T5-motorerna(röd tändkasett). Man får alltså kontrollera oljenivån med jämna mellanrum. Speciellt om man kör hårt.

3 466 Inlägg
17 december 2012
KkEeMmOo skrev:
dyrt och byta ?

Skulle de va vevlager(vilket jag inte tror att det är) så är det inte särskilt dyrt o göra det själv men det är inget man ger sig på om man inte vet vad man håller på med.

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
köpte bilen föra veckan av min arbetskollega han har inte bytt olja på 3 år va hanns mor sa till mig som stog ägare på bilen, och dagen innan ja köpte den så bytte han den, gick tyst och lungt, fram till för 2 dagar sen :S bakom ventilkåpan så 2 slangar har slitits och spottar ut olja såg ja innan. samt så va ja med den på en verkstad för o se fall han visste va det va då kolla han oljan ifall det fanns tillräckligt och de gjorde det.
Senast redigerat av KkEeMmOo (17 december 2012)

3 466 Inlägg
17 december 2012
KkEeMmOo skrev:
köpte bilen föra veckan av min arbetskollega han har inte bytt olja på 3 år va hanns mor sa till mig som stog ägare på bilen, och dagen innan ja köpte den så bytte han den, gick tyst och lungt, fram till för 2 dagar sen :S bakom ventilkopan så 2 slangar vär har slitits och spottar ut olja såg ja innan. samt så va ja med den på en verkstad för o se fall han visste va det va då kolla han oljan ifall det fanns tillräckligt och de gjorde det.

Vevhus ventilationsslangar? Byt omedelbart! Skaffa då den uppgraderade versionen.

Har han kört med bilen under de 3 åren? Rasslar det från kamkedjan?

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
kan till lägga att verkstads gubben öpnade locket för o se oljan så rykte det ganska rijält

3 466 Inlägg
17 december 2012
Drar den mycke olja?

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
ska ja va ärlig så tror ja det, är  osäker de med kedjan, när han står stilla ocj jag frikopplar så tickar det men i körningen så tickar han endast vid visst antal varv :S och när ja frikopplar för o växla då blir han tyst

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
aa tack vare dom 2 slangar som är slitna så spottar han ut en hel del runt sig

3 466 Inlägg
17 december 2012
KkEeMmOo skrev:
ska ja va ärlig så tror ja det, är  osäker de med kedjan, när han står stilla ocj jag frikopplar så tickar det men i körningen så tickar han endast vid visst antal varv :S och när ja frikopplar för o växla då blir han tyst

När du förklarar det så låter det faktiskt som att vevlagren kan va kassa. Då knackar den mer vid belastning.

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
aa troligen, men att han dog mitt i körningen vet du va det kan bero på ?

761 Inlägg
17 december 2012
(Tändkasetten som blir överhettad av att det finns för lite olja i toppen) läste det nånstans att det kunde hända och att T7 kasetten är inte lite tålig mot värme som T5an är.

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
Snurriis skrev:
(Tändkasetten som blir överhettad av att det finns för lite olja i toppen) läste det nånstans att det kunde hända och att T7 kasetten är inte lite tålig mot värme som T5an är.

vad gör man åt saken (vad beror det på att den blir överhettad)

3 466 Inlägg
17 december 2012
På baksidan av toppen längst till vänster om du tittar på motorn framifrån (kedjesidan) så sitter en stor bult med en liten bult på.

Lossar du den lilla bulten så kommer det ut en fjäder som du tar bort. Sedan tar du en 26mm nyckel/hylsa och lossar den stora bulten. När du har tagit ut denna så rör du inte på pinnen med kuggarna på utan du tar ett skjutmått och mäter hur långt ut denna är från höljet. Detta är alltså kedjespännaren.
Är detta måttet mer än 14,5mm så räknas kedjan som sliten, maximalt kan den åka ut 19mm om jag minns rätt. När du monterar denna igen så lossar du stoppet så du kan trycka in stången och skruvar i den i toppen. Sedan trycker du in fjädern och skruvar i den lilla bulten.

Hittade en bild på hur man mäter:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQqPkb-7TEvjjs7ZwxqeS-0XU9lftGcJ7mfXAs2PKVsSuje_h0IDEsoRgeJ

EDIT: Anledningen till att jag skriver detta är för att kedjan tar extremt mycke skada om man slarvar med oljebyten och kör runt med för lite olja.
Senast redigerat av M_icke_ (17 december 2012)

Sök