2531
Sök

Saab 9-3 2,0t 2000 årsmodell, tickar i motorn i körning

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
#21
M_icke_ skrev:
På baksidan av toppen längst till vänster om du tittar på motorn framifrån (kedjesidan) så sitter en stor bult med en liten bult på.

Lossar du den lilla bulten så kommer det ut en fjäder som du tar bort. Sedan tar du en 26mm nyckel/hylsa och lossar den stora bulten. När du har tagit ut denna så rör du inte på pinnen med kuggarna på utan du tar ett skjutmått och mäter hur långt ut denna är från höljet. Detta är alltså kedjespännaren.
Är detta måttet mer än 14,5mm så räknas kedjan som sliten, maximalt kan den åka ut 19mm om jag minns rätt. När du monterar denna igen så lossar du stoppet så du kan trycka in stången och skruvar i den i toppen. Sedan trycker du in fjädern och skruvar i den lilla bulten.

Hittade en bild på hur man mäter:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … 0IDEsoRgeJ

EDIT: Anledningen till att jag skriver detta är för att kedjan tar extremt mycke skada om man slarvar med oljebyten och kör runt med för lite olja.

ska kolla upp det på torsdag eftermiddag tack för tipset

3 466 Inlägg
17 december 2012
#22
KkEeMmOo skrev:
M_icke_ skrev:
På baksidan av toppen längst till vänster om du tittar på motorn framifrån (kedjesidan) så sitter en stor bult med en liten bult på.

Lossar du den lilla bulten så kommer det ut en fjäder som du tar bort. Sedan tar du en 26mm nyckel/hylsa och lossar den stora bulten. När du har tagit ut denna så rör du inte på pinnen med kuggarna på utan du tar ett skjutmått och mäter hur långt ut denna är från höljet. Detta är alltså kedjespännaren.
Är detta måttet mer än 14,5mm så räknas kedjan som sliten, maximalt kan den åka ut 19mm om jag minns rätt. När du monterar denna igen så lossar du stoppet så du kan trycka in stången och skruvar i den i toppen. Sedan trycker du in fjädern och skruvar i den lilla bulten.

Hittade en bild på hur man mäter:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … 0IDEsoRgeJ

EDIT: Anledningen till att jag skriver detta är för att kedjan tar extremt mycke skada om man slarvar med oljebyten och kör runt med för lite olja.

ska kolla upp det på torsdag eftermiddag tack för tipset

Ja de rekommenderar jag starkt o göra! Går kedjan så har du i bästa fall krökta ventiler o i värsta fall totalras.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

KkEeMmOo
17 december 2012
Trådstartare
#23
M_icke_ skrev:
KkEeMmOo skrev:
M_icke_ skrev:
På baksidan av toppen längst till vänster om du tittar på motorn framifrån (kedjesidan) så sitter en stor bult med en liten bult på.

Lossar du den lilla bulten så kommer det ut en fjäder som du tar bort. Sedan tar du en 26mm nyckel/hylsa och lossar den stora bulten. När du har tagit ut denna så rör du inte på pinnen med kuggarna på utan du tar ett skjutmått och mäter hur långt ut denna är från höljet. Detta är alltså kedjespännaren.
Är detta måttet mer än 14,5mm så räknas kedjan som sliten, maximalt kan den åka ut 19mm om jag minns rätt. När du monterar denna igen så lossar du stoppet så du kan trycka in stången och skruvar i den i toppen. Sedan trycker du in fjädern och skruvar i den lilla bulten.

Hittade en bild på hur man mäter:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … 0IDEsoRgeJ

EDIT: Anledningen till att jag skriver detta är för att kedjan tar extremt mycke skada om man slarvar med oljebyten och kör runt med för lite olja.

ska kolla upp det på torsdag eftermiddag tack för tipset

Ja de rekommenderar jag starkt o göra! Går kedjan så har du i bästa fall krökta ventiler o i värsta fall totalras.

kollar upp det, Återkommer så fort ja har kollat upp det stort tack till er för ni tar er tid och hjälpa mig <3 <3


Sök