2427
Sök

Bilen Startar inte

20 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Tjenna här är mitt problem bilen startar bara om du har blåsigt i retur ledningen. har testat med att smörja btr (bränsletrycksregulatorn) men det fixade inte felet heller. Och har bytt bränslepump o bränslefilter men det hjälpte inte heller. Men sen efter man tar loss retur ledningen bak till tanken och blåser med tryckluft och den malar bilen, då startar den. Sen efter man stängt av bilen och startar den igen o låter den gå på tomgång lite över en minut så går den klockrent men efter en minut så börjar den spotta o bubbla sen dör den. Sen startar den inte igen fören du blåser med tryck luften i retur ledningen. Snäll någon som har något tips? MVH Robert
Senast redigerat av Katten12 (16 december 2012)

5 148 Inlägg
16 december 2012
Vad gäller de för bil? Bensin eller diesel?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

20 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Opel kadett, Bensin

5 148 Inlägg
16 december 2012
du blåser alltså från motorn till tanken?
Det bör ju skapa ett övertryck i tanken vilket trycker fram soppan till motorn, om du har tanklocket i.  det kan ju i sin tur betyda att den antingen inte kan suga eller pumpa fram soppan till motorn från tanken. Känns som det är tätt någon stans. backventil, bränslepumpen, bränslefilter och filter/silen i tanken. alt ett tätt tanklock om du inte öppnat det på ett tag. tätt i bränsleslang.
Säker på att pumpen funkar? är de elektrisk? surrar å låter den? prova att lossa slangen till motorn och kört på starten å kollat så det kommer sås?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

20 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Ja jag blåser ifrån motorn till tanken. och har bytt som sagt bränslepump o filter, men hittar inte backventilen så lite svårt att göra rent den hmm och tanklocket hade jag loss i går när jag tankade på med en dunk. Och ska kolla om det kommer bensin när jag tar loss slangen nu. Men en sak till är att när man väll har fått igång bilen så kan man köra utan problem utan att den rycker eller något, så det tyder ju på att pump och det borde fungera?

5 148 Inlägg
16 december 2012
ja då bör ju det funka. min gissning är nog backventil. kärvar den så bör ju soppan kunna rinna tillbaka till tanken och där med så kanske inte pumpen orkar få fram soppan. Fast och andra sidan så skulle ju ett mindre stopp i tex tanken ge samma resultat då soppa pumpen kanske inte orkar suga fram soppan efter att allt stannat. lite långsökt men man vet ju aldrig. förövrigt vet jag att en ja känner hade liknande problem på sin saab. han bytte backventil.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
16 december 2012
Katten12 skrev:
Tjenna här är mitt problem bilen startar bara om du har blåsigt i retur ledningen. har testat med att smörja btr (bränsletrycksregulatorn) men det fixade inte felet heller. Och har bytt bränslepump o bränslefilter men det hjälpte inte heller. Men sen efter man tar loss retur ledningen bak till tanken och blåser med tryckluft och den malar bilen, då startar den. Sen efter man stängt av bilen och startar den igen o låter den gå på tomgång lite över en minut så går den klockrent men efter en minut så börjar den spotta o bubbla sen dör den. Sen startar den inte igen fören du blåser med tryck luften i retur ledningen. Snäll någon som har något tips? MVH Robert

Vad menar du med "och den malar bilen"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

20 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Ja men problemet är att jag vet inte vart backventilen sitter, farsan vet inte heller tongue men om du vet så skulle det vara ett + i kanten smile och vi ska testa o ta loss tanken med och se för att vara säkra smile

20 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Katten12 skrev:

/Benny

Oj menar och sen mala bilen smile (startmotorn asså)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
16 december 2012
Katten12 skrev:
Vettemannen skrev:
Katten12 skrev:

/Benny

...och det innebär???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

20 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Katten12 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

...och det innebär???

/Benny

efter jag har använd tryckluften i retur slangen till tanken så går det att starta bilen.

20 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
mb_pucken skrev:
ja då bör ju det funka. min gissning är nog backventil. kärvar den så bör ju soppan kunna rinna tillbaka till tanken och där med så kanske inte pumpen orkar få fram soppan. Fast och andra sidan så skulle ju ett mindre stopp i tex tanken ge samma resultat då soppa pumpen kanske inte orkar suga fram soppan efter att allt stannat. lite långsökt men man vet ju aldrig. förövrigt vet jag att en ja känner hade liknande problem på sin saab. han bytte backventil.

Men vet du vart backventilen sitter? vet at det finns flera olika, men vart sitter den specifika du menar?

Sök