Problem med vindrutetorkarna på SAAB 9-5 -05

mikers
17 december 2012 · 2 Inlägg

Hej,

Igår var jag lite lat när jag satte mig i bilen. Istället för att borsta bort snön från rutan så körde jag med torkarna. Detta fungerade halvbra då snön var för tung och torkarna inte rörde sig mer än ett par cm.

Efter att jag fått bort all snö så fungerar torkarna väldigt konstigt.
Kör jag med spaken nedåt (båda lägena) så går de felfritt över rutan, dock stannar de så fort jag släpper spaken.
Kör jag med ntervall så går de en bit sen stannar de och sen forsätter det efter en stund och går en bit innan de stannar och fortsätter... Ändrar jag intervallhastigheten på spaken vid ratten så ändras även hastigheten på intervallet men torkarna stannar och fortsätter på samma sätt.

Jag har kollat säkringarna och de är hela.

Nu är min fråga (då jag hittat andra som skrivit men aldrig fått eller gett något svar på vad det berott på) tror ni att det är motorn som strular, sitter det någon sensor på något sätt i motorn?
Eller är det helt enkelt relät?
Eller vad kan det annars vara?


Jag är osugen på att börja köpa delar innan jag vet vad det är.

Mycket tacksam för svar!

G-Bruno ArtDirector
17 december 2012 · 462 Inlägg

På min Saab 9-3 ss ´05 fick jag exakt det felet du beskriver. Det dök dock upp plötsligt och ej i samband med mycket snö etc. Men visst, lat hade jag varit några gånger under åren så kan säkert vara en bidragande faktor även i mitt fall.

Felet den gången (även hänt en kollega med motsvarande bil som din och samma årsmodell) var att "hemlägesgivaren" i torkarmotorn hade gått åt pipan. Blev att köpa en ny motor på skroten och tog väl max 30minuter att byta medräknat att köra in bilen i garaget, dricka lite kaffe, demonterade torkararmarna, lossa täckskivan runt torkarmarna inklusive friskluftintaget etc. och byta motor. Gick lätt som en plätt.

Garranterar inte att det är det som är felet men gissar på det.

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."
mikers
19 december 2012 · 2 Inlägg

Tack för ett bra svar!

Blir till att skaffa ny motor alltså!

Med vänlig hälsning,
Micke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang