Skrikande ljud från Bmw 540i E39

Yoshua
20 december 2012 · 8 Inlägg

Hallå! Köpte en 540 iA förra veckan och har lagt märke till en grej nu i efterhand.

När jag startar bilen så uppstår det ett skrikande/gnisslande ljud från bilen. Ljudet följer med varvning av bilen så att ju mer gaspådrag det är desto högre och dovare (lägre ton men högre ljud) blir ljudet. När jag släpper gaspedalen så försvinner ljudet även om bilen rullar, gasar jag igen så kommer det i vissa fall tillbaka bara för att försvinna efter en kort stund.

Det är väldigt kallt i krokarna just nu (-10, kallt för Skåne) så det har säkert en inverkan, men har märkt att ljudet inte uppstått förrän jag tankat bilen 7 minuter efter första starten. Detta har bara uppstått tidigt i körningen då det är väldigt kallt, någon som har en aning om vad det är? Testat att söka men hittade ingen tråd angående ett liknande ljud.

Bifogar ett klipp med en bil som låter likadant, fast värre. Det är Infinityn i början: http://www.youtube.com/watch?feature=en … 0&NR=1

treve
20 december 2012 · 3 Inlägg

Felet kan vara så bagatellartat som att multiremmen slirar.
Prova med att ladda upp batteriet eller smörj remmen med remvax, remmen kan vara gammal och inte så lite styv = fäster då dåligt. Behöver nu inte vara detta men...

Yoshua
20 december 2012 · 8 Inlägg

Okey, vet du var man kan få tag på remvax? Bor precis utanför Malmö så borde ha en del ställen tillgängliga. Hur ska remmen vara om man tittar/känner på den?

Grabber Dagdrömmare
20 december 2012 · 2 836 Inlägg

Det är multirem med rullspännare på dom - byt istället för massa kladd så vinner du på det i längden.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang