Volvo 740 turbo, bränslefel?

Ahlby
25 december 2012 · 18 Inlägg

Hejsan! lägger upp en tråd om min kompis 740 turbo.

Det är alltså en 740 som blivit turbokonverterad, från b230f till en b230fk, med original sprut (LH 2.4)
Han började köra med sugboxarna som satt i bilen original + de gula spridarna från förra motorn och ca 0,3-0,5kg i laddtryck.
Bilen gick rent och klokt med detta i ca en månad, sedan blev den väldigt svårstartad och tillslut startade den inte alls.

Vi testade då att sätta dit spridare från en 940 turbo (limegröna?) med spridarmotstånd vilket fungerade, och bilen startade. Motorn gick självklart "dåligt" (oroligt) på tomgång och under 2500rpm pga all den överflödiga bensinen.
Men när motorn sedan blivit varm började den hacka och "misstända".

Vi har testat att sätta dit gula spridare igen men då vill den inte starta.. Vi har också testat att byta luftmassemätare, lambda, kört utan lambda och gjort rent hela bränslesystemet.

Finns det någon som kanske vet vad de kan vara för fel? Måste man byta till turboboxar? Tack på förhand!

Oves_Bror
25 december 2012 · 456 Inlägg

Om den gick en hel månad utan problem så är det nog nåt som slutat att fungera, dvs inget som har med själva konverteringen att göra utan nåt helt vanligt fel, har ni kollat så att tempgivaren är hel t.ex.?
Kolla vanliga saker, är inget som går sönder efter en månad p.g.a konverteringen.
Antingen går det sönder direkt eller så funkar det.

Man behöver inte turboboxar för att köra turbo, men det funkar bättre med rätt boxar....

growing old is mandatory growing up is optional
turbodeath
25 december 2012 · 2 452 Inlägg

eftersom det är en 740 som ni konverterat vilken årsmodel är det?nej man behöver inte turboboxar men finns en grej på 740 som kan ställa till det...förmodrar att det kan sitta en 280 000 561 box i den då blir det problem för det behövs ett chip som är för 563 box istället alternativ är att ta en box som är  med 280 000 9?? istället o slänga i turbochip...

döden kommer tillbaka
Oves_Bror
25 december 2012 · 456 Inlägg

turbodeath skrev:
eftersom det är en 740 som ni konverterat vilken årsmodel är det?nej man behöver inte turboboxar men finns en grej på 740 som kan ställa till det...förmodrar att det kan sitta en 280 000 561 box i den då blir det problem för det behövs ett chip som är för 563 box istället alternativ är att ta en box som är  med 280 000 9?? istället o slänga i turbochip...

Vad är det i den boxen som slutar att fungera efter 1 månad då?
Spelar ju ingen roll om det är 2.2 eller 2.4, antingen går det ju eller så går det inte, beroende på vilka delar man satt i.
Finns ju inget som  är tidsbestämt på en månad eller?

Finns möjligheten att du rekommenderar dom att köpa ett chip?

growing old is mandatory growing up is optional
Ahlby
25 december 2012 · 18 Inlägg

turbodeath skrev:
eftersom det är en 740 som ni konverterat vilken årsmodel är det?nej man behöver inte turboboxar men finns en grej på 740 som kan ställa till det...förmodrar att det kan sitta en 280 000 561 box i den då blir det problem för det behövs ett chip som är för 563 box istället alternativ är att ta en box som är  med 280 000 9?? istället o slänga i turbochip...

Det är en 740 glt/pkt från 1990. Vi kommer att kolla så att det inte är något "vanligt fel" precis som Ovens_Bror tipsa oss om. smile

turbodeath
25 december 2012 · 2 452 Inlägg

med andra ord bytt box till en som kommer från en 940...troligt har boxen fått sig ett frispel,nej ove har ej rekomenderat,fungerar med ett turbochip orginal om han nu inte ska ha 250hk för då räcker ju inte bränslet till ändå...men mitt tips är boxen är kass.till 90%...eftersom man har både bytt till oranga spridare o 940 limegröna...o 940 är ju lågomiga o vilka oranga man använt vet jag inte men finns både hög o låg omiga boxarna är ju känsliga kan gå hur bra som helst men sen kan det sluta fungera...var så för mig körde i 3 månader med vita spridare från v70r o hade inte en tanke på spridarmotståndet utan bara körde på.slutade med att jag hade med bytt grejer som inte behövdes bytas utan boxen o spridarna gick inte ihop utan o byglat spridarmotståndet

döden kommer tillbaka
Oves_Bror
25 december 2012 · 456 Inlägg

Eftersom dom använt spridarmotstånd till dom gröna 940 spridarna så gör det ju ingen skillnad hur dom bytt spridare.
Bara för att du gjorde fel när du bytte spridare så behöver ju inte alla ha lika dålig koll.....
Har svårt att tro att boxen bara får "frispel" efter en månad.
Även om inte bränslet räcker till som du skriver för en turbomotor så ska den ju fortfarande starta som en vanlig motor på tomgång....

Är inte säker på hur mycket du egentligen tillför här?
Mer än att du vill sälja chip då roll

growing old is mandatory growing up is optional
Ahlby
25 december 2012 · 18 Inlägg

turbodeath skrev:
med andra ord bytt box till en som kommer från en 940...troligt har boxen fått sig ett frispel,nej ove har ej rekomenderat,fungerar med ett turbochip orginal om han nu inte ska ha 250hk för då räcker ju inte bränslet till ändå...men mitt tips är boxen är kass.till 90%...eftersom man har både bytt till oranga spridare o 940 limegröna...o 940 är ju lågomiga o vilka oranga man använt vet jag inte men finns både hög o låg omiga boxarna är ju känsliga kan gå hur bra som helst men sen kan det sluta fungera...var så för mig körde i 3 månader med vita spridare från v70r o hade inte en tanke på spridarmotståndet utan bara körde på.slutade med att jag hade med bytt grejer som inte behövdes bytas utan boxen o spridarna gick inte ihop utan o byglat spridarmotståndet

Men vi tog ju de gula/oranga spridarna och boxarna som suttit i bilen original, den gick ju med detta i lite mer än en månad.. Varför skulle boxen flippar ur just då, efter dem har suttit där sedan bilen förmodligen var ny? roll

turbodeath
25 december 2012 · 2 452 Inlägg

förvisso ska den starta som du säger men kan ju gå dåligt ändå...elektronik vad som helst kan ju hända...den gick ju bra i en månad men det är som man säger testa o låna en box av nån polare o se om det funkar....jag tror ändå på boxen som gett sig...men frågan är gjorde man det direkt i början med spridarmotståndet...o hade jag velat sälja ett chip så hade jag frågat redan...han har ju redan bytt det mesta som finns som man kommer på...det enda som inte är bytt är tempgivaren som du sa o jag säger databox...bara o testa dom grejerna.

döden kommer tillbaka
Oves_Bror
25 december 2012 · 456 Inlägg

turbodeath skrev:
förvisso ska den starta som du säger men kan ju gå dåligt ändå...elektronik vad som helst kan ju hända.......jag tror ändå på boxen som gett sig....

Ja men problemet är ju att den inte vill starta enligt TS.........?

growing old is mandatory growing up is optional
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang