Ahlby
25 december 2012
· 18 Inlägg
Hejsan! lägger upp en tråd om min kompis 740 turbo.
Det är alltså en 740 som blivit turbokonverterad, från b230f till en b230fk, med original sprut (LH 2.4)
Han började köra med sugboxarna som satt i bilen original + de gula spridarna från förra motorn och ca 0,3-0,5kg i laddtryck.
Bilen gick rent och klokt med detta i ca en månad, sedan blev den väldigt svårstartad och tillslut startade den inte alls.
Vi testade då att sätta dit spridare från en 940 turbo (limegröna?) med spridarmotstånd vilket fungerade, och bilen startade. Motorn gick självklart "dåligt" (oroligt) på tomgång och under 2500rpm pga all den överflödiga bensinen.
Men när motorn sedan blivit varm började den hacka och "misstända".
Vi har testat att sätta dit gula spridare igen men då vill den inte starta.. Vi har också testat att byta luftmassemätare, lambda, kört utan lambda och gjort rent hela bränslesystemet.
Finns det någon som kanske vet vad de kan vara för fel? Måste man byta till turboboxar? Tack på förhand!