31 december 2012
Trådstartare
Hej! Jag hade ett turboras på min 9-5:a 2,3 -04 i höstas! Jag fick den bärgad till mecanum i göteborg och där sa man att jag hade ett ras och en trasig vevhusventilationsslang! Jag tog hem den och bytade turbo (det var ett rejält ras) och jag rengjorde olja in och rengjorde oljereturen! Ny olja, filter, nytt luftfilter, bytade också en slang till vevhusventilationen och bytade en backventil som var trasig! jag såg inga spår av flisor från turbon nånstans, däremot mycket olja ner mot intercoolern! Jag hade av kåpan och titta efter koks eller sludge men den var jättefin, satte dit den igen med en ny packning! Innan jag monterade turbon så hällde jag en skvätt olja i olja in på turbon och innan vi startade den så byggde vi upp tryck! Bilen rök när vi startade den men den gick som en klocka. Jag lät bilen bli varm på tomgång innan jag provkörde den! Men när jag kom ut på stora vägen och gasade lite så var det precis som att bilen höll tillbaks, det hände inte så värst mycket när man gasade! Jag rundade en refug och skulle köra tillbaka men precis innan bilen skulle växla så hostade den till och det kom en rökpuff och sen rök det som fan igen efter bilen ända hem! Jag lät bilen stå ett tag men provade att starta den igen och rök den bara lite grann och gick fortfarande fin så jag provade en runda till men denna gången kom jag till en liten uppförsbacke och då hoppade bilen till och stannade! Den gick inte att starta igen! Fick den bogserad hem och lät den stå några dagar för att sen provstarta den och den startade men den gick inte riktigt på alla men efter ett tag så gick den bra igen!
Nu står den tyvärr bara men jag startar den ibland och då startar den direkt och den går jättefint! Vad tror ni det kan vara för fel? Har kollat runt turbo och på slangar för att se om nåt ser galet ut men har inte hittat nåt!
Verkar som att den går bra tills man ska provköra den!?