1839
Sök

Saab 900 turbo års 95 går inte att varva

131 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej , fick en bilen för några dagar sedan , han som hade den innan sa att den va lite trimmad , men den går inte som den ska , går inte att varva över 3000 varv då lägger motorn av , typ som att det skulle vara ett stopp där ! jag ser på laddmätaren att den typ hinner börja komma in på rött . och vid mycket stadskörning så verkar bilen typ bli sur ? Nån som har något tips om vad jag ska göra eller kolla ? beskriv gärna lite oxå då jag aldrig tidigare har rört en saab så vet inget om dom .

Av små grisar blir det stora svin

131 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#2
någon ?

Av små grisar blir det stora svin

grön aktivist
846 Inlägg
4 januari 2013
#3
Du får nog ge det lite mer tid än 5 timmar för svar här.
Prova annars att googla om du är otålig wink.

Hur dör bilen?
Försvinner bilen helt eller vaknar den till liv när du går under 3000 varv?
Knacka på katalysatorn : skramlar det om den?
Är map-sensorn ikopplad?
Går bilen ojämnt iövrigt?
Är alla vacuum-slangar hela?
Vad menar du med att bilen blir sur vid stadskörning?


131 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#4
Confide skrev:
Du får nog ge det lite mer tid än 5 timmar för svar här.
Prova annars att googla om du är otålig wink.

Hur dör bilen?
Försvinner bilen helt eller vaknar den till liv när du går under 3000 varv?
Knacka på katalysatorn : skramlar det om den?
Är map-sensorn ikopplad?
Går bilen ojämnt iövrigt?
Är alla vacuum-slangar hela?
Vad menar du med att bilen blir sur vid stadskörning?

Menar att bilen "dör" slår av helt direkt till typ 800 rpm och kör man och håller full gas en stund så stannar den helt så man får starta den igen . Nej jag har inte knacka på katalysatorn . Map sensor ? vet jag inget om , enda jag har gjort med bilen är fyllt på spolarvätska och kört den haha.  Ja bilen går lite ojämt på låga varv men bara på 1an och 2an .

Av små grisar blir det stora svin

grön aktivist
846 Inlägg
5 januari 2013
#5
Kolla över alla vacuum-slangar då och börja med det enklaste : byt ut dom som har sprickor eller ser ruttna ut.
Map-sensorn är det som ser till att bilens dator får rätt värden och skickar vidare rätt signaler.
Går en slang till insuget från mapsensorn´som brukar spricka och gå sönder.
Blir problemet värre när motorn är varm?


131 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#6
Confide skrev:
Kolla över alla vacuum-slangar då och börja med det enklaste : byt ut dom som har sprickor eller ser ruttna ut.
Map-sensorn är det som ser till att bilens dator får rätt värden och skickar vidare rätt signaler.
Går en slang till insuget från mapsensorn´som brukar spricka och gå sönder.
Blir problemet värre när motorn är varm?

Okey , tack för svar . Nej den går inte sämre när den blir varm

Av små grisar blir det stora svin

grön aktivist
846 Inlägg
5 januari 2013
#7
Ok, låter som ett fall av dålig vevaxellägesgivare om det hade varit värmerelaterat.
Men, kolla över slangar till map-sensor. Är den inte ikopplad så koppla i den, är den ikopplad så testa att koppla ur den och se om den går sämre smile.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 januari 2013
#8
Tycker det verkar uppenbart att en amatör pillat med den. För det första skulle jag tippa på det är tryckvakten som slår ifrån vid 3000 varv. Upplever du det som att det tar tvärstopp, som att hela bilen hoppar till?
Lämna in bilen till någon duktig mekaniker, helst Saabmekaniker. Be personen titta lite snabbt om denne ser något i motorutrymmet.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök