2907
Sök

Volvo 740 dör när jag gasar

508 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena, min 740 har gått som en klocka tills idag när jag skulle starta den. Den startar och går som vanligt på tomgång, men direkt jag gasar dör motor och jag måste börja om igen. Ibland behöver jag inte ens gasa utan då startar jag och den och går sakta (eller direkt) ner i tomgång tills den dör. Vad kan felet vara? hmm Tack!

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#2
Kan tillägga att jag har innan detta hände kopplat i DRL (day running lights), men bara genom en vanlig + och minus koppling, vilken jag tycker inte skulle kunna påverka varvningen? Men vad säger ni folket?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

330 Inlägg
6 januari 2013
#3
e det insprutare?
kolla om luftburk/rör/lmm sitter som det ska


6 740 Inlägg
6 januari 2013
#4
ungefär så brukar en 740 bete sej när luftmassemätarn e trasig wink går det få upp den i varv om man gasar försiktigt? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#5
Nitro skrev:
e det insprutare?
kolla om luftburk/rör/lmm sitter som det ska

Ojdå glömde säga det, men ja det är en insprutare (B230F) -87a.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#6
Henkix skrev:
ungefär så brukar en 740 bete sej när luftmassemätarn e trasig wink går det få upp den i varv om man gasar försiktigt? smile

Nej bara man nuddar gasen dör den direkt hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

4 262 Inlägg
6 januari 2013
#7
LMM eller bränslepumpen skulle jag säga. Fick samma symtom när min huvudbensinpump dog. Ta bort slangen till spridarbryggan och stoppa den i en burk/flaska.
Ta bort det stora vita relät som sitter framför säkringarna och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2.

87/1 är huvudpumpen och 87/2 är förpumpen tror jag.  Får du bensin som du ska så kan du utesluta dålig bensintillförsel.

Annars testa bara koppla ur LMM och se om det fungerar bättre då.


6 740 Inlägg
6 januari 2013
#8
zemet skrev:
LMM eller bränslepumpen skulle jag säga. Fick samma symtom när min huvudbensinpump dog. Ta bort slangen till spridarbryggan och stoppa den i en burk/flaska.
Ta bort det stora vita relät som sitter framför säkringarna och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2.

87/1 är huvudpumpen och 87/2 är förpumpen tror jag.  Får du bensin som du ska så kan du utesluta dålig bensintillförsel.

Annars testa bara koppla ur LMM och se om det fungerar bättre då.

båda pumparna är kopplade till samma utgång på relät wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
6 januari 2013
#9
beter den sej ungefär såhär? tongue
http://www.youtube.com/watch?v=1RSSyq597qM

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#10
zemet skrev:
LMM eller bränslepumpen skulle jag säga. Fick samma symtom när min huvudbensinpump dog. Ta bort slangen till spridarbryggan och stoppa den i en burk/flaska.
Ta bort det stora vita relät som sitter framför säkringarna och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2.

87/1 är huvudpumpen och 87/2 är förpumpen tror jag.  Får du bensin som du ska så kan du utesluta dålig bensintillförsel.

Annars testa bara koppla ur LMM och se om det fungerar bättre då.

Okej, ska prova detta. Men hur exakt menar du med "och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2"?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 740 Inlägg
6 januari 2013
#11
gugge1234 skrev:
zemet skrev:
LMM eller bränslepumpen skulle jag säga. Fick samma symtom när min huvudbensinpump dog. Ta bort slangen till spridarbryggan och stoppa den i en burk/flaska.
Ta bort det stora vita relät som sitter framför säkringarna och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2.

87/1 är huvudpumpen och 87/2 är förpumpen tror jag.  Får du bensin som du ska så kan du utesluta dålig bensintillförsel.

Annars testa bara koppla ur LMM och se om det fungerar bättre då.

Okej, ska prova detta. Men hur exakt menar du med "och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2"?

det är lättare att bara ta bort kåpan på relär o sätta tillbaka och starta relät för hand elr hur man nu ska säga smile byglar man med kablar så ska man veta/vara säker på vad man gör!!! gör man fel så kan man bränna datan

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#12
Henkix skrev:
beter den sej ungefär såhär? tongue
http://www.youtube.com/watch?v=1RSSyq597qM

Nja, den gör likadant i början av filmen, att den slår av sig själv utan att jag gör något, men annars är de inte sådär, jag kan inte pumpgasa eller ens gasa över huvudtaget, nuddar jag gasen där bilen.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

4 262 Inlägg
6 januari 2013
#13
gugge1234 skrev:
zemet skrev:
LMM eller bränslepumpen skulle jag säga. Fick samma symtom när min huvudbensinpump dog. Ta bort slangen till spridarbryggan och stoppa den i en burk/flaska.
Ta bort det stora vita relät som sitter framför säkringarna och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2.

87/1 är huvudpumpen och 87/2 är förpumpen tror jag.  Får du bensin som du ska så kan du utesluta dålig bensintillförsel.

Annars testa bara koppla ur LMM och se om det fungerar bättre då.

Okej, ska prova detta. Men hur exakt menar du med "och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2"?

Ta loss relät, titta under det så ser du under att det står skrivet siffror under varje relä. Kom ihåg var 30 och 87 sitter och så trycker du ner en kabelstump mellan 30 och 87. Du gör alltså detta på "relähållaren" inte på relät.


6 740 Inlägg
6 januari 2013
#14
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
beter den sej ungefär såhär? tongue
http://www.youtube.com/watch?v=1RSSyq597qM

Nja, den gör likadant i början av filmen, att den slår av sig själv utan att jag gör något, men annars är de inte sådär, jag kan inte pumpgasa eller ens gasa över huvudtaget, nuddar jag gasen där bilen.

testa att peta loss kabeln till luftmassemätaren o se om det blir nån skillnad tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

4 262 Inlägg
6 januari 2013
#15
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
zemet skrev:
LMM eller bränslepumpen skulle jag säga. Fick samma symtom när min huvudbensinpump dog. Ta bort slangen till spridarbryggan och stoppa den i en burk/flaska.
Ta bort det stora vita relät som sitter framför säkringarna och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2.

87/1 är huvudpumpen och 87/2 är förpumpen tror jag.  Får du bensin som du ska så kan du utesluta dålig bensintillförsel.

Annars testa bara koppla ur LMM och se om det fungerar bättre då.

Okej, ska prova detta. Men hur exakt menar du med "och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2"?

det är lättare att bara ta bort kåpan på relär o sätta tillbaka och starta relät för hand elr hur man nu ska säga smile byglar man med kablar så ska man veta/vara säker på vad man gör!!! gör man fel så kan man bränna datan

Svårt att misslyckas med mitt sätt tror jag och det går nog snabbare än att ta isär relät. Jag har ju skrivit precis hur man ska göra och misslyckas man då så får man nog köpa sig en toyota yaris och låta bli att pilla själv...smile


508 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#16
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
zemet skrev:
LMM eller bränslepumpen skulle jag säga. Fick samma symtom när min huvudbensinpump dog. Ta bort slangen till spridarbryggan och stoppa den i en burk/flaska.
Ta bort det stora vita relät som sitter framför säkringarna och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2.

87/1 är huvudpumpen och 87/2 är förpumpen tror jag.  Får du bensin som du ska så kan du utesluta dålig bensintillförsel.

Annars testa bara koppla ur LMM och se om det fungerar bättre då.

Okej, ska prova detta. Men hur exakt menar du med "och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2"?

det är lättare att bara ta bort kåpan på relär o sätta tillbaka och starta relät för hand elr hur man nu ska säga smile byglar man med kablar så ska man veta/vara säker på vad man gör!!! gör man fel så kan man bränna datan

Okej då vågar jag nog inte prova på det, men hur menar du med det där du skrev? Är inte helt hajj på sånt här hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 740 Inlägg
6 januari 2013
#17
men relät tror jag inte det e nått fel på tongue hade det vart trasigt så hade inte bilen startat alls. men du kan ju kolla hur mycket bensin det kommer fram till motorn wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#18
Henkix skrev:
men relät tror jag inte det e nått fel på tongue hade det vart trasigt så hade inte bilen startat alls. men du kan ju kolla hur mycket bensin det kommer fram till motorn wink

Har ju hört att det kan vara tecken på att lmm'en är trasig när man får mycket avgassmällar och bensin ur avgasröret, vilket jag fått mycket på sistone + lite gnistror/flammor ur det. Kan det vara något?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 740 Inlägg
6 januari 2013
#19
har du testat att ta bort sladden till lmm?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#20
Henkix skrev:
har du testat att ta bort sladden till lmm?

Ja, och det är fortfarande likadant som innan med kontakten urdragen.
Senast redigerat av gugge1234 (6 januari 2013)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673


Sök