Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet
  • 83 Följare
  • 177 876 Visningar
  • Projektet avslutat 11 oktober 2018
MatsaBusen
1 november 2013 · 515 Inlägg

ingen aning, eller om de bara e så¨enkelt som att packningen är gången

90tq quattro freak :)
27 november 2013 · 84 Inlägg

grattis till reggningen smile

MatsaBusen
28 november 2013 · 515 Inlägg

90tq skrev:
grattis till reggningen smile

Man tackar!

Tyvärr så har det varit fortsatt låg aktivitet.
Har fått hem grenrör och lamell iallafall, väntar på svänghjul o letar efter turbo.

Har lite svårt o bestämma mig för vad som ska ske i vinter.

MatsaBusen
27 december 2013 · 515 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c272aec3aa12abb45ddaf0351d3ce6dd.jpg

Testmontering av grenrör och turbo.

behöver fixa nya slang till olja o vatten för turbon tyvärr.
hade det bara varit det så hade den åkt i helgen men jag behöver även få tag i en insugsslang/tillverka rör med 70mm anslutning så turbon får vänta till jag fått hem grejer o haft möjlighet att fixa lite.
Dessa dagar är ju tyvärr inte läge att beställa något då man ändå inte hinner få det i tid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-fa80d204ffecfff23d271c95ec41fd9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-41091ad0e46497bca59366e9e024057d.jpg
7A svänghjul, 6puck sinter från kep och en 707 tryckplatta ska väl hitta ner nu iallafall hoppas jag på.

golf666
28 december 2013 · 275 Inlägg

trevligt med lite mer mos tongue

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
MatsaBusen
28 december 2013 · 515 Inlägg

golf666 skrev:
trevligt med lite mer mos tongue

Ja precis de gör inget alls!

såg att 034 motorsport hade insugsslang i rätt storlek så får väl ta en sån när ja ändå beställer lite annat krafs om jag inte svetsar ihop nåt eget.
skulle ju behöva ha tag i nåt typ av sprut också, vems pnp känns ju rätt lockande så mailade för ett tag sen till en av de svenska killarna som håller i de där, men har ju tyvärr inte fått nåt svar..

Eller är det någon som har nåt plugg and play att tipsa om?

Kom en bit idag iallafall, motor och låda e i stort sett färdiga för att lyftas ur

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e79a1c3f459b205a2f11a1235de6f24d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6df493da6dd4de1a6f566447528e1978.jpg
Tror tyvärr det blir att kapa övre plåten fram nu, orkar inte plocka motor o låda var för sig längre.

Morgondagens beting blir väl att plocka över allt jag ska ha på den här motorn till den andra o få ner den nya i bilen.

Senast redigerat av MatsaBusen (28 december 2013)

MatsaBusen
31 december 2013 · 515 Inlägg

sakta men säkert rullar de väl framåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-03d8c29f696ad3b2b1f184e42a9a3f19.jpg
Tvungen att testa om de skulle gå men som ni ser så var sågen framme redan från början wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3ad182a1fb77c60480933b3454f7fe5d.jpg
Hoten med sågen hjälpte inte utan jag blev tvungen att skrida till verket tyvärr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6d2a2156d1054ecb70799e0fe6e23ef5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1c5a39803c520ae439942d9ada2ad717.jpg

lätt plundrad motor
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d5630f05dbfc214eb0f63e5da275241c.jpg

nya fått lite delar istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-484d4b4b22c3d4a778e151ec5b0bb2d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b6d74032581b161211e4f681f9aa366f.jpg

Är det så att audi numrerade alla motorer?
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ffb5d4fa650efcee260aeb3ca9c5cdcd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-9088407fe00f44f5cae4c2fc0dd54fc4.jpg
Svänghjul på plats med lager i veven

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5dd78d74aeca697f2ffb76083b263193.jpg
ska vi i igen då.

Fick lite hjälp av en polare så det gick relativt smidigt även om det fortfarande var väldigt tajt o traggla ner paketet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-288be44a4531aadf2cf0fac8edbb9c22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-75b2d333a79c721ca7bc7b1962c56d8a.jpg
Karda, drivaxlar o de e på plats, har börjat lite med elen o de så de e väl en dag kvar i stort sett.
 
Kopplingen kändes ju minst sagt lite stöddigare nu wink tror jag åker på att lufta lite mer dock då pedalen sjunker lite om man lägger jämnt tryck.
ska bli intressant o se hur denna motor och koppling beter sig! Men först ska vi väl hinna med lite nyårsfirande osv.

MatsaBusen
7 januari 2014 · 515 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-10c2b94ba217c02676cf3e5b07804b02.jpg

Nu är det mesta i ordning igen efter motor och kopplingsbytet.
Tyvärr så verkar det som att temperaturen ligger högt fortfarande + att jag nu även har problem med misständningar vid 0,5b ladd o uppåt ungefär.och att kopplingen inte verkar frikoppla riktigt som den ska.

Har beställt hem nya kopplingscylindrar iallafall o byta slangen mellan cylindrarna då den verkar flexa en del.
ang misständningarna så verkar de va lite jobbigare.
testat en en hel del och åtgärdat lite småsaker jag missat efter hand men nu verkar jag kört fast lite.
systemet är trycktestat och tätt.
testat lite olika stift, tändsteg osv men inte 100 på den delen än.

Eddy Galen, inte dum.
7 januari 2014 · 1 324 Inlägg

Polaren hade också problem med originalsprutet på sin 90 TQ. Han gav upp och slängde på VEMS istället. Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det var med AAN, om det var separata tändspolar eller inte (Har bara läst sista sidan på din projekttråd) men problem uppstår ofta med tändspole/spolarna. Om du har ork, släng på en Bredbandslambda för att få koll på AFR också. Då kan du lite enklare fastställa var felet kan ligga.

Wadde heter polaren, han kanske har några idéer smile

Senast redigerat av Eddy (7 januari 2014)

MatsaBusen
8 januari 2014 · 515 Inlägg

mkay jo jag har sett att han kör vems och det lutar åt att jag ska försöka få tag i ett vems lr Maxxecu pnp till min vad det lider, vill väl i stort sett få ordning på grejerna som de är nu innan jag ger mig på något nytt o har än mindre koll på vad det är för problem så att säga.

Ska faktiskt få lite hjälp o kolla så mina tändsteg, spolar o rör fungerar i annan bil så kan man i så fall utesluta det som ett problem helt.

golf666
8 januari 2014 · 275 Inlägg

Har tändslutsteg liggande ifall de skulle vara dom som de är tok på!

Men hade inte du nyare 1.8t spolarna liggande?

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
MatsaBusen
9 januari 2014 · 515 Inlägg

Tack men ja ska ha ett gäng jag också, men i nuläget är det ju tyvärr lite svårt att veta vilka som funkar o inte..
Jo det finns en uppsättning 1.8 spolar också men har ju inte lyckats få dom att lira helt heller av nån lustig anledning... men den som spar den har wink

testa med ngk stift och andra tändrör idag utan framgång, dock var jag skapligt förvånad när det helt plötsligt var rätt blött i brunnarna o runt spolarna :S bilen har ju stått inne o de va torrt sist så kan inte riktigt förstå hur de har blivit så..

Lange Audifrälst
16 februari 2014 · 23 Inlägg

Nu har jag inte läst det finstilta i ditt scenario nu.

Men min erfarenhet är att Revo chippen inte gillar 1.8T tändspolarna.
En vän till mig som hade en S2 med ABY körde Revo med 1.8T spolar, när den sedan blev varm börja den misstända rejält och gick inte på alla cylindrar sedan så dog den, gick sedan direkt att starta när den dog men man fick vänta tills det hade svalnat innan man kunde köra tillbaka försiktigt.
Gick sedan utmärkt utan problem med org. spolarna.

Har för mig att det blir en felaktig ignition coil timing, eller resistans i spolarna om programvaran inte är anpassad för dem.

Så om det funkar på en annan bil (1.8T?) är en helt 'annan femma' *höhö*.
Den stora frågan är om just dina spolar fungerar på en bil med likadant chip, även fast det fungerat tidigare behöver det inte betyda att det skall fungera nu.

Edit: Läste nu att du använde org. spolarna, låter spontant som tändstegen som tidigare nämndes alt. om att det är dåliga skarvningar gjorda till tändspolarna.

Senast redigerat av Lange (16 februari 2014)

Audi 80 quattro "8532N2" (1984)
Jespersson
19 februari 2014 · 206 Inlägg

Vad kör du för gnistgap på stiften? Hade misständningar vid ca 1 kilo ladd, bytte till bcpr7es ist för platina och justerade gapet till 0.5mm och voila, problem solved. smile

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..
MatsaBusen
20 februari 2014 · 515 Inlägg

Grejen e väl den att jag inte tycker jag ändrat något på motorn som skulle göra att den misständer, utan det vart ju något strul efter byte av motor igen. i stort sett så bytte jag bara till ett annat grenrör och turbo, lika turbo bör tilläggas.

bara för sakens skull så åkte det i ett gäng bcr7es med 0,5 i gap vid felsökningen.
Nu har det legat nere lite ett tag då jag haft annat o styra med men dags att ta tag i de igen snart.

Ska väl försöka samla lite motivation till helgen o byta kopplingscylindrar o slang.
Har väl ett par spår o dra i ang misständningen fortfarande men får se lite.

zeona44
13 mars 2014 · 65 Inlägg

MatsaBusen skrev:
Grejen e väl den att jag inte tycker jag ändrat något på motorn som skulle göra att den misständer, utan det vart ju något strul efter byte av motor igen. i stort sett så bytte jag bara till ett annat grenrör och turbo, lika turbo bör tilläggas.

bara för sakens skull så åkte det i ett gäng bcr7es med 0,5 i gap vid felsökningen.
Nu har det legat nere lite ett tag då jag haft annat o styra med men dags att ta tag i de igen snart.

Ska väl försöka samla lite motivation till helgen o byta kopplingscylindrar o slang.
Har väl ett par spår o dra i ang misständningen fortfarande men får se lite.

Har det hänt nåt mer ?

Pontiac Bonneville "Den Blå" (1965)
MatsaBusen
15 mars 2014 · 515 Inlägg

Njao lite har de väl hänt men de e lite som sagt.
Felsökning har fortsatt med annan lmm, tändbrygga, spridare, N75 osv.
Gjorde komptest igår som visade på jämnt värde över cylindrarna.

bytte huvudkopplingscylindern, slavcylindern satt fast som gjuten så den fick vara tills vidare.
Slangen väntar på byte, tror jag fått tag i ett rör som kan ersätta det jag drog runt wink

Tanken e väl att försöka koppla in 2x2 kontakterna så man kan koppla in datorn.
kolla på bränsletrycksregulator o lite annat..

Tar lite tid då motivationen verkar flugit ut genom fönstret.

MatsaBusen
19 april 2014 · 515 Inlägg

efter mycket om o men så kom felkodsuttagen in i bilen
Lustigt nog så fanns det inte direkt några felkoder men till slut lyckades jag få fram en på lambdan.00525 - Oxygen Sensor (G39)
        03-10 - No Signal - Intermittent
o så fanns de ju en 01247 men den ska väl vara tankvent typ o de har jag plockat bort så det är ju inte så lustigt

läste även av ett par "kanaler" men tyckte de va lite lustiga värden på lambdan som va konstant samma och absolute pressure som typ va samma de också, antog att de va laddtrycket men de kanske inte stämmer?
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b8161b2b38d7809d37a9be6bd787d8d0.jpg

Testade även en annan styrbox jag hade liggande men då fick jag:
1 Fault Found:
65535 - Internal Control Module Memory Error
        00-00 -  -
så den boxen antar jag är bara o slänga?

WobbzGurka
25 april 2014 · 725 Inlägg

skit fränt projekt!! är själv sugen på att skicka ner en 100tq motor i en 90q big_smile

Eddy Galen, inte dum.
25 april 2014 · 1 324 Inlägg

MatsaBusen skrev:
så den boxen antar jag är bara o slänga?

japp. Tänk dig att Minnet i demdära är över 20 år gamla. När man mappar spruten i saabar så brukar man köpa på sig ett par boxar för det brukar strula.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang