Motorn stum L200 -00

PAUtsi
26 januari 2013 · 26 Inlägg

Tjänare, köpte en l200 som objekt, toppen var renoverad och det var bara att slänga dit remmar o slangar så skulle den funka enligt säljaren. Men icket.

Satte ihop allt riktigt noga, fyllde glykol och provstartade.
Motorn gick igång i hård protest, fick gnutta med elstarten ett bra tag.
när den väl  startade så stänger jag av motorn direkt , och fixar lite mer glykol ner i kylaren.
Startar för att visa polaren som var på toa att bilen faktiskt funkade.
Tar segerdansen och kafferast.
Startar igen och märker att den gnisslar som fan, gasade till lite och det slutade direkt (Trodde då att det var remmarna som slirade) håller !!lätt!! gas i en 5 sekunder och plötsligt börjar det gnissla som fan och i samma sekund dör motorn.
Försöker då snurra med elstart igen, inget resultat, motorn snurrar max ett halvt varv sen är det fast.
Ångrar då såklart att jag inte bytte olja men trodde ändå fanskapet skulle hålla i minst 10 sekunder ändå hmm
Nu är motorn STUM, som om kolvarna vore fastsvetsade i cyllen.
Vad tror ni hände?



Tacksam för svar.

GMC Sierra 2500 HD "Lillbilen" (2001)
Putteliten
26 januari 2013 · 9 083 Inlägg

Låter som att den skulle ha skurit totalt. Finns det någon olja i motorn?

PAUtsi
26 januari 2013 · 26 Inlägg

Jajjemen, över maxnivån på stickan fanns det..
Tömde ut oljan sen och den verkade helt okej, såg inget spår av vatten i det

GMC Sierra 2500 HD "Lillbilen" (2001)
Putteliten
26 januari 2013 · 9 083 Inlägg

Vad händer om du försöker bogsera igång bilen då? Låser bakhjulen så är motorn helt rökt....

PAUtsi
26 januari 2013 · 26 Inlägg

Jepp, den låser med 4wd i femmans växel.. sad
Vevlager som farit?

GMC Sierra 2500 HD "Lillbilen" (2001)
Putteliten
26 januari 2013 · 9 083 Inlägg

PAUtsi skrev:
Jepp, den låser med 4wd i femmans växel.. sad
Vevlager som farit?

Provat på 2an med eller? Lite lättare att bogsera igång en bil på 2an...

G-sson
26 januari 2013 · 612 Inlägg

Putteliten skrev:
Provat på 2an med eller? Lite lättare att bogsera igång en bil på 2an...

Det krävs minst kraft på högsta växeln, och när det bara handlar om att dra runt en motor kvittar det om det går för långsamt för att starta den.

Oavsett vilket så är det en riktigt dum idé att försöka tvinga runt en motor. Det som kunde gått rädda kan förstöras fullständigt av sån misshandel - motorn har tvärstannat av att något är fel, och ingen misshandel i världen hittar och åtgärdar felet. Börja skruva!

Putteliten
26 januari 2013 · 9 083 Inlägg

G-sson skrev:

Putteliten skrev:
Provat på 2an med eller? Lite lättare att bogsera igång en bil på 2an...

Det krävs minst kraft på högsta växeln, och när det bara handlar om att dra runt en motor kvittar det om det går för långsamt för att starta den.

Oavsett vilket så är det en riktigt dum idé att försöka tvinga runt en motor. Det som kunde gått rädda kan förstöras fullständigt av sån misshandel - motorn har tvärstannat av att något är fel, och ingen misshandel i världen hittar och åtgärdar felet. Börja skruva!

Skulle tro att motorn är skrot vilket fall som helst. Säkert mycket billigare för TS att införskaffa en motor från skroten än att renovera.

PAUtsi
26 januari 2013 · 26 Inlägg

Jaha, det var det jag undrade, finns det nån räddning?
Kan meka, har tid, och garage så tänkte om det är lönt?

Senast redigerat av PAUtsi (26 januari 2013)

GMC Sierra 2500 HD "Lillbilen" (2001)
VAnd3rsson
26 januari 2013 · 438 Inlägg

Troligtvis vevstaks lagerna som skurit.
Är standard på dessa motorer.... tyvärr,
Har själv precis renoverat en motor till en 05:a

Mvh VAnd3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
PAUtsi
26 januari 2013 · 26 Inlägg

Hur byter man dessa i stort sett?
Bara att öppna och byta eller måste man måtta, slipa, balansera och ha sig?

GMC Sierra 2500 HD "Lillbilen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang