Audi 100 TQ -90 C3. Misständer groteskt och rycker.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
17 februari 2013 · 5 092 Inlägg

inte säker på din men på subarun sitter det som en liten svart dosa" typ som en ekeltronik dosa på ca 5cm x3 cm typ under tändhatten just alltså där elektroniken går in i bilen smile

Wiesel dB Jägare!
17 februari 2013 · 732 Inlägg

Piratstikin skrev:
inte säker på din men på subarun sitter det som en liten svart dosa" typ som en ekeltronik dosa på ca 5cm x3 cm typ under tändhatten just alltså där elektroniken går in i bilen smile

Nu hittade jag hur den såg ut och vart den sitter. Jadu jag vet inte om det kan vara den, känns lite väl häftigt att byta för 700:- när det kanske inte ens blir bra efter det?

LeafBox Lat Perfektionist
17 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Wiesel skrev:

Piratstikin skrev:
inte säker på din men på subarun sitter det som en liten svart dosa" typ som en ekeltronik dosa på ca 5cm x3 cm typ under tändhatten just alltså där elektroniken går in i bilen smile

Nu hittade jag hur den såg ut och vart den sitter. Jadu jag vet inte om det kan vara den, känns lite väl häftigt att byta för 700:- när det kanske inte ens blir bra efter det?

Jag tror inte ens den är smart nog att kunna styra bara 1 cyl.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Wiesel dB Jägare!
17 februari 2013 · 732 Inlägg

LeafBox skrev:
Jag tror inte ens den är smart nog att kunna styra bara 1 cyl.

Hmm okej! Ja jag får prova att byta fördelarlock och kanske rotor imorgon och se om felet kvarstår.

Wiesel dB Jägare!
17 februari 2013 · 732 Inlägg

Provat att köra lite med den, den började ibland tända på alla 5 och gick klockrent i några sekunder, för att sedan börja misstända och jävlas igen. Fyllde på lite kylarvatten, körde en bit och insåg att oj, tempmätaren visar strax över 100 grader, panikstannar och stänger av. Öppnar huven och inser att turbon är glödande, motorn är skållhet. Jag hade glömt att sätta tillbaka kylarlocket. Så nu går motorn tungt och vill inte starta, tänder till ngn gång men är död. Så den har förmodligen nypt/skurit? Fan va trött man blir...

Kennie-e -Maskulinism-Media-
17 februari 2013 · 96 Inlägg

Wiesel skrev:
Provat att köra lite med den, den började ibland tända på alla 5 och gick klockrent i några sekunder, för att sedan börja misstända och jävlas igen. Fyllde på lite kylarvatten, körde en bit och insåg att oj, tempmätaren visar strax över 100 grader, panikstannar och stänger av. Öppnar huven och inser att turbon är glödande, motorn är skållhet. Jag hade glömt att sätta tillbaka kylarlocket. Så nu går motorn tungt och vill inte starta, tänder till ngn gång men är död. Så den har förmodligen nypt/skurit? Fan va trött man blir...

Fyfan va trökigt! sad

Mina bil filmer: Maskulinism - Media
RGH
17 februari 2013 · 134 Inlägg

Sitter det inte två tändmoduler på torpedväggen bakom en plast? En som sköter två cyl och en som sköter tre?.. men dom brukar väl ge upp helt och hållet när dom väl ger upp, vill jag tro iaf

BMW 318iS "T" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
18 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. "Strax över 100" brukar ju inte vara några problem.
Men å andra sidan så ska inte turbon glöda heller satt. (Vilket btw kan vara ett tecken på att tändningen kommer för sent)

Jag får hålla tummarna för din motor tills dess att du kommer med någon mer info hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Wiesel dB Jägare!
18 februari 2013 · 732 Inlägg

Gjort ett lönlöst försök till start idag. Tuggar man den på startmotorn så tänder den då och då, annars stendöd. Ger förövrigt upp denna bilen nu. Synd för när den gick bra gick den förbannat bra. Skickade in avställningspapper idag.

LeafBox Lat Perfektionist
19 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Hade du bott närmare hade jag gärna tagit över henne hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Wiesel dB Jägare!
19 februari 2013 · 732 Inlägg

Mm förjävla synd, denna rastade ganska många bilar. Vet att den var chippad, men vid närmre titt så verkar det vara diverse pul med denna tror jag.. För såvitt jag vet brukar dem ladda 0.7-0.8bar efter chip och WG fjäder, denna laddade över 1 bar, egenbyggda tryckrör och grejjer..

te_wik Forummoderator
23 februari 2013 · 12 813 Inlägg

100 grader +/- några grader brukar ju inte vara något problem OM man har locket på och systemet är trycksatt, trycket gör ju att kokpunkten höjs.

Nåja, tycker annars det låter som att din katalysator var/är igensatt, vilket kan förklara glödande turbo och dålig gång.

Så har du inte skrotat bilen så tycker jag att du ska lossa stiften och dra runt motorn för hand, går det trögt då är risken stor att den nypt. Men känns det "normalt" så hade jag tagit ner katten och inspekterat den.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Wiesel dB Jägare!
24 februari 2013 · 732 Inlägg

Det sitter varken kat eller avgassystem på bilen då jag började med att bygga 3" downpipe från turbon men aldrig hann klart innan den började krångla. Så är rätt säker på att den nypt

Glesmark
24 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Det krävs MYCKET innan en bil nyper, att ha motortemp på 100 grader och sen stänga av får inte motorn att nypa.
Inser att du redan gett upp hoppet om bilen, men annars hade du kunnat ta en komp-prov och se om det är lägre på nån cylinder, har den nypt så borde kompet vara åt helvete när den sen lossnat.

Elfel kan vara kluriga, men brukar sällan vara särskilt dyra om man har lite kunskap med multimetern och en större portion tålamod.

Saab_Guden Gasar tills de rasar!
24 februari 2013 · 173 Inlägg

Men menar du att den gick bra efter att du böt locket och rotorn tills du stanna bilen ?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Wiesel dB Jägare!
24 februari 2013 · 732 Inlägg

Jo vet att det ska bra mycket till innan den nyper, men motorn går som sagt tungt efter detta. Och ja elfel går ju att hitta bara man har tålamod.

Nej, den gick dåligt hela tiden då jag bytt fördelare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang