4145
Sök

Grundladd är högre än när magnetventilen är inkopplad.

Avstängd
1 418 Inlägg
3 april 2013
Elot skrev:
ahahaha skrattar så ja gråter!!! Om bilen i fråga är en 2,5t med större avgas och större turbo emn med endast en steg 2 mjukvara så kanske man ska lägga ner sitt lilla projekt om man inte förstår varför man har konstigt ladd och en instrumentpanel som ser ut som en amerikansk julgran! Helt jävla underbart!!!

hahaha amerikansk julgran den va bra:P

3 860 Inlägg
3 april 2013
Nyman1337 skrev:
Anledningen varför man får mer effekt vid samma laddtryck med en större turbo beror på 2 saker.
Ena är att den större turbon har högre verkningsgrad på kompressorn vid samma PR.
Andra är att avgasmottrycket skiljer, och då både dynamiskt och statiskt.

Så att den får mer flöde av luft är ju rätt då avgasmottrycket och den högre densiteten (pga bättre kompressorverkningsgrad) kommer att hjälpa till med just detta. Dvs fyllnadsgraden kommer att öka.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=59279 Där har du lite och läsa så du förstår..

Hoppas du inte har hunnit spika sönder bilen ;-)

Klockren länk!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

265 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
Elot skrev:
ahahaha skrattar så ja gråter!!! Om bilen i fråga är en 2,5t med större avgas och större turbo emn med endast en steg 2 mjukvara så kanske man ska lägga ner sitt lilla projekt om man inte förstår varför man har konstigt ladd och en instrumentpanel som ser ut som en amerikansk julgran! Helt jävla underbart!!!

Ursäkta?
Som sagt, det är INGET fel på laddet! Laddet är oerhört stabilt jämfört med den gamla turbon...

265 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
Nyman1337 skrev:
MikkoHansen skrev:
NiclasAudi skrev:
alltså du förstår inte, 1bars tryck är bara själva benämningen på skalan låt oss säga att du har ett rör på 1x1cm som leverear 1bars tryck och ett rör på 30x30cm med 1barstryck det betyder att de stora röret leverar mer luft fast med samma luft tryck.

Men va förstår du inte? ska inte ändra på röret du ska ändra på turbon!

Jag har bara ändrat turbon har inte ändrat systemet i sig...

de rätt som du säger, men jag har fortfarande röret på 1x1cm men en annan turbo.
alltså är 1 bar lika mkt nu som innan.

Du måste driva?
Hur förklarar du då att jag ökade 100whp på endast turbo byte och mappning? Samma laddtryck samma tryckrör, samma ventiler, samma spjällhus.

För att den större turbon orkar leverera och hålla ett stabilt laddtryck som inte sjunker när du har högre varvtal...
Medan en mindre turbo dalar av vid högre varvtal...

Avstängd
1 418 Inlägg
3 april 2013
MikkoHansen skrev:
Nyman1337 skrev:
MikkoHansen skrev:

Men va förstår du inte? ska inte ändra på röret du ska ändra på turbon!

Jag har bara ändrat turbon har inte ändrat systemet i sig...

de rätt som du säger, men jag har fortfarande röret på 1x1cm men en annan turbo.
alltså är 1 bar lika mkt nu som innan.

Du måste driva?
Hur förklarar du då att jag ökade 100whp på endast turbo byte och mappning? Samma laddtryck samma tryckrör, samma ventiler, samma spjällhus.

För att den större turbon orkar leverera och hålla ett stabilt laddtryck som inte sjunker när du har högre varvtal...

men det gick ju inte att få mer luft vid 1bar att passera rören sa du ju nyss? hur ska du ha det igentligen?smile

265 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
förstår du inte?

Vid har två identiska motorer förutom att turbon skiljer sig åt.

vid ett varvtal på 3500 varv så laddar den lilla tubon säg 1 bar och 0.2m3/s medan den stora turbon laddar 1 bar och 0.2m3/s också.

Men vid 6000 varv så börjar den lilla tubon bottna och inte orka hålla uppe trycket och laddet sjunker till 0.8 bar och 0.1m3/s medan den större turbon laddar fortfarande stabila 1 bar och 0.2m3/s. Alltså flödet kommer sjunka på den lilla turbon medan den större turbon orkar hålla samma flöde som vid 3500 varv och samma flöde ger samma tryck.

Nu bortsett vi från temeraturer och mottryck, beroende på turbo så är de också skillnad på hur sent eller tidigt laddtrycket kommer

Det är därför man får mer HK för att den större turbon orkar hålla ett stabilt laddtryck där en mindre turbo ger upp.
Senast redigerat av MikkoHansen (3 april 2013)

3 860 Inlägg
3 april 2013
Johan85 skrev:
MikkoHansen skrev:
Nyman1337 skrev:

Du måste driva?

men det gick ju inte att få mer luft vid 1bar att passera rören sa du ju nyss? hur ska du ha det igentligen?smile

Nu håller vi tummarna!! tongue

Autotech

4 670 Inlägg
3 april 2013
Så du menar på ditt sätt att du får samma effekt med en liten turbo som en större vid samma laddtryck? Med exakt samma motor?

Eftersom du hela tiden sagt att en bil INTE behöver mappas om vid montering av en större snurra

Samma sak. Vi tar en supra som levererar säg 600hk vid 1,3 bar.
Monterar du då en 15T på denna som orkar hålla 1,3bar så kommer denna turbo leverera 600hk på samma motor?

För 1,3 bar är ju 1,3 bar?
Senast redigerat av mickius (3 april 2013)

342 Inlägg
3 april 2013
Men vänta nu, jag har en TD04-15T på min Saab, den håller 1,4 bar stabilt ända upp till 5500rpm, då styrsystemet sänker laddet.
Varför har jag då inte 500 hästar?!? De hade jag ju haft med en GT30 och 1,4 bar.

755 Inlägg
3 april 2013
olof102 skrev:
Men vänta nu, jag har en TD04-15T på min Saab, den håller 1,4 bar stabilt ända upp till 5500rpm, då styrsystemet sänker laddet.
Varför har jag då inte 500 hästar?!? De hade jag ju haft med en GT30 och 1,4 bar.

Du har fel ventiler. Man måste ha andra ventiler för att ändra laddet

If you want to win, You mustn't loose.

4 670 Inlägg
3 april 2013
MSpader skrev:
olof102 skrev:

Men om man kör större ic och större tryckrör då?

493 Inlägg
3 april 2013
Vet du egentligen över huvud taget hur mjukvaran i bilen ska funka? Den ska inte ha samma ladd där, och du kör med mjukvara som e skit, kör med din org 15t, inte T  utan G.. precis som en av dom som skrev tidigare och körde en liknelse med en supra, går inte att jämföra trycket så! Men om de inte går upp ett ljus snart kanske du ska vända dig till Volvo och förklara ditt problem. kanske till typ atech eller mte som e vana vid dessa styrsystem och vet hur en bil funkar så kanske dom kan förklara. Eller så finns de en bok som heter något i stil med Bas fordonstekning som behandlar de flesta områdena i en bil, kan vara idé att börja där innan man byter turbo och stöter på diverse problem. Verkar ju vara glad för att läsa!

Googlemaster

755 Inlägg
3 april 2013
mickius skrev:
MSpader skrev:
olof102 skrev:

fortfarande ventilerna som styr laddet!!!!!!

If you want to win, You mustn't loose.

Hhehehehhest
375 Inlägg
3 april 2013
Tänk dig ett cykeldäck och du pumpar i 1bar slangen är det då lika mycket luft i ett traktor däck med 1 bar?

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
3 april 2013
MikkoHansen skrev:
förstår du inte?

vid ett varvtal på 3500 varv så laddar den lilla tubon säg 1 bar och 0.2m3/s medan den stora turbon laddar 1 bar och 0.2m3/s också.

Men vid 6000 varv så börjar den lilla tubon bottna och inte orka hålla uppe trycket och laddet sjunker till 0.8 bar och 0.1m3/s medan den större turbon laddar fortfarande stabila 1 bar och 0.2m3/s. Alltså flödet kommer sjunka på den lilla turbon medan den större turbon orkar hålla samma flöde som vid 3500 varv och samma flöde ger samma tryck.

Nu bortsett vi från temeraturer och mottryck, beroende på turbo så är de också skillnad på hur sent eller tidigt laddtrycket kommer

Det är därför man får mer HK för att den större turbon orkar hålla ett stabilt laddtryck där en mindre turbo ger upp.

Sorry grabben, du är inte rätt på det.
Tänk om, tänk rätt.

Massflödet är annorlunda trotts SAMMA TRYCK på den "lilla" och den "stora" turbon.
För att förenkla för din egen del så kan du byta ut "0,2m3/s" för den stora turbon till e.x 0,6m3/s vid samma varvtal och tryck som den lilla. som ett exempel mao. för så ser verkligheten ut. Varsesig du vill förstå eller inte.

Du har olika dimensioner på både kompressor inducer & exducer och detsamma gäller för turbinsidan.
Tar du inte hänsyn till att dimensionering utav detta påverkar flödet vid samma tryck?

Och ger ärligt blanka fan i var och vilken skola du läst på. För du har inte rätt i detta åtminstone, även hur många " formler" du lägger upp som är oväsentliga som den senaste du la upp.
Senast redigerat av Equinox (3 april 2013)

Avstängd
1 418 Inlägg
4 april 2013
Nyman1337 skrev:
Tänk dig ett cykeldäck och du pumpar i 1bar slangen är det då lika mycket luft i ett traktor däck med 1 bar?

inte samma area på tryckröret då traktordäcket är större;)

Hhehehehhest
375 Inlägg
4 april 2013
Johan85 skrev:
Nyman1337 skrev:

inte samma area på tryckröret då traktordäcket är större;)

Jag tänkte mer på att däcken var turbosar :p

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

3 860 Inlägg
4 april 2013
Equinox skrev:
MikkoHansen skrev:
förstår du inte?

Sorry grabben, du är inte rätt på det.
Tänk om, tänk rätt.

Massflödet är annorlunda trotts SAMMA TRYCK på den "lilla" och den "stora" turbon.
För att förenkla för din egen del så kan du byta ut "0,2m3/s" för den stora turbon till e.x 0,6m3/s vid samma varvtal och tryck som den lilla. som ett exempel mao. för så ser verkligheten ut. Varsesig du vill förstå eller inte.

Du har olika dimensioner på både kompressor inducer & exducer och detsamma gäller för turbinsidan.
Tar du inte hänsyn till att dimensionering utav detta påverkar flödet vid samma tryck?

Och ger ärligt blanka fan i var och vilken skola du läst på. För du har inte rätt i detta åtminstone, även hur många " formler" du lägger upp som är oväsentliga som den senaste du la upp.

Exakt, jag tycker inte TS kan se sin motor som ett slutet system, typ som vattenflaskor eller vad han nu vill gemföa med och ha sina BAR i.
Precis som du säger har han ju bytt till en turbo som flödar anorlund, både in och ut u motorn. Och han borde då kika mer på hur luften går genom motorn och mängden luft, inte stirra sig helt tokblind på vilket tryck i BAR han kör med!
Eller?

Autotech

3 860 Inlägg
4 april 2013
MSpader skrev:
mickius skrev:
MSpader skrev:

Eller styrs laddet via mjukvaran?! Kan väl köra olika ladd med samma ventiler annars vore chip/mjukvara uppgraderingar helt meningslöst!
Senast redigerat av spokenratt (4 april 2013)

Autotech

4 670 Inlägg
4 april 2013
spokenratt skrev:
MSpader skrev:
mickius skrev:

Eller styrs laddet via mjukvaran?! Kan väl köra olika ladd med samma ventiler annars vore chip/mjukvara uppgraderingar helt meningslöst!

Hehe för min del var detta en peak wink tror även att det andra var det oxå :p

Sök