3375
Sök

Behöver tips och idéer om problem med spjällhus.

5 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
• Bilmodell
Seat cordoba 1.4l signo

• Årsmodell
2000

• Miltal
7000 mil

• Modifikationer på bilen 
Nej

• Hur yttrar sig felet? 
Motorlampan börjar lysa. Ibland slocknar den av sig själv. Händer oftast i samband att bilen är kall och när jag startar bilen. Jag har läst av felkoder och de anger spjällhus och ibland lambdasond. Jag tänkte att det kunde vara en hel del skit i spjällhuset och man får felkoden från lambdasonden relaterat till att inte spjället öppnar sig. Det var en hel del smuts i spjällhuset som jag gjorde rent med tinner. Jo, jag var försiktig så man inte repade kanterna eller något. La märke till att spjället inte rörde sig vid gaspådrag trots att jag rörde det manuellt innan. Raderade felkoden och spjället såg ut att fungera normalt igen. Men sen imorse vid kallstart så började motorlampan lysa igen med samma felkod som följd. Jag skruvade av och kollade om spjället fungerade som de skulle och den började inte röra förrän jag raderade felkoden igen. Senare kunde jag starta bilen om och om igen utan att lampan lyser och allt fungerade som vanligt. 

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Verkar uppstå ibland när man startar bilen och att den stått en stund. Från början var problemet inte alls ofta. Då släcktes lampan ibland redan vid nästa uppstart. Numera så har det blivit så ofta så att den kan lysa i dagar innan den släcks. Ibland så får man även att EPC lampan lyser vid uppstart och bilen går ej att accelerera. Men EPC lampan har alltid släckts vid nästa omstart men då lyser motorlampan fortfarande.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Avläsning av koder och rengjort spjällhus med tinner. Raderat koder.
felkoden är P1545 Throttle Position Control Malfunction

Kan det vara något som styr spjällhuset som det är fel på och hur kollar man det?
Är det något annat det kan vara fel på?
En annan sak är att utomtempen visar 20 grader fel och sen slutar den att fungera. Den blinkar ibland på instrumentpanelen och ibland så visar den ingenting alls. Hur fixar man den?

Hjälp med tips och idéer uppskattas.
Håkan

3 087 Inlägg
30 mars 2013
Hej.

Låter som att spjället lever sitt eget liv.
Skulle testa med att byta spjällhus, finns säkerligen billigt på skroten.

Mvh

5 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
Det finns inget sätt att få tag i en ny tps någonstans då? eller är det motorns i spjällhuset som spökar?

3 087 Inlägg
1 april 2013
Troligtvis så är det motorn i spjällhuset - Throttle position control.

Mvh

3 235 Inlägg
2 april 2013
På vissa bilar finns en sjuka att magneten i spällhuset lossnar (sitter på axeln). Du kan ju försöka demontera huset och se om allt inuti är intakt.

5 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
Nu har även EPC lampan börjat lysa när jag kör med bilen. Startar om bilen och felet försvinner. Går allmänt segt dessutom och den enda felkoden jag fick upp nu är P1553 och P1554.

VAG OBD Error Code Details for P1553
Barometric/manifold pressure signal ratio out of range

VAG OBD Error Code Details for P1554
Idle Speed Contr.Throttle Pos. Basic Setting Conditions not met

Såg något om att man kan grundinställa spjällhuset efter rengöring men hur gör man då? Saken är den att jag verkligen behöver bilen just nu och ska jag plocka ur spjällhuset och kanske har sönder någon packning så blir jag utan bil tills jag jag får hem nytt material.
En annan frågan om jag nu köper från skroten. Hur viktigt är det att motorkoden stämmer?
MVH
Håkan

Sök