3006
Sök

Bmw 328i -96 drar extremt med olja.

22 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
Har googlat som bara den men blir inte klokare...
Har då en 328i som har gått 24000mil som drar extremt med olja, ungefär 1liter på 10mil.... Har sökt efter läckage men hittar inget speciellt, lite blött framme på motorn mot fläkten men inte så det blir någon pöl under bilen..

Har då tankat i en olja som jagg inte vet vad fabrikatet är men 15w40 är det iaf..

Kan de ha och göra med vevhusventilationen? har läst de, men inte någon bil som drar så mkt olja..ska kolla kompen imorgon!

Skulle vara tacksam om någon orkar ta sig tid att försöka hjälpa mig..

MVH ANdreas

1 366 Inlägg
5 april 2013
Har du kollat oljepluggen att den inte läcker?

Det är nästan för mycket för att du inte ska se det om du har något problem i motorutrymmet.

Men slarvar vid oljebyte man så läcker BMW gärna vid insatsfiltret (oljefiltret)

Annars är ventilkåpspackningen vanlig, men då syns det!

Andreas94 skrev:
Har googlat som bara den men blir inte klokare...
Har då en 328i som har gått 24000mil som drar extremt med olja, ungefär 1liter på 10mil.... Har sökt efter läckage men hittar inget speciellt, lite blött framme på motorn mot fläkten men inte så det blir någon pöl under bilen..

Har då tankat i en olja som jagg inte vet vad fabrikatet är men 15w40 är det iaf..

Kan de ha och göra med vevhusventilationen? har läst de, men inte någon bil som drar så mkt olja..ska kolla kompen imorgon!

Skulle vara tacksam om någon orkar ta sig tid att försöka hjälpa mig..

MVH ANdreas

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 april 2013
Ja vevhusventilationen kan göra att det försvinner mycket olja. Kontrollera den så fort du kan. Sätter den igen sig helt kan cylindrarna fyllas med olja och du kröker stakar osv.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 april 2013
Jag tror inte att du behöver oroa dig för motorns inre i första hand, hade så mycket som en liter olja försvunnit per cirka tio liter bensin via motorn hade du märkt det på annat vis. Hur noga har du tittat efter läckage, har du lyft bilen och tittat ordentligt underifrån med?

Jag antar att du tittat så det inte ligger pölar med olja under bilen när du tar den på parkeringen, i så fall hade du nämnt det? Om den inte läcker nämnvärt när den står men trycker ur sig stora mängder vid drift gissar jag på vevhusventilationen blir det stopp där kan stora övertryck uppstå i motorn och det klarar inte packningarna av att hålla emot.

Det luriga med det här problemet är att en sådan propp kan komma och gå lite hur den vill, ett tips är att du startar motorn och öppnar locket där du fyller på olja men var försiktig för vid högt övertryck kan det skvätta rejält. Sedan tar du en liten bit papper och håller mot hålet, på en helt frisk motor skall det finnas ett lätt undertryck det vill säga pappret skall sugas mot öppningen. Om det tvärt om blåser ur hålet så har du nog ett problem med VHV.

Pröva det och återkom är mitt tips, lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

22 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Kollade olestickan igen när bilen stått inne på 100%plan mark, då visade den på gänsen till för mycket??????

Är den så sjukt känslig för lutningar?

De luktar olja om jag trycker på lite, och ryker lite mer än en normal bil!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 april 2013
Andreas94 skrev:
Kollade olestickan igen när bilen stått inne på 100%plan mark, då visade den på gänsen till för mycket??????

Är den så sjukt känslig för lutningar?

De luktar olja om jag trycker på lite, och ryker lite mer än en normal bil!

Man bör alltid stå på en plan yta med varm motor och vänta några minuter efter att motorn stannats innan man kontrollerar oljenivån, annars kan man inte vara säker på att få en exakt nivå.

När du skriver att bilen luktar olja menar du att det luktar olja i kupén eller att avgaserna luktar olja?
Angående röken du nämner, vilken färg har den och i vilka lägen ryker det? Med kall eller varm maskin, vid hård belastning, vid höga eller låga varv och så vidare?

En bil med stopp i VHV kan visa detta på många olika vis, det jag skrev om locket där du fyller på olja är ett av dem. Men med övertryck i motorn orkar packningarna inte hålla mot trycket om det blir för högt och motorn riskerar att börja läcka olja, rinner oljan ner på varma delar i motorrummet som t.ex grenröret kan det orsaka både rök från främre delen av bilen och en skarp lukt inne i kupén om röken letar sig in dit.

Lättar inte trycket det hållet kan vevhusgaser/oljedimma istället leta sig in i motorn via insuget och skapa blå avgaser, har du otur kan olja ta samma väg in i motorn och i värsta fall försätta denna i hydrauliskt lås vilket är det 76lubricants nämnde.

22 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Japp, de luktar olja i kupén, ryker inget från motorn utan vit rök när bilen står på tommgång.

Kollade ditt tips om "pappers provet" den sög fast pappret som den skulle.

Luktar speciellt mycket olja i kupén när jag trycker på rätt rejält.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 april 2013
Andreas94 skrev:
Japp, de luktar olja i kupén, ryker inget från motorn utan vit rök när bilen står på tommgång.

Är röken vit är det inte olja utan vatten, är motorn riktigt genomvarm när den ryker? BMW har rätt stora avgasrör vilket ger mycket metall som hettas upp och kyls ner om vartannat samtidigt som det rymmer en hel del kondens, så att det ryker lite vitt (mer än många andra bilar) om dem fram tills att de nått drifttemperatur och all kondens ventilerats ut är inte onormalt.

Ok det var lite lustigt, problemet är att en propp i VHV kan uppstå och lösas upp lite hur som helst. Ett tips till är att göra om samma test någon gång då och då, gärna när det luktar skarpt av olja för att försöka fånga en eventuell propp på bar gärning.

Om du kollar vid grenröret och mot ventilkåpspackningen i motorns överkant finns det några tecken på oljeläckage där? Ett tips är även att kolla på själva grenröret efter fläckar av olja och på motorfästet därunder där har jag sett olja samlas på några E36/M5x. Den packningen brukar nämligen vara den svaga länken och olja tillsammans med ett varmt grenrör kan skapa en rejäl doft av olja som gärna letar sig in i kupén därifrån. Du kan även lossa tändspolarna och kika ner i tändstiftens brunnar efter tecken på olja.

Något annat än det vi nämnt kommer jag inte och tänka på för tillfället!

1 366 Inlägg
6 april 2013
Det finns inget annat och i ärlighetens namn är problem med vevhusventilation på BMW väldigt ovanligt.
Du får nog som rquired säger skruva bort alla tändstift och kolla om de badar i olja. Ventilkåpspackningen kan både läcka utåt och inåt.

Sen bör man tänka på att mellan low och high på stickan brukar det skilja nån deciliter olja.

Rquired skrev:
Andreas94 skrev:

Är röken vit är det inte olja utan vatten, är motorn riktigt genomvarm när den ryker? BMW har rätt stora avgasrör vilket ger mycket metall som hettas upp och kyls ner om vartannat samtidigt som det rymmer en hel del kondens, så att det ryker lite vitt (mer än många andra bilar) om dem fram tills att de nått drifttemperatur och all kondens ventilerats ut är inte onormalt.

Ok det var lite lustigt, problemet är att en propp i VHV kan uppstå och lösas upp lite hur som helst. Ett tips till är att göra om samma test någon gång då och då, gärna när det luktar skarpt av olja för att försöka fånga en eventuell propp på bar gärning.

Om du kollar vid grenröret och mot ventilkåpspackningen i motorns överkant finns det några tecken på oljeläckage där? Ett tips är även att kolla på själva grenröret efter fläckar av olja och på motorfästet därunder där har jag sett olja samlas på några E36/M5x. Den packningen brukar nämligen vara den svaga länken och olja tillsammans med ett varmt grenrör kan skapa en rejäl doft av olja som gärna letar sig in i kupén därifrån. Du kan även lossa tändspolarna och kika ner i tändstiftens brunnar efter tecken på olja.

Något annat än det vi nämnt kommer jag inte och tänka på för tillfället![/

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
Det skiljer EN liter mellan min o max markeringarna på stickan. Har du överfyllt rätt grovt så bränner bilen olja, tills den kommit ner till max-nivån. Grov överfyllning är typ 2-3 cm över max på stickan. Vit rök när motorn är varm behöver inte betyda något alls. BMW har rätt voluminösa avgassystem, man får köra de redigt varm under rätt lång tid för att allt vatten skall förångas. Kan nämna att när jag bytte avgas på min E36 så låg det säkert 2 LITER vatten i dämpare/rör, helt sjukt mycket...

Åtgärdsplan:
1: Se till att oljenivån är på max, på plan mark.
2: Kontrollera efter utifrån synligt oljeläck. Lyft på ventilkåpa/spolar. Har du olja i någon t-stiftsbrunn så byter du
    ventilkåpspackningarna!
3: Kontroll av vevhusventilation samt övriga slangars täthet. Rekommenderar att åtminstone rengöra VV
Senast redigerat av dawwe (6 april 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 765 Inlägg
6 april 2013
en fråga brukar du köra på skitolja?

15w40 är jhu knappast en lämplig olja!

så är det den oljan du kör så kan man nästan anta att motorn tagit stryk av det
15w40 är en olja som man kör i gamla diesel fordon. inte i en relativt modern motor framför allt inte en med lyftare och skit som redan med rätt olja har problem

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
Hejsan,

Har nu kollat vidare på bilen, är nu ganska säker att läckan kommer från kåpan som är längs tmot fläkten alltså längst fram, och då har oljan runnit på bägge sidor om motorn. Vad heter den? den gå runt hela motorn den kåpan. ventilkåpan?

Kollade även stiften, de hade fin färg inte alltför mörk, en liten viut/ljusbrun hinna på som jag borstade bort.
Var även en litenliten klick olja i varje "stiftbrunn"

22 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
Vilken olja rekomenderas föresten 10 eller 5w40?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 april 2013
5W-40 blir bilen glad om den får, Castrol Magnatec helsyntet rekommenderar BMW själva. Det låter som ventilkåpan och har det läckt olja in i tändstiftsbrunnarna är det samma packning som felar, ett tips är att du ändå kontrollerar VHV för är det en propp som orsakat nuvarande läckage kan den nya packningen gå sönder nästa gång det blir högt tryck.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=15
Så ser VHV ut!
Senast redigerat av Rquired (9 april 2013)

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 april 2013
Magnatec är ingen "helsyntet" om jag minns rätt. Det är en högraffinerad mineralolja, en oja som kan betecknas som "syntetisk" men är det inte i ordets sanna bemärkelse. Du kan med gott samvete hälla på Biltema "helsyntet", samma typ av oja som Magnatec.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 april 2013
dawwe skrev:
Magnatec är ingen "helsyntet" om jag minns rätt. Det är en högraffinerad mineralolja, en oja som kan betecknas som "syntetisk" men är det inte i ordets sanna bemärkelse. Du kan med gott samvete hälla på Biltema "helsyntet", samma typ av oja som Magnatec.

Jag kan varken neka eller bekräfta, de kallar oljan för helsyntet i alla fall. smile

22 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
Tack än en gång för utförliga svar, lika att rengöra vhv i samma veva och byta olja osv..

Tusen tack för hjälpen, det uppskattas!

164 Inlägg
10 april 2013
Richtenb skrev:
i ärlighetens namn är problem med vevhusventilation på BMW väldigt ovanligt.

Nej? Det är jävligt vanligt på BMW att membranet spricker i oljeseparatorn/CCV-ventilen och det finns fall där motorn sugit i sig hela oljetråget genom vevhusventilationen och krökt vevstakar. Det är även vanligt med frusen vevhusventilation så att det blir övertryck och ventilkåpspackningen trycks ut. I alla fall på M54/M52, men även på V8:orna. Min 328i drack betydligt mindre olja efter att jag bytte CCV:n, den såg förjävlig ut inuti när jag kläckte upp den gamla.

1 366 Inlägg
10 april 2013
Just frusen vevhusventialtion på BMW är ett känt problem, men det inträffar extremt sällan under väldigt höga minusgrader. Så Ja, där finns det ett problem som troligtvis 85% av alla standarbilar delar vid extrem kyla

Ingen standardbil har bra vevhusventilation men jag hade inte börjat kolla där om bilen drar 1 liter per 10 mil.

Att din vevhusvent såg förjävlig ut är kanske inte så konstigt efter antagligen 20 000+ mil. Mina 328:or hade gått 30 000 och på dem såg den också relativt dålig ut men den fungerade. sen att det blir bättre av att byta är ju givet. Catchtank och backventil är det enda som löser vevhusvent problem permanent. Ja du får ju tömma catchtanken lite då och då.

keykey skrev:
Richtenb skrev:
i ärlighetens namn är problem med vevhusventilation på BMW väldigt ovanligt.

Nej? Det är jävligt vanligt på BMW att membranet spricker i oljeseparatorn/CCV-ventilen och det finns fall där motorn sugit i sig hela oljetråget genom vevhusventilationen och krökt vevstakar. Det är även vanligt med frusen vevhusventilation så att det blir övertryck och ventilkåpspackningen trycks ut. I alla fall på M54/M52, men även på V8:orna. Min 328i drack betydligt mindre olja efter att jag bytte CCV:n, den såg förjävlig ut inuti när jag kläckte upp den gamla.

22 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
Kollar på skruvat.se efter den packningen är det vippkåpepackningen de är? eller är jag helt ute och cyklar?

http://www.skruvat.se/Packningssats-vip … 28559.aspx

Sök