Det skiljer EN liter mellan min o max markeringarna på stickan. Har du överfyllt rätt grovt så bränner bilen olja, tills den kommit ner till max-nivån. Grov överfyllning är typ 2-3 cm över max på stickan. Vit rök när motorn är varm behöver inte betyda något alls. BMW har rätt voluminösa avgassystem, man får köra de redigt varm under rätt lång tid för att allt vatten skall förångas. Kan nämna att när jag bytte avgas på min E36 så låg det säkert 2 LITER vatten i dämpare/rör, helt sjukt mycket...
Åtgärdsplan:
1: Se till att oljenivån är på max, på plan mark.
2: Kontrollera efter utifrån synligt oljeläck. Lyft på ventilkåpa/spolar. Har du olja i någon t-stiftsbrunn så byter du
ventilkåpspackningarna!
3: Kontroll av vevhusventilation samt övriga slangars täthet. Rekommenderar att åtminstone rengöra VV
Senast redigerat av dawwe (6 april 2013)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure