2862
Sök

Felkod 00 561 (14-00) på golf gti -98?

50 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Tjena!
Som sagt hade jag denna felkod när jag kollade med vagcom på bilen idag. Kan tillägga att bilens laddtryck inte är detsamma som tidigare, då det ligger på 0,6 cirka(bör vara 0,9). Sen när man klämmer på med gasen på ettan och tvåan hackar bilen lite diskret vid cirka 2500-3500 rpm. Det känns även som om bilen inte är lika pigg som tidigare och dumpen låter mindre nu å.

Så min fråga är helt enkelt vad felet kan vara? Någon kunnig har säkert någon idé smile

mvh/ Johan

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!

21 Inlägg
5 april 2013
00561 betyder Mixture Adaptation: Adaptation Limit (Add) Exceeded, vilket betyder att bränslejusteringen lägger till mer bränsle.

Det kan ha flera anledningar men det första jag skulle kolla är efter vakuumläckor. Börja med det så utgår vi från det.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 april 2013
Som redan påpekat. Och lite mer att titta på. Tänk på att det är -möjliga- anledningar och lösningar, ingen garant på något vis

Possible Causes

Mass Air Flow Sensor (G70) faulty
Fuel Pressure too Low
Leaks in Intake Air System and/or Exhaust System
Injector(s) faulty (i.e. coked)

Possible Solutions

Refuel Vehicle
Check Fuel System Pressure
Check Mass Air Flow Sensor (G70)
Check Intake Air System and Exhaust System for Leaks
Check Injection Quantity
Check Injector(s)
Senast redigerat av it_mutt (5 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

50 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Ja, jag testade att koppla ur luftmassemätaren och då gick den mycket bättre. Piggare och hackandet var borta smile Dock laddade den bara 0.5 då, men det kanske beror på att LMM går i ett felsäkert läge som gör att turbon inte laddar fullt? Så nu tänker jag pröva med om det räcker att rengöra den eller om jag behöver köpa en helt ny.

Ska även titta efter eventuella vacuumläckor. Någon idé var det som störst sannolikhet kan finnas läcka?

Tack för all hjälp ! smile

50 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Nu har jag rengjort luftmassemätaren och den var smutsig precis som väntat. Bilen är nu fri från ryckningar och lite piggare än förut. Dock är inte den där riktiga turboskjutsen där som den var förr och turbotrycket är nu uppe i 0.7 istället för 0.9 som det bör ligga på. Det var på 0.5-0.6 innan rengöringen. Ska ta en titt på eventuella läckor, kanske som sagt är det som spökar. smile

Sök