hej jag har en volvo 745-88 som bränner säkringen till bränsle pumpen (1) huvudsäkring när jag vrider på tändningen men inte när jag tar bort styrboxen eller bränslerelät vad kan vara felet???????????
Dra om gör rätt där Volvo falerade funkat på mina 2 som haft just samma syndrom om du har riktig otur kan det vara sladdarna ändå in till säkringen:) lycka till
Luftmassamätaren, har du provat att koppla ur den också?
Den får väl spänning från pumprelät om jag inte tolkar fel i ett elschema för 740-88. Säkring 11 ska enligt elschemat gå från pumprelät till huvudpumpen och eftersom säkring 1 ändå pajjar borde det betyda att felet antingen ligger mellan relä-säkringsdosa eller i någon av de andra sakerna/kablarna som är kppplade till relät.
Ja det säger jag fixar felet enkelt och du skarvar bara sladdarna som ligger under förarstolen tog mig 1 timme allt som allt med löddning etc och funkar än idag:)
okej hur gör jag då mer exakt jag har ingen som helst erfarenhet av el??
Börja med att mät om där går ström hela vägen fram, om inte så skruvar du ur förarstolen sitter med 4 skruvar, lyfter bort mattan så du ser kablen som går igenom golvet, klipp av dem 2 original stick kontakterna som sitter på pumpen, skarva gärna sladdarna så den om löddade delen ligger i bilen.
Men testa även att dra 2 sladdar direkt till batteriet från bensinpumpen för kan ju vara pumpen som kortsluter systemet med:D funkar det inte då är det ju pumpen och en ny på skroten kostar 300 kr typ så inget dyrt men testa detta och återkom inte med fler frågor då mina råd tar slut här:)
hur mäter jag strömmen när säkringen går när jag vrider på tandningen ??
Du mäter strömmen när du ställer mätaren på 9v brukar jag göra iaf och då ska den vara mellan 13,5 och 14,4 om det är mellan 5-7 volt är där en liten strömförlust. Men enklast att göra är som jag nämnde ta 2 kablar dra från polerna på batteriet utan säkring etc och sätt på pumpen funkar det så är det bara att strunta i reläet och göra en egen säkring längs vägen och ha pumpen på en switch och lek rally förare:) annars är mina ideer slut:)
är det någon annan som har några tips jag kan testa innan jag börjar skarva kablarna??
dra jord till kaross till pump, och plus från positionsljus bak i bakljuset, Då när du sätter på ljuset eller tändningen så går pumpen och bilen startar.