2168
Sök

Min volvo 745-88 bränner säkringen (1)

14 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
hej jag har en volvo 745-88 som bränner säkringen till bränsle pumpen (1) huvudsäkring när jag vrider på tändningen men inte när jag tar bort styrboxen eller bränslerelät vad kan vara felet???????????

tacksam för svar

1 008 Inlägg
7 april 2013
kortslutna kablar till bränslepumpen vid genomföringen eller i själva pumpen kanske..

14 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
säkringen går när jag kopplar ur bränsle pumpen också

1 008 Inlägg
7 april 2013
kolla kablarna till pumpen då.. och prova att koppla ur lamdasonden..

14 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
jag gjorde de men skit bilen brände säkringen ärdå! sad

21 761 Inlägg
7 april 2013
Om du kopplar ur säkring 11, brinner säkring 1 då också?

14 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
japp sad

773 Inlägg
7 april 2013
Dra om gör rätt där Volvo falerade funkat på mina 2 som haft just samma syndrom om du har riktig otur kan det vara  sladdarna ändå in till säkringen:) lycka till

14 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
ska jag dra om elen får bränslepumpen yikes

21 761 Inlägg
7 april 2013
Luftmassamätaren, har du provat att koppla ur den också?

Den får väl spänning från pumprelät om jag inte tolkar fel i ett elschema för 740-88. Säkring 11 ska enligt elschemat gå från pumprelät till huvudpumpen och eftersom säkring 1 ändå pajjar borde det betyda att felet antingen ligger mellan relä-säkringsdosa eller i någon av de andra sakerna/kablarna som är kppplade till relät. hmm

14 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
kan Luftmassamätaren gå sönder om man kör utan luftburk ?

773 Inlägg
7 april 2013
745_pihl skrev:
ska jag dra om elen får bränslepumpen yikes

Ja det säger jag fixar felet enkelt och du skarvar bara sladdarna som ligger under förarstolen tog mig 1 timme allt som allt med löddning etc och funkar än idag:)

14 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
okej hur gör jag då mer exakt jag har ingen som helst erfarenhet av el??smile

773 Inlägg
7 april 2013
745_pihl skrev:
okej hur gör jag då mer exakt jag har ingen som helst erfarenhet av el??smile

Börja med att mät om där går ström hela vägen fram, om inte så skruvar du ur förarstolen sitter med 4 skruvar, lyfter bort mattan så du ser kablen som går igenom golvet, klipp av dem 2 original stick kontakterna som sitter på pumpen, skarva gärna sladdarna så den om löddade delen ligger i bilen.

Men testa även att dra 2 sladdar direkt till batteriet från bensinpumpen för kan ju vara pumpen som kortsluter systemet med:D funkar det inte då är det ju pumpen och en ny på skroten kostar 300 kr typ så inget dyrt men testa detta och återkom inte med fler frågor då mina råd tar slut här:)

Lycka till med din skuta nu:smile

14 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
hur mäter jag strömmen när säkringen går när jag vrider på tandningen ??

773 Inlägg
8 april 2013
745_pihl skrev:
hur mäter jag strömmen när säkringen går när jag vrider på tandningen ??

Du mäter strömmen när du ställer mätaren på 9v brukar jag göra iaf och då ska den vara mellan 13,5 och 14,4 om det är mellan 5-7 volt är där en liten strömförlust. Men enklast att göra är som jag nämnde ta 2 kablar dra från polerna på batteriet utan säkring etc och sätt på pumpen funkar det så är det bara att strunta i reläet och göra en egen säkring längs vägen och ha pumpen på en switch och lek rally förare:) annars är mina ideer slut:)

14 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
är det någon annan som har några tips jag kan testa innan jag börjar skarva kablarna??

2 174 Inlägg
8 april 2013
745_pihl skrev:
är det någon annan som har några tips jag kan testa innan jag börjar skarva kablarna??

dra jord till kaross till pump, och plus från positionsljus bak i bakljuset, Då när du sätter på ljuset eller tändningen så går pumpen och bilen startar.

14 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
okej vilka är vilka det sitter fyra kablar till pumpen?big_smile

1 008 Inlägg
8 april 2013
Det är väl inte tankpumpen du ska kolla, utan det är tryckpumpen Under bilen och dess (två) kablar

Sök