Volvo v40 2.0t -99 tappar temp?

q4
6 juni 2013 · 72 Inlägg

Hej! Köpte en v40 för en tid sen och märkte direkt att när man kör flera korta sträckor efter varandra så går tempmätaren ner till nästan 0. Jag har även haft problem med att motorn "surnar" vid korta sträckor och blir svårstartad, händer inte ofta men har hänt några ggr.
Kan ju tänka mig att dom här sakerna hänger ihop men är inte direkt kunnig så vore snällt med något bra svar.

Tack på förhand!

ValP2k
6 juni 2013 · 1 122 Inlägg

låter som en tempgivare som är dålig. Då den surnar och faller ner i temp sparodiskt som ja uppfatta d

gasa nu foer faen!
q4
6 juni 2013 · 72 Inlägg

Ok, vet du vart den sitter?

BOLIN_
6 juni 2013 · 2 763 Inlägg

Den sitter under termostaten. Har haft samma problem två gånger på min XC. Finns att köpa nya på L-M-R.se:)

Volvo - For Life
q4
6 juni 2013 · 72 Inlägg

Tack för svaren. Problemet är nu utökat, eventuellt ett nytt problem:
När jag kom hem från jobbet såg jag att det hade droppat efter bilen(även vänster framdäck var nersprayat av någon oljig vätska!?)
Och som grädden på moset så börjar en kontrollampa lysa som visar motorelektroniskt problem eller något liknande. Kanske borde nämna att jag steg1 chippat bilen för ca en månad sen.

Varför jag kallar det oljig vätska är för att det är en genomskinlig vätska men eftersom den aldrig torkar upp från marken så utesluter jag kylarvätska och motoroljenivån är som den ska.

Tacksam för svar och hoppas att jag förklarat tillräckligt bra.

Diio
14 juni 2013 · 570 Inlägg

kolla vart det droppar ifrån. kommer säkerligen från kopplingen som sitter på kylaren nere till höger om du står framför bilen.

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
andreas1
14 juni 2013 · 1 020 Inlägg

q4 skrev:
Tack för svaren. Problemet är nu utökat, eventuellt ett nytt problem:
När jag kom hem från jobbet såg jag att det hade droppat efter bilen(även vänster framdäck var nersprayat av någon oljig vätska!?)
Och som grädden på moset så börjar en kontrollampa lysa som visar motorelektroniskt problem eller något liknande. Kanske borde nämna att jag steg1 chippat bilen för ca en månad sen.

Varför jag kallar det oljig vätska är för att det är en genomskinlig vätska men eftersom den aldrig torkar upp från marken så utesluter jag kylarvätska och motoroljenivån är som den ska.

Tacksam för svar och hoppas att jag förklarat tillräckligt bra.

Du bör kolla bromsvätskan.. Låter som v fram bromsok läcker.. Enda vätska jag kan tänka mig som ej torkar uppi

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
pompe90
14 juni 2013 · 408 Inlägg

kontrollera bromsok samt bromsslang
Ta å fixa en felkodsläsning också!

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
q4
14 juni 2013 · 72 Inlägg

Tack för svaren! bilen är nu överlämnad till verkstad då jag insåg att det inte var något jag kunde fixa själv ändå!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang