Lite fråga ang Turbo, laddtryck

Micke_Dahl
20 juni 2013 · 110 Inlägg

Hej.

Min calibra som bara står för tillfället pga ett par fel som ska åtgärdas om de så är de sista ja görwink
Men bytte ut min turbo förra året, så fick jag en ny där det stod att jag hade för höga avgastemperaturer, vad kan detta bero på?
Besiktningen släpper inte igenom mig pga HC på 400, den har blåst flera katalysatorer förr har jag förstått.
Samt att gamla turbon vart mappad med 1.4 bars laddtryck när den nya sattes dit låg trycket på 0.8?
Men laddtrycket verkar inte helt stadigt, kan ligga på 0.8 tex o accelererar man från första växeln och upp tex så kan laddtrycket plötsligt gå upp till 0.9.
Samt att efter turbo byte så går den sjukt ojämnt, gasar man fullt accelererar den svajigt på nåt sätt, som att kraften kommer o går lite.
Behöver jag ens säga att bilen går rikt på soppa:P? Måste gasa mycke för att den inte ska dumma sig i korsningar, gärna lite varvning innan.
Bilen blir lätt överhettad vid krypkörning och blir för kall på motorväg(har bytt termostat 2ggr samt borrat upp den senaste lite utan resultat)
Sitter kylarfläkten vanligtvis mot motorn på calibra? Min gör det fast det sitter 2 fästen framför kylaren(mot IC'n) Är det inte bättre att ha 2 fläktar där? ist för mot motorn som blir asvarm?
Bara en liten del av mina problem men någon som har nån idé?
Bilen har SMT6 Styrsystem, Behöver den bara mappas om eller behöver den ett nytt styrsystem då jag förstått att SMT6'an suger?

OBS Min bil är inte original:D http://www.garaget.org/?car=197609
Plus att avgasrör läcker, dålig katalysator plus att vattenpumpen läcker sa besiktningen bara så ni vet om de kan spela någon roll.

Snälla bolla lite med mig^^,

Mvh Micke

Senast redigerat av Micke_Dahl (20 juni 2013)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang