5166
Sök

Vad är det lägsta man kan tjäna men ändå klara sig?

ich
30 juni 2013
Trådstartare
Jag är 20 år och pluggar upp betyg på komvux. Och jag börjar se ljuset vid tunnelns slut. Jag hoppas inte det är tåget jag ser för jag vägrar åka kollektivtrafik. Men tunneln är lång, men någonstans där längst fram ser jag ett ljus.

När jag var 18 började spegelbilden klarna. Då speglade jag mig i kromet på en Volvo 242 och såg en suddig spegelbild av mitt framtida jag. Nu kollar jag i backspegeln på folkan och ser mitt forna jag. Jag kan urskilja något, men inte allt. Jag är unik, precis som alla andra. Jag är inte svensson, men nästan. Jag har ingen vovve, men jag har en katt. Jag kör inte kombi, men en halvkombi. Jag bor inte i villa, utan jag bor i radhus
Jag ser mig själv som medelsvensson. Jag har ingen lön, men mina föräldrar har. Jag har inga barn, men jag är någon annans barn.

Så hur liten lön kan man ha men ändå klara sig? Ja allt beror ju på standard och krav. Men låt oss säga så här, späkningsideal så när inpå den lyxen att ha två bilar?
Senast redigerat av volkswage_n (30 juni 2013)

Muttley
30 juni 2013
Trådstartare
Vad för bilar liksom.  Ska du ha 2 gamla 740 så inte mycket

8000 ut ska du garanterat klara dig på med förutsättningarna att du inte har onödigt hög hyra eller andra lån.

ich
30 juni 2013
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Vad för bilar liksom.  Ska du ha 2 gamla 740 så inte mycket

8000 ut ska du garanterat klara dig på med förutsättningarna att du inte har onödigt hög hyra eller andra lån.

Golf MKII GTI 16v och Golf MKIV 1,6 smile

Muttley
30 juni 2013
Trådstartare
Ok ingen aning vad de kostar att äga.

De du får göra är att räkna ut vad de kostar på ett år.
Försäkring och skatt.  Sen uppskatta på ett ungefär hur mycket du behöver köra och sen dra in service på dem.

Så har du ju vad bilarna behöver.  Men du vill väl ha en högre standard än att enbart klara dig på bilarna?

ich
30 juni 2013
Trådstartare
Är skuldfri och kommer ha båda bilarna betalda och klara när jag börjar jobba smile

ich
30 juni 2013
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Ok ingen aning vad de kostar att äga.

De du får göra är att räkna ut vad de kostar på ett år.
Försäkring och skatt.  Sen uppskatta på ett ungefär hur mycket du behöver köra och sen dra in service på dem.

Så har du ju vad bilarna behöver.  Men du vill väl ha en högre standard än att enbart klara dig på bilarna?

Jo men det är mest småsaker som inte kostar så mycket. Bara en sån sak som flygresor. Det är dyrt att flyga.
Jag har slutat resa. Eldat upp mitt pass. För en del är det svårt att resa själva. Jag är svår att resa med. Så vad gäller semestern så firas den hellre på släktens sommartorp. Och dit går inga flyg.

Självlärd
3 083 Inlägg
3 juli 2013
Räkna ut vad bilarna kostar per år i soppa, skatt, försäkring och service.
Lägg sen till hyra (för jag antar att du kommer flytta hemifrån nån gång)
Diverse nöjen som krogen, restaurangbesök, bilevent o sånt kostar en smula också.

Men runt 8000kr i månaden bör du klara dig på om man utgår från att du bor hemma ett tag till, inte kör upp 10 tankar i månaden och inte går på krogen varje dag

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök