Volvo 740 TIC -90 Startar ej, gick illa innan den tvärdog OBS PROBLEMET LÖST

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
4 augusti 2013 · 1 325 Inlägg

Hej!

Bytte turbo på min Volvo 740 TIC -90 för ett par dagar sedan.
Satt en original turbo innan som svajjade när den laddade, bytte därför till en annan lite större (Air Research T3).
Laddet blev stabilt och det blev ett helt annat tryck i bilen.
Monterade även en öppen dump i samband med turbobytet.

Nåväl nu till problemet, innan bytet så gick bilen "billigt" 1L milen blandad körning, stads/Landsväg samt lite buskörning.
Nu dricker bilen 2L LUGN körning...

När jag bytte turbon och körde en bit efteråt så small returslangen till turbon (Olja), vet inte om detta kan ha med problemet att göra.
Bytte den såklart och fyllde på med olja.
Får felkod på 1-3-3 Spjällägesgivaren Tomgång fel, den vandrar i tomgången (100rpm-1500rpm, dör ofta vid tomgång).
Den går inte att starta ibland, knuffar man startar den direkt.
Jag har bytt relät som sitter på Exp.kärlet, prövat 2 olika som fungerat till vanliga b230f, kanske är speciella till just b230ft?

Drar jag ur kabeln till LMM så går varvet ner och bilen dör.

Kan det vara dumpventilen som ställer till de?
Läckage i tryckrör kan detta öka bränsleförbrukningen drastiskt?


Aldrig haft problem med detta tidigare så lite hjälp, Tack smile


Mvh

Senast redigerat av LINGSTROM (10 augusti 2013)

Mack Forum- och sitemoderator
4 augusti 2013 · 26 161 Inlägg

Ta bort den öppna dumpventilen, så ska du se att det ordnar sig.
Finns massor av trådar i ämnet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
lillwallin
4 augusti 2013 · 26 Inlägg

Precis som föregående talare låter det som dumventilen som strular till det för din luftmassemätare, Så kasta dit en återcirkulerande så tror jag att problemet är löst! smile

Motor utan turbo SUGER!
pim_pim
4 augusti 2013 ·

Hybrid kanske är ett alternativ? då har du både återcirkulerande och "öppen" om du vill. = )

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
5 augusti 2013 · 1 325 Inlägg

Vill inte ha öppen dumpventil men fick ta de jag hade. Vill ha återcirkulerande.

Läste ngt att om LMM får fel luftvärden (för låga) så kompenserar styrsystemet det med mer
Bränsle, kan detta stämma tro?
Brände ner ett tändstift i morse troligtvis också, kan också vara pga för mkt bensin eller?

Tror de kan suga luft nånstans runt kopplingen vid dumpventilen. Ska byta LMM, dumpen och tändstiften och se om detta hjälper.

Bara ett frågetecken, varför den inte vill starta ibland men startar direkt om den knuffas igång? :S
Bytt båda spridarreläna i motorutrymmet nu och detta hjälpte inte. Kan det vara motortempgivaren som är kass?
Att den visar att motorn är kall hela tiden och att kallstartsventilen ligger öppen konstant?

Xoff Volvo tönt... =)
5 augusti 2013 · 2 344 Inlägg

Garanterat dumpventilen, det du kan göra tillsvidare är att ställa dumpen så hårt att den står stängd på tomgång, det kommer nog göra en hel del. men byt så fort du får möjlighet..

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
5 augusti 2013 · 1 325 Inlägg

Då kan jag lika bra åka utan dump? Det blir ju samma funktion isf.
Har ännu original rör/slangar till ic så de är lätt fixat.

Hoppas det hjälper.
Då är de bara dom där jäkla startproblemen kvar, dem hade jsg redan innan jsg bytte turbo å monterade dumpventil.
Vad kan det bero på? :S

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
5 augusti 2013 · 467 Inlägg

kör utan dump tills du har hittat en återcirkulerande, antar att du inte laddar så mkt endå för att skada turbon.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
5 augusti 2013 · 1 325 Inlägg

barenhoff skrev:
kör utan dump tills du har hittat en återcirkulerande, antar att du inte laddar så mkt endå för att skada turbon.

Okej, laddar 0,9 nu.

Bör inte vara skadligt iaf, körde på 1 bar utan dump i min s13 i 2 säsonger och turbon var ännu i bra skick efteråt tongue


Ikv ska det bytas lite grejer och göra om lite så får vi se om det hjälper.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
6 augusti 2013 · 1 325 Inlägg

Nu till ett nytt problem...

Körde igår, gasade på och helt plötsligt började bilen gå sjukt illa, går bra på tomgång men gasar jag på så låter det som den bara går på 3 cylindrar...

Så idag har jag prövat att byta LMM, tändstiften, tändkablar, båda reläna (Vid exp.kärlet och det vid servoolja behållaren), även prövat med ett annat spridarrelä.

Den tänder på alla och får bensin, prövat att dra ur spridarkontakterna och på varje går bilen sämre när dem dras ur.
Provat att koppla bort dumpen osv.

Visar inga felkoder.
Bytte tändstiften på 4e cylindern och tändkabeln så gick bilen rent igen men efter några minuter uppstod samma fel igen..?
Stiften är pissblöta med bensin.
Kan det vara så att motortemp givaren är kass och att den bara såsar på bensin och därmed dödar gnistan?

Den poffar som fan när man gasar...

steena Volvo for life
6 augusti 2013 · 571 Inlägg

Det relätet vid exp kärlet kan du sluta byta för det går bara till soppapumpen så är nog inte problem med det här. Är stiften pissblöta så fetar bilen av någon anledning. Som du skriver kan det mycket väl vara motortempgivaren som lagt ner och står i kallstartsläge hela tiden.

Volvo for life
LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
6 augusti 2013 · 1 325 Inlägg

steena skrev:
Det relätet vid exp kärlet kan du sluta byta för det går bara till soppapumpen så är nog inte problem med det här. Är stiften pissblöta så fetar bilen av någon anledning. Som du skriver kan det mycket väl vara motortempgivaren som lagt ner och står i kallstartsläge hela tiden.

Aha okej!
Ja jag tror det är den där jäkla givaren, ska byta den imorgon så får vi se.
Göra rent/Byta stiften i samband med detta så hoppas vi att det löser sig.

Återkommer med update!

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
8 augusti 2013 · 1 325 Inlägg

Monterade en helt ny motortempgivare, nya tändstift men utan resultat.
Nu startar inte spridarna.
Får gnista och bensin till fuelrail men inget in i cylinderloppen.

Har prövat 3 olika relän vid exp kärlet och de på andra sidan men inget hjälper.
Bilen hostar inte ens till.

Vafan?
Tips?

Henkix
8 augusti 2013 · 6 737 Inlägg

har du gnista?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Xoff Volvo tönt... =)
8 augusti 2013 · 2 344 Inlägg

jordpunkter till spridarna? har styrboxen verkligen spänning?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
8 augusti 2013 · 1 325 Inlägg

Gnista har jag men väldigt dålig gnista... Kan vara jordpunkterna visserligen.
Inte kollat styrboxen. Ska kolla över detta imorgon när bilen är i garaget, just nu står den på min parkering utanför lägenheten, lite svårt att skruva och felsöka där utan prylar.

Ni har inga mer tips?
Sitter spridarrelät vid servobehållaren i 740 turbo? Bara det som klickar nämligen, det andra vid exp kärlet reagerar inte. Prövade med relä som jag vet fungerar som sitter i polarens 740 tic men även där utan resultat.

lillwallin
8 augusti 2013 · 26 Inlägg

Hmm, Om du har bråkat med spridarna osv när bilen varit igång kanske säkringen har gått till styrboxen? Är det inte 1ans säkring? bara en tanke jag fick ! tongue

Motor utan turbo SUGER!
LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
8 augusti 2013 · 1 325 Inlägg

lillwallin skrev:
Hmm, Om du har bråkat med spridarna osv när bilen varit igång kanske säkringen har gått till styrboxen? Är det inte 1ans säkring? bara en tanke jag fick ! tongue

Säkringen är hel om det är 1ans säkring i dosan bakom fimpasken,, bytte 1ans säkring ändå sist för att vara säker på att det inte var ngt fel på den!
Vet i fan vad felet är! :@

Senast redigerat av LINGSTROM (8 augusti 2013)

lillwallin
8 augusti 2013 · 26 Inlägg

Hade liknande symptom på min röda 945 ``Vinterbilen´´ Började med att tomgången blev sjukt hög, så jag drog ur tomgångsmotorn en snabbis, vilket ökade tomgången ytterligare. Bilen började sakta med säkert gå fetare och fetare och ryka svart samt bluddra, med det kom felkod givetvis. körde hem 4 mil och då hade bilen dragit en halvtank, precis när jag svänger in på gården sten dör den och startar inte igen.

Vet egentligen inte vad det var som orsakade detta, men jag gjorde ren LMM med en spray jag hade hemma just för LMM;er och sedan satt jag dit en ny lambdasond, torkade rent stiften och bilen gick som en klocka igen! tongue

Motor utan turbo SUGER!
Henkix
8 augusti 2013 · 6 737 Inlägg

kanske är din impulsgivare som börjar gå sönder tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang