LINGSTROM
Gotlänning på drift.. Konstant!
4 augusti 2013
· 1 325 Inlägg
Hej!
Bytte turbo på min Volvo 740 TIC -90 för ett par dagar sedan.
Satt en original turbo innan som svajjade när den laddade, bytte därför till en annan lite större (Air Research T3).
Laddet blev stabilt och det blev ett helt annat tryck i bilen.
Monterade även en öppen dump i samband med turbobytet.
Nåväl nu till problemet, innan bytet så gick bilen "billigt" 1L milen blandad körning, stads/Landsväg samt lite buskörning.
Nu dricker bilen 2L LUGN körning...
När jag bytte turbon och körde en bit efteråt så small returslangen till turbon (Olja), vet inte om detta kan ha med problemet att göra.
Bytte den såklart och fyllde på med olja.
Får felkod på 1-3-3 Spjällägesgivaren Tomgång fel, den vandrar i tomgången (100rpm-1500rpm, dör ofta vid tomgång).
Den går inte att starta ibland, knuffar man startar den direkt.
Jag har bytt relät som sitter på Exp.kärlet, prövat 2 olika som fungerat till vanliga b230f, kanske är speciella till just b230ft?
Drar jag ur kabeln till LMM så går varvet ner och bilen dör.
Kan det vara dumpventilen som ställer till de?
Läckage i tryckrör kan detta öka bränsleförbrukningen drastiskt?
Aldrig haft problem med detta tidigare så lite hjälp, Tack
Mvh
Senast redigerat av LINGSTROM (10 augusti 2013)