4540
Sök

Volvo S60R AWD motorbyte

1 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Tjena, har lite funderingar kring denna motor, har en cylindervägg som spruckit för mig och skulle behöva byta ut motorn. Börjar bli lite brådis med att få igång bilen igen så har inte längre tid att vänta på att en begagnad B5254T4 motor ska dyka upp.

Har en B5244T5 på häng som jag skulle kunna köpa. (S60 T5 -05), undrar nu om det passar utan problematik och vad som skulle kunna hända? Tex. programmering eller dylikt?

Det är ju egentligen inte så stor skillnad på motorerna, T5an är ju lite stryktåligare osv.

8 267 Inlägg
14 augusti 2013
Rent fysiskt så bör T5 motorn passa, men det är en lång rad skillnader mellan den motorn och den du ska ha egentligen vilket lär komma att ge styrboxen något att fundera på. Rent fysiskt passar ju T5 motorn, men programmeringen av styrboxen skulle behöva justeras. Eller så chansar du på att boxens adaptivitet klarar av att överbrygga skillnaderna.
Senast redigerat av Marlboroman (14 augusti 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 778 Inlägg
14 augusti 2013
90%sanorlikhet  så kommer styrsystemet inte märka någon skillnad. även om det är skillnad

är det inte samma borr i dom? så man kan ta t5 blocket med R kolvar vev och stakar så blir det samma motor.

så skulle jag nog göra ifall att det fungerar

Kör fort så hinner inget hända...

Sök