Eluppvärmd sidospegel (Galant 8G -01)

VipMartie
7 september 2013 · 537 Inlägg

Hej!

Märkte en sak nu när det börjar bli kallare och kondens uppstår på spegelglasen på min Mitsubishi Galant Avance V6 -01. Eluppvärmningen för sidospeglarna fungerar inte!!!! madmadmad

Jag plockade ut ena spegeln och mätte upp resistansen (ohm) till spegeln, fick 10 ohm. Sedan mätte jag förbindelsen på slingorna i spegeln, med summersignal, och slingorna är hela, det låter tydligt och fint. Däremot så mätte jag på kablaget från bilen... jag får ingen spänning (Volt) ut till speglarna när jag slog på bakrutevärmaren. Värmen till bakrutan fungerar kanon däremot.

Jag har letat säkring till speglarna, men det finns inte, finns bara till bakrutan... Misstänkte kabelbrott då mina speglar är elektrisk infällbara och nyttjas ofta. Gjorde förbindelsetest mot bilens kablage också (om det nu är rätt?) och det tjuter tydligt och jämnt, därav är ju kablarna hela... Detta gäller båda speglarna.
Så vad kan felet vara?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
crescentcompact
7 september 2013 · 280 Inlägg

Kan det vara så att kablarna kan verka hela vid mätning men inte pallar vid belastning?

/Fredrik

VipMartie
7 september 2013 · 537 Inlägg

Ja du, ingen aning. Jag vet inte ens om det är rätt av mig att mäta förbindelsetest mot AC enheten, där värmarknappen sitter. Jag får ingen spänning ut i alla fall. Jag får prova mäta från säkringen kanske?

Tack för snabbt svar!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
crescentcompact
7 september 2013 · 280 Inlägg

Gäller ju att veta var man ska mäta isf (i båda ändarna av kabel). Kan ju kabelbrott, testa att ha värmen på och testlampa inkopplad samtidigt som du vickar lite på sladdarna vid spegeln eller vid dörrgångjärnet.

/Fredrik

VipMartie
7 september 2013 · 537 Inlägg

Jag hade tänkt ta bort säkringen och mäta från ena säkringskontakten ut till spegelkabeln

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
crescentcompact
7 september 2013 · 280 Inlägg

Kan funka.

/Fredrik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang