Säljråd! Privat vs bilhandlare

Maryland
6 juni 2014 · 15 Inlägg

Jag har en Toyota Yaris 1.3 årsmodell 2006, ca 12000mil som jag vill sälja.
Den är i bra skick förutom följande:
- lite rost (2cm) på ovansidan vid vindrutan.
- en färgskrapa på vänster sida
- något skumt har hänt med handbromsen. Den fungerar, men något verkar inte fungera rätt ändå. När jag drar handbromsen, och släpper fotbromsen så sätter sig bilen lite bakåt...eller liknande.
- A/C fungerar inte.

Så frågan är hur ska jag sälja den? Jag har aldrig gjort det förut så jag vet inte vilken är bäst.

Så mina frågor är:

- Måste jag lämna bilen för service innan försäljning till privat person? Innan försäljning till bilhandlaren?
- En online värdering uppskattar priset på 51.000:-. Hur mycket kan man räkna med att en bilhandlare vill ge vs en privat person?
- Tjänar man på att lämna bilen för service?
- Hur är det med försäljningsuppdrag via bilhandlare? Hur mycket tar en bilhandlare? Måste jag lämna bilen för service?
- Något till att tänka på?

Tack på förhand!!

xXSammy
6 juni 2014 · 6 577 Inlägg

Får aldrig sälja en bil med dolda fel, men rent generellt borde köparen (och bilförsäljaren) kolla att handbromsen tar som den ska.

De gångerna jag har lämnat in en bil hos en försäljare brukar de lägga på 20 tusen utav vad jag fått i handen..men det skiljer sig nog från säljare till säljare. Vissa går på en bok, andra på blocket och somliga på årsmodell (Blev erbjuden mellan 0 till 5 tusen för min första Alfa då bilförsäljningen tyckte den var för gammal, utan att titta på den.)

De/Dem
Henrik-N
6 juni 2014 · 450 Inlägg

Så handbroms som tar dåligt är ett dolt fel? ja då kan jag tycka att precis allt klassas som dolt om det ska vara så?

sen så kan du nog glömma 51 tusen av handlare, dom går efter blocket och byt bil m.fl. och lägger sig x antal tusen lappar under.

sen är de väl inge höjdare med massa fel och trasig ac, räkna med hälften cirka 25- 30 tusen privat skulle jag säga.

det är köparens marknad och de finns MASSOR att välja på.

Muttley
6 juni 2014 ·

Du tjänar ju mest på att sälja privat.  Men frågan är om de är värt att lämna in bilen för att fixa alla dessa fel?   Ac och handbroms kan kosta en del och rostfläcken lär folk backa för.

Lägg den billigare än de andra i fint skick.  Utan ac hade jag inte köpt en bil iallafall idag.

Glesmark
6 juni 2014 · 1 938 Inlägg

Rosten vid vindrutan kommer dra ner priset om du skall sälja den till en bilhandlare.
Skall det fixas bör rutan tas ut, plåten blästras, lackeras och sen återmontering av rutan/ny ruta, inte billigt.

Men även en vaken privatperson bör vilja dra ner priset pga det.

Germax
6 juni 2014 · 12 086 Inlägg

Trasig AC gör bilen stendöd på marknaden skulle jag säga.

Maryland
7 juni 2014 · 15 Inlägg

Tack för svaren!

Men usch vad det låter inte så bra sad

Så, vad skulle ni göra i min sits då? Lämna bilen för service och sen sälja den privat? Jag läste lite runt på nätet att det kan kosta sjukt mycket att laga ac:n...Jag menar jag kan lika bra sälja bilen i befintlig skick till bilhandlaren då slipper jag båda strul med att sälja den privat plus att jag tjänar ingenting på att lämna bilen för service? Det kan kosta sjukt mycket ändå.

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Jag känner mig förvirrad just nu.

Blir det någon skillnad att sälja bilen tillbaka till Toyota? Eller tänker de som vilken som helst bilhandlare?

xXSammy
7 juni 2014 · 6 577 Inlägg

ACn behöver inte vara tokdyr att laga, bara be en verkstad fylla den.

För att ens kunna fylla på ACn måste verkstaden provtrycka systemet först. Är allt tätt så betalar du bara för Tömning, provtryckning och påfyllning.

De/Dem
Victorduvet
7 juni 2014 · 395 Inlägg

Jag skulle ha sålt den privat, Skrivit att Acn inte kyler och att handbromsen inte tar som den ska.
Då har du varit ärlig och berättat dom felen du vet. smile

Är den servad enligt boken så är det nog inte lönt att lämna in den på service bara för att du ska sälja den.

Säljer du till bilhandlare så får du räkna med långt under det du kommer att kunna få privat eftersom att dom ska kunna sälja den i sin tur och gå med vinst. Men visst är det lättsamt att bli av med bilen direkt

BMW 520 (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juni 2014 · 14 060 Inlägg

Malheus skrev:
ACn behöver inte vara tokdyr att laga, bara be en verkstad fylla den.

För att ens kunna fylla på ACn måste verkstaden provtrycka systemet först. Är allt tätt så betalar du bara för Tömning, provtryckning och påfyllning.

Man brukar provtrycka med kvävgas som är en väldigt billig gas. Är systemet tätt så suger man ur kvävgasen och släpper in den riktiga gasen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
djukk34
7 juni 2014 · 309 Inlägg

Maryland skrev:
Jag har en Toyota Yaris 1.3 årsmodell 2006, ca 12000mil som jag vill sälja.
Den är i bra skick förutom följande:
- lite rost (2cm) på ovansidan vid vindrutan.
- en färgskrapa på vänster sida
- något skumt har hänt med handbromsen. Den fungerar, men något verkar inte fungera rätt ändå. När jag drar handbromsen, och släpper fotbromsen så sätter sig bilen lite bakåt...eller liknande.
- A/C fungerar inte.

Så frågan är hur ska jag sälja den? Jag har aldrig gjort det förut så jag vet inte vilken är bäst.

Så mina frågor är:

- Måste jag lämna bilen för service innan försäljning till privat person? Innan försäljning till bilhandlaren?
- En online värdering uppskattar priset på 51.000:-. Hur mycket kan man räkna med att en bilhandlare vill ge vs en privat person?
- Tjänar man på att lämna bilen för service?
- Hur är det med försäljningsuppdrag via bilhandlare? Hur mycket tar en bilhandlare? Måste jag lämna bilen för service?
- Något till att tänka på?

Tack på förhand!!

* Nej du behöver inte lämna in bilen på service innan försäljning.
* Online värderingar behöver du inte bry dig om, dom säger ingenting om bilens värde.
* Vill du veta bilens värde går du ut på Blocket. Knappa in modell, miltal och årsmodell.
* En bil runt 50.000:- köpes in av bilhandlare för ca 35.000:-
* Det är lättare att sälja en besiktigad, skattad och servad bil. Men inte alltid det ger mer pengar vid försäljning.
* Hur mycket säljaren tar vid förmedling får du ta med respektive säljare.
*Att tänka på, att ägarbytet är påskrivet korrekt och att både köpare/säljare postar det tillsammans. Samt att köpare försäkrar bilen innan han ger sig av. Samt att du har fått pengarna innan något skrivs under.


Har man inga kontakter eller kan själv så kan man lika gärna sälja bilen som den står..
Bilens värde ökar inte så mycket för att självklara saker fungerar. Visst tappar den värde när något inte fungerar, men inte så mycket att det är värt att lägga pengar på att laga det. (oftast)

Sälja till bilfirma är det sista man gör "In act of desperation".. Det ger extremt dåligt betalt, speciellt när man inte är så insatt själv.

Ut med den på blocket som han står! Lägg dig någon tusenlapp under dom andra.

Här är hur 1.3 2006 12kmil står i pris::

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=to … &md=th

Så lägg ut den på ca 46.000 och låt prutningen börja! wink

Senast redigerat av maaw (7 juni 2014)

Maryland
8 juni 2014 · 15 Inlägg

Tack till alla som har svarat här! Jag har fått bra tips och hjälp.

Så nu har jag bestämt att jag ska lämna bilen för en rekond, och sen lägga upp en annons på blocket på 46.000:- Jag gör ingen service på den, dessutom sista service jag gjorde var i februari. Men jag ska berätta om alla defekter osv:
- a/c
- handbromsen
- skrapa på vänster sidan
- rost på ovansidan
- sliten växling enligt senaste servicen
- sliten radio antenn som ej påverkar mottagningen..
- Halva frontspoilern saknas.

Så får vi se vad som händer.

Visst man tar upp väl allt som man kan komma på som kan vara trasig va? Vad tycker ni om listan ovan?

Något annat att tänka på?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2014 · 17 486 Inlägg

Maryland skrev:
Tack till alla som har svarat här! Jag har fått bra tips och hjälp.

Så nu har jag bestämt att jag ska lämna bilen för en rekond, och sen lägga upp en annons på blocket på 46.000:- Jag gör ingen service på den, dessutom sista service jag gjorde var i februari. Men jag ska berätta om alla defekter osv:
- a/c
- handbromsen
- skrapa på vänster sidan
- rost på ovansidan
- sliten växling enligt senaste servicen
- sliten radio antenn som ej påverkar mottagningen..
- Halva frontspoilern saknas.

Så får vi se vad som händer.

Visst man tar upp väl allt som man kan komma på som kan vara trasig va? Vad tycker ni om listan ovan?

Något annat att tänka på?

Har du möjlighet att lägga upp bild här eller länk till annonsen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
9 juni 2014 ·

Nu kliver nästa vimpelnasare in i tråden. wink

Läst ditt utkast här ovan.

Ser bilen förjvl ut på både utsida och insida är det kanske klokt att rekonda den, är den normalsmutsig så tvätta ur den och dammsug/dammtorka, det ska räcka så den är ren.

Tycker du att bilen är svårväxlad?
Om ja, skriv det.
Om Nej, skriv inte det.

Skriv inte upp radioantennen, sitter den på plats och fungerar så är det inte värt att nämna anser jag på en 8år gammal bil, då finns det alltid några små kosmetiska defekter som en spekulant får räkna med.

Rostfläcken vind vindrutan är bra att nämna, likaså skrapningen och att frontspoilern har absorberats av omgivningen.

Håller med HSDSmurfen, lägg gärna upp någon bild.

Senast redigerat av Evildan (9 juni 2014)

Maryland
9 juni 2014 · 15 Inlägg

Ok tack! Gu va ni hjälper, jag var helt lost innan men nu känns det inte så dåligt längre!

Nej min bil är inte svårväxlad, men de sa det på verkstaden att det kanske kommer att bli...

Jag lägger upp bilder och länken till annonsen när jag har tvättat osv.

Annars är den inte så smutsig, det är bara - igen - att jag gärna slipper tvätta den själv...Men visst kan man spara pengar..! Det här med att dammsuga är en liten frågetecken..Jag har ingen dammsugare som jag kan ta ut till bilen. Finns sånt på Statoil eller liknande?

Senast redigerat av Maryland (9 juni 2014)

Evildan
9 juni 2014 ·

Maryland skrev:
Ok tack! Gu va ni hjälper, jag var helt lost innan men nu känns det inte så dåligt längre!

Nej min bil är inte svårväxlad, men de sa det på verkstaden att det kanske kommer att bli...

Jag lägger upp bilder och länken till annonsen när jag har tvättat osv.

Annars är den inte så smutsig, det är bara - igen - att jag gärna slipper tvätta den själv...Men visst kan man spara pengar..! Det här med att dammsuga är en liten frågetecken..Jag har ingen dammsugare som jag kan ta ut till bilen. Finns sånt på Statoil eller liknande?

Vi är oftast hjälpsamma, kul med bilar, speciellt köp och sälj. wink

Då behöver du inte skriva något om svårväxlad, då är den som den ska.

Kör den igenom en biltvätt med vaxprogrammet för en 300kr, då ser den förmodligen tillräckligt bra ut sedan, torka rutorna direkt efter med ett papper så slipper du torkfläckarna.

Statoil brukar ha dammsugare som matas med 10kronor eller poletter du köper i kassan.
Glöm inte under stolarna, där brukar småsten gömma sig.

Slå av gruset från mattorna, alternativt tvätta av dom i badkaret/duschen med vanlig mild handtvål, då blir dom inte blekta/grå.
(jag brukar göra detta när jag ändå ska tvaga mig, suspekt men enkelt och roande för ev omgivning).


Torka av dammet med en torr mikrofiberduk uppeppå instrumentbrädan, är det inte smuts strunta i våttork, det blir bara fläckar när vattnet torkar.
Torka instegslister och dörrsidor med fuktig trasa.

Sedan är Yarsien tillräckligt fin att sälja.

Vill du ändå lämna bort jobbet med städ och tvätt vet jag en bra firma på Tjörn (om du bor i närheten) som får bilar att se ut som nya.

Senast redigerat av Evildan (9 juni 2014)

Maryland
9 juni 2014 · 15 Inlägg

Ok, bra ska göra min bästa med att tvätta den själv..Kanske man kan lära sig något av det..

En annan fråga nu, vet ni vilka papper om bilen jag måste ha vid försäljning? Jag har hittat senast service protokollen, besiktningsprotokollet från näst senaste besiktningen (hittar inte senaste...), däckförvaringskontraktet, Del 1 & 2 registreringsbevis från Vägverket. Jag kollade lite på ett köpekontraktmallen som finns på konsumentsverkets hemsida, och där måste man fylla i lite tekniska detaljer osv...Plus att jag såg på blocket att folk skriver allt möjligt om sina bilar. Jag tror inte jag kan alla de detaljerna, och jag hittar inga papper från Toyota då jag köpte bilen...Måste jag verkligen skriva i detalj allt om bilen eller vad tycker ni?

Maryland
9 juni 2014 · 15 Inlägg

Och så har jag inga garantipapper heller...

Evildan
9 juni 2014 ·

Alla de papper du räknar upp är bra vid försäljning.
Registreringsbevis måste du ha för att kunna genomföra ägarbytet.

Du behöver inte skriva en detaljspecifikation, men en ordentlig text med
utrustning,
senaste service,
vinterdäck,
skatt och bes
är sådant som bör stå i annonsen.

Här kan du hämta inspiration för annonstexten.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=to … &md=th
Stjäl friskt så länge det stämmer med din bil. wink

Andromeda Rumpmas
9 juni 2014 · 3 860 Inlägg

Det enda papper som måste finnas är registreringsbeviset. Vill du ha alla besiktningsprotokoll kan du ta ut dessa på SBP om den besiktigats där. Att serviceprotokoll finns är ett plus, men inte av så jättestor betydelse på en 8 år gammal Toyota. Serviceboken med stämplar finns? Vill du komplettera med alla serviceprotokoll bör de gå att få utskrivna på Toyota om bilen servats där.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang