Säljråd! Privat vs bilhandlare

Maryland
9 juni 2014 · 15 Inlägg

Ok bra, jag har nyss kontaktat Opus för att få senast protokollkopian. Serviceprotokoll har jag också (jag har typ 3 st) men ingen servicebok med stämplar...Vill man verkligen ha med alla serviceprotokoll? Ja, bilen är servad på Toyota förutom den senaste gången som jag har protokoll ifrån.

Victorduvet
9 juni 2014 · 395 Inlägg

När man läser det du skriver så tror faktiskt inte du kommer behöva vara orolig över försäljningen då du verkar vara mer seriös och ärlig än många andra som ska sälja sitt skrot på blocket smile

BMW 520 (1992)
Maryland
9 juni 2014 · 15 Inlägg

Vad tycker ni om annonsens text nedan? (Hade lite fel om miltal, det är 10500 mil istället för 12000 som jag sa förr). Ska lägga upp bild sen när jag har tvättat den. Ok för 46.000:-?

Toyota Yaris 1,3 5D - en ägare
Årsmodell: 2006
Miltal: 10500 mil
Drivmedel: Bensin
Färg: Svart

Vinterdäck
Nya sommardäck – inköpta 2013
A/C
CD-stereo
Fjärrstyrt centrallås
Kupévärmare
Elspeglar
Stolvärme fram
Nytt batteri – inköpt 2013
Airbag
Elhissar fram
Manuell växellåda

Bilen är i bra skick men med följande anmärkningar:

A/C bör fyllas på.
En roskfläcka finns på ovansidan – ca 2cm i diameter.
Halva frontspoilern saknas.
Färgskrapa på vänster sida.
Handbromsen bör fyllas på.
Servades i februari 2014. Besiktigades i oktober 2013 med anmärkning om bromsbelägg – bromsbelägg byttes.
Skatten betald för ett år framåt från april 2014.

Ompa2000 ...!!!???
9 juni 2014 · 257 Inlägg

Maryland skrev:
Vad tycker ni om annonsens text nedan? (Hade lite fel om miltal, det är 10500 mil istället för 12000 som jag sa förr). Ska lägga upp bild sen när jag har tvättat den. Ok för 46.000:-?

Toyota Yaris 1,3 5D - en ägare
Årsmodell: 2006
Miltal: 10500 mil
Drivmedel: Bensin
Färg: Svart

Vinterdäck
Nya sommardäck – inköpta 2013
A/C
CD-stereo
Fjärrstyrt centrallås
Kupévärmare
Elspeglar
Stolvärme fram
Nytt batteri – inköpt 2013
Airbag
Elhissar fram
Manuell växellåda

Bilen är i bra skick men med följande anmärkningar:

A/C bör fyllas på.
En roskfläcka finns på ovansidan – ca 2cm i diameter.
Halva frontspoilern saknas.
Färgskrapa på vänster sida.
1: Handbromsen bör fyllas på.
Servades i februari 2014. Besiktigades i oktober 2013 med anmärkning om bromsbelägg – bromsbelägg byttes.
2: Skatten betald för ett år framåt från april 2014.

Ser bra ut! Jag skulle dock gjort följande förändringar:
1: Fyllas på? Skriv hellre vad som är fel eller "ur funktion".
2: Skriv hellre "Skatten betald till april 2015".

I övrigt helt OK, lycka till med din försäljning!

Maryland
9 juni 2014 · 15 Inlägg

Tack!!

Jag skrev ju fel...jag menade att A/C bör fyllas på.
Handbromsen vet jag inte om/vad som är fel på. Den fungerar men jag får en konstig känsla när jag drar den och bilen sätter sig konstigt...om jag skriver "bör kollas upp" istället?

Nu kom jag på att några lampor är trasiga...sad Puh...det tar aldrig slut. Måste jag skriva det också?

Senast redigerat av Maryland (9 juni 2014)

Evildan
9 juni 2014 ·

Maryland skrev:
Tack!!

Jag skrev ju fel...jag menade att A/C bör fyllas på.
Handbromsen vet jag inte om/vad som är fel på. Den fungerar men jag får en konstig känsla när jag drar den och bilen sätter sig konstigt...om jag skriver "bör kollas upp" istället?

Nu kom jag på att några lampor är trasiga...sad Puh...det tar aldrig slut. Måste jag skriva det också?

Då parkeringsbromsen fungerar tycker inte jag att de tär något att nämna det heller.
Att bilen "sätter sig" lite beror förmodligen på att du inte stått helt still när du dragit i den då den enbart påverkar bakhjulen och då gör bilen så, det är helt normalt alltså.

Du behöver inte skriva upp att några glödlampor inte lyser.

Det är som jag skrivit förut en begagnad bil för strax under 50000kr, inte en ny Yaris för 129000kr.

Angivet pris tycker jag känns rätt då billigaste 1.33 under 11000mil ligger ute för 51900kr och den har på bilden hela fronten kvar.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

För att slippa dumma frågor så lägg till:
Kamkedja, inga kamremsbyten.

REJ
9 juni 2014 · 89 Inlägg

Om du säljer privat tänk då på att det är DU som ska skicka in pappret på ägarbytet till
Transportstyrelsen.
Tyvärr en del som låter köparen ta med detta papper och tror att denne skickar in
det.
Är han eller hon inte ärlig så struntar dom att skicka in det och säljaren står fortfarande
kvar som ägare.
Detta kan resultera i att säljaren får tex parkeringsböter som den andra drar på sig.

Andromeda Rumpmas
9 juni 2014 · 3 860 Inlägg

Maryland skrev:
Tack!!

Jag skrev ju fel...jag menade att A/C bör fyllas på.
Handbromsen vet jag inte om/vad som är fel på. Den fungerar men jag får en konstig känsla när jag drar den och bilen sätter sig konstigt...om jag skriver "bör kollas upp" istället?

Nu kom jag på att några lampor är trasiga...sad Puh...det tar aldrig slut. Måste jag skriva det också?

En AC behöver aldrig fyllas på. Fungerar den inte läcker den köldmedia någonstans i kretsen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Maryland
9 juni 2014 · 15 Inlägg

Ok då kanske jag tar bort texten om handbromsen och kan upplysa köparen när han/hon kommer och provkör bilen.

Tack för tipset om ägarbytet också!

A/C helvetet känns inte bra för att vara ärlig. Jag läste lite på nätet alldeles nyss och jag förstår hur du menar att den troligtvis läcker. Kanske lika bra att kolla med någon verkstad om just a/c:n då...Jag läste också att folk gillar inte att köpa bilar med trasig a/c.

Maryland
10 juni 2014 · 15 Inlägg

Så nu har jag bestämt mig att kolla upp a/c och handbromsen så jag har bokat tid hos Toyota. De sa att om det är läckage då blir det ca 2.500:- att åtgärda det. Är det kondensorn så kommer det kosta sjukt mycket och då är det kört. Hoppas det inte är det...

Handbromsen vet jag inte om det är något problem med...det återstår att se. Och så ska de byta lampor.

Det bara kändes så dåligt med att lägga upp en bil på annons där a/c är trasig, och folk säger att om det står i annonsen att a/c bör fyllas på så är det något annat trasigt med det. Tror inte jag kan sälja bilen på det sättet. Varför ska de liksom välja min bil över någon annans om det är så många defekter inkl a/c som verkar vara en "usch" fråga.

Djo
10 juni 2014 · 10 157 Inlägg

Maryland skrev:
Så nu har jag bestämt mig att kolla upp a/c och handbromsen så jag har bokat tid hos Toyota. De sa att om det är läckage då blir det ca 2.500:- att åtgärda det. Är det kondensorn så kommer det kosta sjukt mycket och då är det kört. Hoppas det inte är det...

Handbromsen vet jag inte om det är något problem med...det återstår att se. Och så ska de byta lampor.

Det bara kändes så dåligt med att lägga upp en bil på annons där a/c är trasig, och folk säger att om det står i annonsen att a/c bör fyllas på så är det något annat trasigt med det. Tror inte jag kan sälja bilen på det sättet. Varför ska de liksom välja min bil över någon annans om det är så många defekter inkl a/c som verkar vara en "usch" fråga.

Med fungerade ac och en korrekt handbroms och att alla lampor funkar kommer du nog få den där bilen såld smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Maryland
4 juli 2014 · 15 Inlägg

Hej igen!

En uppdatering.

AC:n är lagat hos Toyota, det var läckage som var problemet.
Handbromsen har jag bokat tid hos Toyota om ett tag, så det blir också fixat - fattade inte vad de sa det var för fel, men det kommer att kosta 3000:-.

Det där med spoilern, frågade jag Toyota, han sa att det har ingen funktion och det är bara för design, och om jag vill kan de ta bort andra halvan, vilket jag ska göra.

Sen...det där med rost...jag har fått hjälp av en kompis att ta bort några väldigt små rostfläckar på taket inkl. det som var 2cm i diameter. Han har tagit bort, lagt grundfärg, färg och klarlack. Måste säga att det inte ser så fint ut...men man kan inte göra annat tyvärr.

Och den där skrapan på vänster sidan har vi lagt på lite färg.

Så min fråga är: nu när ACn och handbromsen inte är ett problem längre, hur kommer det blir med rosthelvetet? Jag tänker lägga bilen på blocket för 49.000:-. Är det rimligt?

Här kommer en bild på hur jag annonsen kommer att se ut:



https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205557/205557-3899f2442ba904cfa025087f04026529.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2014 · 17 486 Inlägg

Maryland skrev:
Hej igen!

En uppdatering.

AC:n är lagat hos Toyota, det var läckage som var problemet.
Handbromsen har jag bokat tid hos Toyota om ett tag, så det blir också fixat - fattade inte vad de sa det var för fel, men det kommer att kosta 3000:-.

Det där med spoilern, frågade jag Toyota, han sa att det har ingen funktion och det är bara för design, och om jag vill kan de ta bort andra halvan, vilket jag ska göra.

Sen...det där med rost...jag har fått hjälp av en kompis att ta bort några väldigt små rostfläckar på taket inkl. det som var 2cm i diameter. Han har tagit bort, lagt grundfärg, färg och klarlack. Måste säga att det inte ser så fint ut...men man kan inte göra annat tyvärr.

Och den där skrapan på vänster sidan har vi lagt på lite färg.

Så min fråga är: nu när ACn och handbromsen inte är ett problem längre, hur kommer det blir med rosthelvetet? Jag tänker lägga bilen på blocket för 49.000:-. Är det rimligt?


Här kommer en bild på hur jag annonsen kommer att se ut:



http://www1.garaget.org/gallery/images/206/205557/205557-3899f2442ba904cfa025087f04026529.jpg

Kör hårt. Dölj dock inte regnummer i annonsen. Många misstänker oseriös säljare då...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
4 juli 2014 ·

Maryland skrev:
Hej igen!

En uppdatering.

AC:n är lagat hos Toyota, det var läckage som var problemet.
Handbromsen har jag bokat tid hos Toyota om ett tag, så det blir också fixat - fattade inte vad de sa det var för fel, men det kommer att kosta 3000:-.

Det där med spoilern, frågade jag Toyota, han sa att det har ingen funktion och det är bara för design, och om jag vill kan de ta bort andra halvan, vilket jag ska göra.

Sen...det där med rost...jag har fått hjälp av en kompis att ta bort några väldigt små rostfläckar på taket inkl. det som var 2cm i diameter. Han har tagit bort, lagt grundfärg, färg och klarlack. Måste säga att det inte ser så fint ut...men man kan inte göra annat tyvärr.

Och den där skrapan på vänster sidan har vi lagt på lite färg.

Så min fråga är: nu när ACn och handbromsen inte är ett problem längre, hur kommer det blir med rosthelvetet? Jag tänker lägga bilen på blocket för 49.000:-. Är det rimligt?

Här kommer en bild på hur jag annonsen kommer att se ut:



http://www1.garaget.org/gallery/images/206/205557/205557-3899f2442ba904cfa025087f04026529.jpg

Ser kanonbra ut.
Glöm inte att skicka med/visa kvitton på allt du fixat när spekulant dyker upp.
Den där blir nog lättsåld.

dawwe ...has left the building...
4 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Andromeda skrev:
En AC behöver aldrig fyllas på. Fungerar den inte läcker den köldmedia någonstans i kretsen.

Jag säger som "Brasse" i Fem myror är fler än fyra AC-kompressorer : "Fel, fel, fel!". ALLA AC-system "läcker", tex ut genom slangarna... Ett årligt tapp på upp till 5% är fullt normalt, vilket betyder att systemet bör fyllas på si-så där efter 6-7 år, kanske... O nu till 64 kronors frågan: Om systemet tappar 5% per år, hur mycket finns det kvar av "köldmediet" efter 10 år?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
4 juli 2014 ·

dawwe skrev:

Andromeda skrev:
En AC behöver aldrig fyllas på. Fungerar den inte läcker den köldmedia någonstans i kretsen.

Jag säger som "Brasse" i Fem myror är fler än fyra AC-kompressorer : "Fel, fel, fel!". ALLA AC-system "läcker", tex ut genom slangarna... Ett årligt tapp på upp till 5% är fullt normalt, vilket betyder att systemet bör fyllas på si-så där efter 6-7 år, kanske... O nu till 64 kronors frågan: Om systemet tappar 5% per år, hur mycket finns det kvar av "köldmediet" efter 10 år?

Ca 57%.

dawwe ...has left the building...
4 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Evildan: Typ...Men jag får det till att efter 1 år har man kvar 95% (0.95 upphöjt till 1), efter 10 år så återstår det knappt 60% (0.95 upphöjt till 10). Petitesser smile. Kontentan: Det är inte 50% kvar som "en del" hade gissat (antar jag)  smile.

Senast redigerat av dawwe (4 juli 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2014 · 17 486 Inlägg

dawwe skrev:
Evildan: Typ...Men jag får det till att efter 1 år har man kvar 95% (0.95 upphöjt till 1), efter 10 år så återstår det knappt 60% (0.95 upphöjt till 10). Petitesser smile. Kontentan: Det är inte 50% kvar som "en del" hade gissat (antar jag)  smile.

Givetvis läcker alla AC ut gas. Men tydligen vet inte alla detta...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
4 juli 2014 · 10 157 Inlägg

dawwe skrev:
Evildan: Typ...Men jag får det till att efter 1 år har man kvar 95% (0.95 upphöjt till 1), efter 10 år så återstår det knappt 60% (0.95 upphöjt till 10). Petitesser smile. Kontentan: Det är inte 50% kvar som "en del" hade gissat (antar jag)  smile.

Vist lite läcker det men är gasen slut är det ett läckage som måste ficksas om nu bilen inte är äldre och det tagit slut med årens gång.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
4 juli 2014 ·

dawwe skrev:
Evildan: Typ...Men jag får det till att efter 1 år har man kvar 95% (0.95 upphöjt till 1), efter 10 år så återstår det knappt 60% (0.95 upphöjt till 10). Petitesser smile. Kontentan: Det är inte 50% kvar som "en del" hade gissat (antar jag)  smile.

Blir inte helt exakt med enbart huvudräkning.
Tror jag fick ihop 11år i huvudet, räknade på fingrarna och stod i badrummet. wink

Näe, precis, ska det vara 50% kvar krävs det en längre tid om det läcker 5%/år.

Om någon ändå tvivlar kopierar jag in en uträkning år för år.
År
1. 100*,95=95
2. 95*,95=90,25
3. 90,25*,95=85,7375
4. 85,7375*,95=81,450625
5. 81,450625*,95=77,37809375
6. 77,37809375*,95=73,509180625
7. 73,509180625*,95=69,833729609375
8. 69,833729609375*,95=66,34204312890625
9. 66,34204312890625*,95=63,0249409724609375
10. 63,0249409724609375*,95=59,873693923837890625

59,88% kvar efter 10 år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang