Viper GTS-r replika steg2 - Karossdesign och karosstillverkning

Nu skall jag påbörja arbetet med att få till den slutliga formen och finishen på bygget av min Viper GTS-r replika. Jag kommer se över utformningen av karossen samt troligen föra in en hel del ändringar. En idé är att byta till en Toyota FT-1 kaross!? Eller en blandning av de båda??. Vi får se. Ni får följa arbetet under projekttråden. Kommer gå lite långsamt som vanligt.... Har nu råkar komma i kontakt med GT's konceptbil av MB. Är helt såld på denna. Tror FT-1 får komma lite i andra hand...

GTSr600

  • 88 Följare
  • 9 760 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 maj 2016
GTSr600
29 juni 2015 · 61 Inlägg
#1

Bygget av Viper GTS-r replikan har kommit lite i skymundan sedan jag fick igenom den på besiktningen (se projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=141890). Har ägnat tid åt andra projekt istället. Men nu börjar det bli dags för att ta ytterligare ett steg framåt mot slutresultatet. I nuläget ser bilen ut som i bilden nedan. En hel del jobb kvar, minst sagt. Men den har ju i alla fall äntligen (sedan hösten 2013) ett reg-nr smile (Jeep-bygget skymtar i förgrunden. Skall få fart på det projektet under nästa år förhoppningsvis, se tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=253803)
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-e311380211b833fb17afb5a95d83b004.jpg
Fokus nu kommer att ligga på att få till en kaross med bra form och passning. Den befintliga karossen och, tillhörande plugg, tillverkades med enkla metoder för hand, se nedan. Detta har gjort att toleranser och symmetri inte är på topp, vilket är lite frustrerande.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710577_4ztpmg.jpg
Dessutom har jag varit sugen på att fixa om karossen så att den både kan vara en coupé och en, typ, roadster. Jag planerar även att se över designen. Vill ändå inte att den skall se ut som väg-Vipern. Skall vara någon tävlingsvariant, så jag har lite "frihet" att göra den lite annorlunda. Skulle vilja få till en mer "exotisk" look. Kanske en föränderlig look, med enkelt utbytbara delar, såsom front, mm. Förutom det exteriöra skall interiören fixas med paneler, etc. De planerade stegen i detta projekt är följande:

1. Utvärdera befintlig handbyggda kaross och jämföra den i datormiljö med original-Vipern. Sker genom digitalisering av karossen samt de delar av ramen som jag i nuläget inte har modell på.

2. Se över designen och anpassa en ny eller modifierad design till underliggande grundchassi. Är faktiskt lite nyfiken på den senaste Vipern. Kanske kan få lite inslag från den. Skall även kika närmare på Toyotas konceptbil FT-1. Kanske blir en sån istället smile, fast med Viper-ruta!? Den är ganska läcker och så finns den inte på gatan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-0377655f8f7283393b48b6145bb57053.jpg

3. Jobba vidare med olika utföranden av kaross, vilket kommer ta ett tag, men med hjälp från er på forumet så kanske beslutsprocessen blir enklare, när jag väl har lite olika förslag framme.

4. Utifrån slutlig datormodell ta fram en skala 1:1 modell av ingående karossdelar. Se över om jag kan skippa formarbetet och tillverka karossen direkt på pluggen. Skulle spara lite tid. Denna gång kommer jag i alla fall inte basera allt på handarbete och ögonmått smile.

5. Designa samt ta fram modeller på interiören, såsom mittkonsoll, dörrsidor etc.

6. En förhoppningsvis färdig kaross som sitter monterad på ramen.

7. Se över det mekaniska. Får bli steg 3.

Uppdateringar kommer inte kunna ske jätteofta. Men jag skall försöka så gott jag kan. Både med att jobba med projektet samt uppdatera tråden...

Senast redigerat av GTSr600 (1 juli 2015)

Jockk3
30 juni 2015 · 1 426 Inlägg
#2

följer!

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
30 juni 2015 · 843 Inlägg
#3

Följer! FT-1 är ju ändå en drömbil wink

Administratör för JDM Life Sweden
edinZ
1 juli 2015 · 407 Inlägg
#4

jävlar ja detta får man följa wink

Bierstube
1 juli 2015 · 610 Inlägg
#5

Följer. Önskar dig lycka till med projektet. Viperns karossform har jag inte riktigt tilltalats av, då jag tycker huven är oproportionerligt lång i förhållande till aktern. Hoppas du lyckas åstadkomma en mer lyckad form efter ingreppen.

GTSr600
1 juli 2015 · 61 Inlägg
#6

Enligt rykten, kommer kommande Supran att baseras på FT-1 !!?? Jag gillar denna design skarpt, men det blir inte riktigt som tänkt om det om några år släpps en någorlunda massproducerad bil som har denna look. Kanske kan min tänkta design få influenser från den i alla fall. Sannolikt kommer Toyota inte låta Supran se exakt ut som FT-1. Men den får troligen en hel del likheter, om ryktena är sanna.

Har nu fått tag på geometri-modeller för de båda smile Skall se hur de kan "kombineras".

Nedan syns hur de båda modellerna överlappar. Vipern är bred bak, men FT-1 är tydligen än bredare. Den är också rätt så mycket lägre. FT-1 har betydligt längre hjulbas. Jag måste bibehålla den jag har på ca 242 cm. Sen var det Viper-framrutan som jag måste utgå ifrån. Men de är lite lika i alla fall. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-59a3eabd560a7c338ede2debb6cd03ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-6cd23136deef1597a73cd082bd5fda51.jpg

Vipern ser betydligt "snällare" ut i formen, då den är så rundad överallt. Jag gillar det lite mer kantiga/skarpa moderna stuket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-ba0e3d2cd2b666659cf02d1f99c2350d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-fbfbd259dd6d92cefabea35c786e37c6.jpg

Länk till designsnack om FT-1: 
https://www.youtube.com/watch?t=150&v=nQ6dyiwEmHQ
https://www.youtube.com/watch?v=tj0jJSBr7UQ

Senast redigerat av GTSr600 (2 juli 2015)

macattac
3 juli 2015 · 201 Inlägg
#7

nä men dra åt hela heeeeelvetet va coolt....köööör smile FT-1 ftw...

BlueScreeen
10 juli 2015 · 2 018 Inlägg
#8

Men dra mig baklänges vilket arbete du har gjort!!!!!!!
Ska bli riktigt riktigt intressant och se vart detta tar vägen smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
GTSr600
11 juli 2015 · 61 Inlägg
#9

Har nu jobbat en del med att skanna in min befintliga kaross. Använde en portabel skanner för detta. Otroligt smidigt och effektivt sätt för att få in olika geometrier i datorn. Har för denna skanner markörer, vilket gör hela förloppet betydligt enklare:

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-cbaa51cbc65a396ddeb8f941d1d705c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-173f753e1a42125c86bd4301fa14a972.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-261517417a68110dad7b49e28483e23b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-ecb646cc0d0aa0e0cae5ff8148452ba0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-e9aed33fceaee0db6f0468836c628e2c.jpg

La sedan ihop den skannade geometrin med den riktiga. Stämmer hyfsat bra vid en första anblick i alla fall.
Hoppas på att komma igång med designarbetet för nya karossutförandet inom kort. Kan bli lite knepigt då jag inte är någon höjdare på design... Finns en annan karossform jag gillar skarpt som jag kanske tar lite influenser ifrån:

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-18d412ddacd99e03d197c2ddb2a0f193.jpg

Skall nu jobba vidare med 3D-fräsen så jag får färdigt den fjärde axeln vilket kommer underlätta en hel del vid tillverkning av de olika karossdelarna. Länkar till ett klipp på en testkörning av maskinen :


Bierstube
11 juli 2015 · 610 Inlägg
#10

Bra jobbat. Proffsigt. Fortsätt på den vägen.

GTSr600
25 juli 2015 · 61 Inlägg
#11

Har nu börjat med att jobba med designen av karossen. Ville från början få till en variant av FT-1'an. Därefter blev jag sugen på att få till en variant på BMW Z5 (konceptbilen), som skall tas fram i samarbete med Toyota. Införskaffade därför lysen som så mycket som möjligt liknar Z5'an:

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-79ccb41241acd84852c761baee33a3ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-c8888e0dc0bff7d883cc5d03f0ebac2e.jpg

Skannade in dessa lysen så att jag kan basera frontutformningen utifrån dessa:

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-bcd453611733469d9c064ffe26f6a18d.jpg

Surfade nu runt lite på nätet för att hitta baklysen. Kom av en slump in på Gran Turismos AMG Vision. Tycker den är superläcker i fomen. Är lite svag för de lite kurviga formerna över skärmarna. Kommer sannolikt ändra inriktning i bygget något och utgå från denna varelse:

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-4a4108b9700b6501f5a49f122759771c.jpg

Dannne11
11 augusti 2015 · 412 Inlägg
#12

Satan vilket arbete du har lagt ner! Kommer bli skit bra det här! Hoppas du blir nöjd till slut! smile
Har du några planer på att vässa motorn lite sen när bilen är klar? smile

Men du jag måste bara fråga..
Den där E34'an du slaktade i din tidigare tråd. Den finns möjligtvis inte kvar? Är nämligen ute efter lite delar. Mycket kan ju hända på 6 år då men kändes tvungen att fråga lol

GTSr600
11 augusti 2015 · 61 Inlägg
#13

535'an demonterade jag 98-99. Därefter sålde jag kaross med handlingar. Funderat på att kompressormata motorn, men vi får se vad det blir av det.

Senast redigerat av GTSr600 (11 augusti 2015)

BmwJimmy Tüsk / JDM
11 augusti 2015 · 262 Inlägg
#14

Riktigt intressant Projekt! Mycket att göra och jäkligt bra jobbat!

Dannne11
11 augusti 2015 · 412 Inlägg
#15

GTSr600 skrev:
535'an demonterade jag 98-99. Därefter sålde jag kaross med handlingar. Funderat på att kompressormata motorn, men vi får se vad det blir av det.

Jaha okej det var så länge sen till och med lol
Kompressor vore schysst! Går väl att regga med det också i och med att det är amatörbyggd fordon? smile

GTSr600
14 augusti 2015 · 61 Inlägg
#16

Alternativet är att byta till en modernare Corvettemotor. Kan dock bli problem med effekten då jag, i nuläget, maximalt får ha 15kw/100kg vilket blir ca 280 hk med min reggade vikt. Annars en BMW 540 motor från E34'an.

GTSr600
15 augusti 2015 · 61 Inlägg
#17

Håller på att jobba i CAD-programmet med att matcha ihop modellen av MB Vision, med en BMW M3 F80 front samt Viperrutan. Kommer sannolikt behöva justera axelavståndet på bilen så att det bättre matchar den nya karossen. Kommer då gå från ca 2440 mm till 2750 mm. 100 mm  genom framflyttad framaxel, samt ca 200mm genom bakflyttad bakaxel. Blir något sämre viktfördelning. Idag har jag ca 48% bak, så det blir nog ok ändå.
Sen måste jag få till bakpartiet med lysen från, preliminärt, senaste 911'an.

Bild som visar lyktan jag scannade tillsammans med modell för M3 F80.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-93998b900b5e109af0cbfc121b445c39.jpg

Bild från pågående arbetet med att matcha de olika modellerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-d8f6b54fb2ad552061628ae8ae8516b7.jpg

GTSr600
19 november 2015 · 61 Inlägg
#18

Här kommer lite nya bilder från designarbetet. Går lite sakta i nuläget på grund av jobb med min CNC-fräs samt lite annat smått och gott:

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-0ed49b3593e7fa8acc4eca8a239c77dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121922/121922-a6ba0edeb38686cde5b0cfefe69a6446.jpg

Lucif3r
20 november 2015 · 165 Inlägg
#19

Imponerande :o

Buhr Irok Udont
20 november 2015 · 171 Inlägg
#20

sjuuuuukt hoppas du leverar på själva bilen också big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang