Köpråd: vinterbil!

synsephyx
13 augusti 2015 · 4 Inlägg

Tjenare, har nu börjat titta runt lite på vinterbil som jag känner att det snart kan va dags att införskaffa sig, har tittat lite på både pickisar och kombi. Vill helst ha något med bra plats då jag åker mycket snowboard och behöver plats för alla prylar samt att man vill ha något som går att lasta någorlunda i.
Bryr mig inte så mycket om vad bilen drar då jag redan har en rätt törstig bil så är ganska van wink men priset jag tänkt mig är upp runt 10 000, något som ni rekommenderar? Är öppen för förslag! smile

MvH Daniel

perzy Snål gnällspik
13 augusti 2015 · 402 Inlägg

10 000 kr är inte mycket pengar. I det sammanhanget så skulle jag om jag vore du hoppa över alla småbilar och gamla volvos och försöka köpa en modern bil som är riktig långmilare. den ska ju ändå bara gå över vintern, right? En storkombi som ex. passat, A6, Saab 9-5 eller Volvo V70 etc. som har gått 40 000+.  Då får du komfort och säkerhet och hela paketet men löper en viss risk för haveri...

Senast redigerat av perzy (13 augusti 2015)

Volvo S80 2,9.
IceEyes Varningar: För många..
13 augusti 2015 · 2 552 Inlägg

Prius wink


Nej men, Volvo 2/745 är väl rätt säkra och rymliga kort för 10 000 kr

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
zemet
13 augusti 2015 · 4 041 Inlägg

740 GLT / 940 LTT hade jag köpt. Men då måste du ha diff för annars kör man fast hela tiden. för 10000 får du ingen speciellt fin bil men den kan ju iaf vara rolig in snön och det får du med en RWD volvo:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
andreas_1996
13 augusti 2015 · 951 Inlägg

bmw 5 serie ? om man nu hittar någon för det priset smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2015 · 17 485 Inlägg

andreas_1996 skrev:
bmw 5 serie ? om man nu hittar någon för det priset smile

Jag har en 523iA -99 som till och med ACC fungerar på för 2000:- så visst finns de! Kanske inte så kul med automatlåda? Nya bromsar så är den ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
synsephyx
16 augusti 2015 · 4 Inlägg

Pratade med en på jobbet och han hade en V70 från 01 som hade gått 30xxx som jag tänkte åka och ta en titt på, något man ska tänka på när man köper Volvo? Något man ska kolla efter lite mer noga än andra saker?

Senast redigerat av synsephyx (16 augusti 2015)

3milius
16 augusti 2015 · 296 Inlägg

Det du ska tänka på när du tittar på V70 är att titta åt andra hållet så blir den både roligare och snyggare.

Automat fungerar utmärkt, så kanske titta på Hybridsmurfens bil,
det låter som rimlig peng för en BMW med sexa som är körbar.

För 10 papp så får du väldigt mycket, Mercedes i alla former och färger, BMW (se bara till att köpa en utan problem med kylsystemet) eller kanske tillochmed en Cheva S10 eller Astro. V6, automat, elhissar, A/C osv.

Vill du ha roligt så glömmer du allt vad 740 heter och ännu värre, V70.
Roligaste vinterbilen jag haft hittills var en Volvo 360 GLT, till hälften DAF vilket hjälper avsevärt,
740 är framtunga och det finns knappt kontroll överhuvudtaget. En rolig Volvo är inte en ren Volvo.
Volvo 360 GLT väger 1200kg, har 118hk (med B21 A-kam, inte blompinnen till M-kam som i 740GL)
och den har växellådan bak vilket resulterar i nära nog 50/50 viktfördelning, sjuk kontroll på bilen.
Har även testat 340DL och även om den var kraftigt undermotoriserad så var det samma fina kontroll i den,
gick att ställa upp bra nog med bibehållen kontroll bara man planterade gaspedalen i golvet. 54 hästar tror jag det var..

Med Mercedes till exempel har du fördel av en styrvinkel som heter duga.
En W202 C180 duger fint att leka sönder på vintern. På vintern kör man ju inte en fin bil man tänkt behålla och vårda, för i Sverige har vi något som kallas vägsalt som äter upp bilar, så bara köpa något billigt som fungerar.

Senast redigerat av 3milius (16 augusti 2015)

felixtb
16 augusti 2015 · 76 Inlägg

Dom billigaste Audi a6 quattro eller Subaru legacy/outback borde gå att få för runt 10kkr. 4wd är till väldigt stor fördel om du ska använda bilen enbart till skidresor och snösäsong smile

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang