Byta ljuddämpare för mindre "muller"

Lehto
11 april 2017 · 75 Inlägg

Hejsan.

Jag har nyligen bytt avgassystem på min Volvo 944 Turbo, jag har 3" system hela vägen från turbon med en race-katalysator.
Har även en mitt-ljuddämpare samt en "japsdämpare" på slutet, nu är det som så att jag tycker denna japsdämpare "brölar" för mycket och skulle vilja tysta ner bilen lite.
Japsdämparen har utblås på 3.5" och ser ut enligt följande:
http://i208.photobucket.com/albums/bb211/Lehto89/Mobile%20Uploads/IMG_20161113_184959_zpssmjdvakw.jpg

Det jag skulle önska var helt enkelt att byta ut denna "japsdämpare" mot en "vanlig" ljuddämpare i rostfritt och i 3". Så frågan är, har ni några tips på vad man kan köpa till en bra peng?
För mig är det viktigt att effekten inte stryps men att ljudet dämpas då det mullrar för mycket i kupén och i baksätet! Hur det ser ut är sekundärt, men gärna något lite diskret, kanske en "S-böj" i 3" som utblås?

Tacksam för input
Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2017 · 17 455 Inlägg

Följer denna tråd. Mindre muller och bibehållen effekt... Sånt gillar vi. Tyvärr har jag inget svar. Men stämpla fullt ska utmynna i ett vrål och vid svenssonkörning ska bilfan går tyst. Jag förstår. Samma problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lehto
11 april 2017 · 75 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Följer denna tråd. Mindre muller och bibehållen effekt... Sånt gillar vi. Tyvärr har jag inget svar. Men stämpla fullt ska utmynna i ett vrål och vid svenssonkörning ska bilfan går tyst. Jag förstår. Samma problem.

Ja förmodligen är det omöjligt och borde omformulera mig och säga tappa så lite effekt som möjligt. För nått tystare måste jag ha tongue

Senast redigerat av Lehto (11 april 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2017 · 17 455 Inlägg

Lehto skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Följer denna tråd. Mindre muller och bibehållen effekt... Sånt gillar vi. Tyvärr har jag inget svar. Men stämpla fullt ska utmynna i ett vrål och vid svenssonkörning ska bilfan går tyst. Jag förstår. Samma problem.

Ja förmodligen är det omöjligt och borde omformulera mig och säga tappa så lite effekt som möjligt. För nått tystare måste jag ha tongue

Ska försöka filma sommarbilen när jag hämtar den nästa vecka. Den mullrar i bastoner på tomgång upp till 100km/h men stämplar man på så tjuter den som en hamster som blivit påsatt av en älg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
11 april 2017 · 1 004 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Lehto skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Följer denna tråd. Mindre muller och bibehållen effekt... Sånt gillar vi. Tyvärr har jag inget svar. Men stämpla fullt ska utmynna i ett vrål och vid svenssonkörning ska bilfan går tyst. Jag förstår. Samma problem.

Ja förmodligen är det omöjligt och borde omformulera mig och säga tappa så lite effekt som möjligt. För nått tystare måste jag ha tongue

Ska försöka filma sommarbilen när jag hämtar den nästa vecka. Den mullrar i bastoner på tomgång upp till 100km/h men stämplar man på så tjuter den som en hamster som blivit påsatt av en älg.

DET vill jag höra ! big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2017 · 17 455 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Lehto skrev:
Ja förmodligen är det omöjligt och borde omformulera mig och säga tappa så lite effekt som möjligt. För nått tystare måste jag ha tongue

Ska försöka filma sommarbilen när jag hämtar den nästa vecka. Den mullrar i bastoner på tomgång upp till 100km/h men stämplar man på så tjuter den som en hamster som blivit påsatt av en älg.

DET vill jag höra ! big_smile

Pappa fixar. Ska starta upp skrället på måndag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang